www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۷:۴۴ 1394/04/03

ووشو و کاراته شانسی برای ورود به المپیک ۲۰۲۰ ندارند

شانس دو رشته ووشو و کاراته برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ در میان هشت رشته ورزشی که به کمیته بین المللی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ به کمیته برگزاری اعلام شده کمتر است. کمیته بین المللی المپیک IOC از میان ۲۶ رشته ورزشی که درخواست حضور در المپیک را داده بودند، فهرست متشکل از هشت […]

شانس دو رشته ووشو و کاراته برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ در میان هشت رشته ورزشی که به کمیته بین المللی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ به کمیته برگزاری اعلام شده کمتر است.

کمیته بین المللی المپیک IOC از میان ۲۶ رشته ورزشی که درخواست حضور در المپیک را داده بودند، فهرست متشکل از هشت رشته ورزشی را برای ورود به المپیک ۲۰۲۰ را انتخاب کرد. بیسبال و سافتبال، کاراته، اسکواش، بولینگ، رولر اسکیت، ورزش‌های صعودی، موج سواری و ووشو رشته‌های هستند که به کمیته برگزاری معرفی شده تا از میان آنها یک رشته با دو مدال برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ انتخاب شود.

نکته مهم اینکه این انتخاب فقط برای همین یک دوره می باشد که آن هم از سوی کمیته برگزاری یعنی ژاپنی ها صورت خواهد گرفت. اما دو رشته رزمی کاراته و ووشو که از چندسال گذشته تلاش‌هایی را برای ورود به المپیک داشته اند در این بین از کمترین شانس برای رسیدن به هدف خود برخودار هستند. پرداختن به برخی نکات وجود دارد، می‌تواند خیلی از مسائل را در این خصوص مشخص کند.

اینکه بعد از سال ۲۰۱۲ برای دومین بار نام ووشو در بین رشته های منتخب IOC برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ قرار می‌گیرد خود یک موفقیت بزرگ برای این رشته رزمی است که طی سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و با اقبال عمومی مواجه شده است. همین موضوع با در نظر گرفتن تلاش‌های مسئولان جهانی ووشو بخت حضور در المپیک ۲۰۲۴ را برای این رشته به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر تلاش کاراته کاها برای رسیدن به المپیک نافرجام باقی مانده است. در این بین مشکلات درونی فدراسیون جهانی کاراته در این عدم انتخاب خود نقش اساسی ایفا می‌کند. هرجه در میان اعضای هیات رئیسه و مسئولان جهانی ووشو برای تحقق این هدف انسجام دیده می‌شود، در کاراته تقابل گروه‌های مختلف در کنار سیاست‌های غلط “اسپینوزا” و همچنین اختلافات سبکی شانس این رشته را برای رسیدن به المپیک تا حدود زیادی کاهش داده است.

المپیک

اما پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا ژاپنی‌ها به رشته سنتی خود یعنی کاراته رغبتی برای حضور در المپیک نشان نمی‌دهند؟ با جمع‌بندی اخبار سایت‌های مختلف و معتبر خارجی به وضوح می‌توان دريافت که ژاپن “میزبان المپیک ۲۰۲۰” از میان هشت رشته اعلام شده، بیس بال و سافت بال را انتخاب خواهد کرد.

کمیته بین المپیک هشت رشته را به ژاپن معرفی کرده و باید رشته‌ای انتخاب شود که دو مدال در المپیک داشته باشد. ژاپنی‌ها در انتخاب این رشته شانس کسب مدال را بیش از هر چیز مد نظر قرار می‌دهند. موضوعی که در کاراته شانس زیادی ندارند. اما اقبال عمومی و توجه ویژه به دو رشته بیس بال و سافت بال در ژاپن در کنار شانس بالای میزبان در کسب مدال طلای این رشته در المپیک بخت آنها را برای بازگشت به صحنه رقابتهای المپیک را تا حدود زیاید بالا برده است.

بیسبال و سافتبال بعد از بازی‌های ۲۰۰۸ پکن از المپیک خارج شدند. دو رشته‌ای که ژاپنی‌ها سابقه خوبی در کسب مدال جهانی و المپیک دارند و شاید درخواست های مکرر آنها برای بازگشت به این رویداد بزرگ جهانی این بار توسط ژاپنی ها محقق شود. البته باید این موضوع را مد نظر قرار داد که این انتخاب فقط برای همین المپیک۲۰۲۰ است و برای المپیک‌های بعدی اواخر سال ۲۰۱۷ دوباره تصمیم گیری خواهد شد.

محمد بیرامی

Water 2

آخرین اخبار