www.khabarrazmavar.ir

به همکاری با دانشمندی به نام سام ستوده افتخار می‌کنیم

شناسه خبر : ۱۲:۳۳ 1396/09/11

درخشان: اقدام رشنونژاد غیرمنتظره بود/ باید چشم و گوشمان را بیشتر باز کنیم

رییس فدراسیون جودو با بیان این که نیامدن رشنونژاد به ایران باعث نشده او اعتمادش را نسبت به جودوکاران ایران از دست بدهد گفت: باید چشم و گوشمان را بیشتر باز کنیم تا برخی افراد در سفرهای خارجی به تیم ملی نزدیک نشوند.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، محمد درخشان درباره عملکرد تیم‌ ‌ملی جودوی ایران در رقابت‌های گرند پری هلند، اظهار کرد: واقعیت این است که ما از کسب دو مدال برنز در این رقابت‌ها تا حدودی راضی هستیم مخصوصا که محجوب بعد از مدت‌ها در وزن جدید امتحان خود را پس داد و به مدال برنز رسید. امیدوارم که در رقابت‌های پیش رو نتایج بهتری را کسب کنیم.

رییس فدراسیون جودو درباره بازنگشتن محمد رشنو نژاد، جودو وزن ۶۰ – کیلوگرم تیم‌ ‌ملی از سفر هلند به ایران و حواشی بسیار زیادی که پیرامون آن ایجاد شد، اظهار کرد: ویزای او ۳۰ روزه است و در حال‌ حاضر می‌تواند در آن کشور بماند، اما رشنونژاد تاکنون اعلام پناهندگی نداشته است و ما از طریق کانال‌های مختلف در حال‌ پیگیری این موضوع هستیم تا او را به کشور بازگردانیم. در حال‌ حاضر نمی دانیم که کجا است و نمی‌توان تشخیص داد که در هلند و یا در دیگر کشورهای اروپایی است.

وی درباره علل این اقدام محمد رشنونژاد و تاثیر مشکلات جودوکاران ایران در این تصمیم او، خاطر نشان کرد: برای ما عجیب بود که جودوکاری مانند رشنونژاد چنین کاری را انجام دهد، چرا که او قبلا هیچ گونه مشکل انضباطی در تیم‌های‌ ‌ملی نداشت و همواره جودوکار منضبطی به شمار می رفت. پس از مصاحبه‌ای  که رشنونژاد سال گذشته انجام داده بود من به یکی از اعضای هیات رییسه گفتم که این موضوع را پیگیری کند و ببیند که مشکل او کجاست، چرا که وقتی یک جوان ۲۰ ساله بیاید و بگوید که برای مخارجم مدالهایم را به حراج می گذارم چیز عجیبی بود. آن فرد نیز با او تماس گرفت و کمک های لازم انجام شد. رشنونژاد به خاطر آن مصاحبه نه به کمیته‌ انضباطی فدراسیون فرا خوانده شد و نه فشاری بر او وارد کردیم کما این که او در سفرهای مختلف در تیم‌ ‌ملی حضور داشت و در رقابت‌های آسیایی هنگ کنگ وقتی به مدال رسید از طریق ‌اسپانسر مورد تشویق قرار گرفت. هیچ موردی که به عنوان مساله‌ای بین او و فدراسیون باشد وجود نداشت بنابراین این اقدام او برای ما غیر منتظره بود.

درخشان در ادامه‌ درباره انتقادها نسبت به حضور برخی جودوکاران پناهنده در کنار تیم‌ ‌ملی در سفرهای خارجی و تاثیر این موضوع بر ماندن محمد رشنونژاد جودوکار ۲۰ ساله تیم ملی در کشور هلند، گفت‌: درباره سام ستوده حتما توبه کنید، چرا که خداوند بخشنده است و از سر تقصیراتان می گذرد. ستوده با تایید وزارت  ورزش و جوانان حکم پزشک تیم‌ ‌های ملی را دارد و این احکام در فدراسیون موجود است. او حتی دو تشویق نامه نیز از فدراسیون جودو دریافت کرده است. ستوده پناهنده نیست و با ویزای دانشگاهی به آلمان رفته و در حال‌ حاضر هم در حال تحصیل است. ما افتخار می‌کنیم  که شخص دانشمندی مانند ستوده در جودوی ایران فعال است. او در زمان خدابخش از فدراسیون جودو حکم پزشک تیم‌ ‌ملی را دریافت کرد و در حال‌ حاضر نیز به عنوان پزشک تیم‌ ‌ملی فعالیت می‌کند و ما از همکاری با او رضایت داریم. ستوده از یکی از رسانه‌ها نیز شکایت کرده است و پیگیر اتهامات زده شده است.

وی افزود: ستوده حکم پزشک تیم‌ ‌ملی را دارد که از زمان مسئولیت خدابخش و گواری اعتبار دارد،  ولی کاری را که او انجام می‌دهد این است که هر جا تیم‌ ‌ملی جودو در سفرهای خارجی باشد، اگر فدراسیون هماهنگ کند می‌تواند به عنوان پزشک در کنار تیم‌ ‌ملی باشد و من نیز این موضوع را تایید کرده‌ام.

رییس فدراسیون جودو درباره حضور وحید سرلک، جودوکار سابق تیم‌ ‌ملی که پناهنده آلمان شده است و بارها علیه منافع ملی ما با رسانه‌های معاند مصاحبه کرده است، گفت‌: به طور کامل در جریان سوابق سرلک هستم، اما این که برخی می‌گویند او نباید در کنار تیم‌ ‌ملی در سفرهای خارجی باشد، باید حرفی منطقی و قابل اجرا باشد.  او به عنوان کادر فنی تیم‌ ‌ملی تاجیکستان فعالیت می‌کند و در جریان مسابقات در کنار تیم‌ ‌ملی حاضر شد و با آنها عکس انداخت، یا شام و ناهار خورد. این که ما بخواهیم او را به خاطر این کارش برانیم درست نیست. در سفرهای خارجی خیلی از ایرانی‌ها وقتی تیم‌ ‌ملی کشورشان را می بینند به هتل و یا به محل مسابقات می آیند و با ورزشکاران و کادر فنی صحبت می‌کنند و عکس یادگاری می اندازند. کما این که در زمان حضور خود من خیلی از افراد و ایرانیان مقیم خارج از کشور پیش من می آیند که من حتی آنها را نمی شناسم، اما به عنوان یک هم وطن با آنها خوش و بش می‌کنیم که فکر نمی‌کنم که این موضوع ایرادی داشته باشد و خلاف قانون و مقررات باشد. سرلک هیچ ارتباط سازمانی با تیم‌ ‌ملی نداشته و هر وقت هم  که در جریان مسابقات کنار تیم‌ ‌ملی آمده است در حد یک دیدار و خوش و بش بوده است و آمده سر میز با ملی‌پوشان و کادر فنی شام خورده است که حتی خود من هم حضور داشتم.

وی افزود: اگر سیاست وزارت ورزش و جوانان این است با کسی که قبلا پناهنده شده  است باید به مانند یک اسرائیلی برخورد کنیم، چنین چیزی را قبول نداریم. هر کسی ممکن است اشتباهی را مرتکب شود، اما بخواهد آن اشتباه را جبران کند کما این که سرلک دو سال قبل با من صحبت کرد و گفت‌ من مشکلاتی داشتم که باعث شد به آلمان بروم، اما حاضرم به ایران باز گردم و اگر می‌شود با دستگاه‌های امنیتی صحبت کنید تا بتوانم به ایران باز گردم. این که یکسری از دوستان سعی می‌کنند با وصله و پینه کردن این مسائل برای جودوی ایران حاشیه سازی کنند جای تاسف دارد.

درخشان در پاسخ به این سوال که  آیا از حضور وحید سرلک حتی در اتاق ورزشکاران نیز اطلاع داشته است یا خیر؟ گفت‌: بله. من در جریان این موضوع بوده ام و می دانم که او در اتاق جودوکاران نیز برخی از اوقات حاضر شده است و با آنها گپ و گفتی هم داشته است. من این موضوع را رد نمی‌کنم، اما عوامل مختلفی در مسابقات خارجی هستند که می‌تواند برای تیم‌ ‌ملی و منافع کشورمان تهدید کننده باشند مثلا گروه‌های معاند و یا افرادی که سابقه بد سیاسی دارند، بنابراین ما به دقت مواظبت می‌کنیم که چنین افرادی به تیم‌ ‌ملی نزدیک نشوند. با شما موافق هستم که باید چشم و گوشمان را باز کنیم تا برای جوانان تیم‌ ‌ملی چنین اتفاقاتی رخ ندهد. نه تنها در مورد سرلک ،‌ بلکه درباره سایر افراد نیز حواسمان جمع است تا مشکلی برای تیم‌ ‌ملی ایجاد نشود.

رییس فدراسیون جودو در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق بر اعتمادش نسبت به سایر جودوکاران تیم‌ ‌ملی تاثیر منفی گذاشته است یا خیر؟ گفت‌: نه به هیچ وجه. ما باید با جودوکاران تیم‌ ‌ملی به عنوان نمایندگان کشورمان با احترام و اعتماد کامل برخورد کنیم. نمی توانیم پای ملی‌پوشان را غل و زنجیر کنیم و مانند یک زندانی در سفرهای خارجی برخورد کنیم تا مبادا جایی بروند. ما باید طوری با جودوکاران رفتار کنیم که شخصیت زیادی برای آنها قائل شویم تا به گونه‌ای فکر نکنند که نسبت به آنها بی اعتماد هستیم. به‌ هر حال در میان تعداد زیادی از ورزشکاران ممکن است چنین موارد اندکی پیش بیاید.

درخشان در پاسخ به این سوال که آیا با رودکی به عنوان سرپرست تیم‌ ‌ملی و مامور حراست در سفر به هلند و همچنین محمد منصوری، سرمربی تیم‌ ‌ملی به دلیل بازنگشتن محمد رشنونژاد برخوردی خواهد کرد یا خیر؟ گفت‌: منصوری که سرمربی تیم‌ ‌ملی است و اصلا این موضوع به او ارتباطی ندارد، اما درباره رودکی باید بگویم که او تیم‌ ‌ملی را در سفرها خیلی خوب اداره کرده است و در سفر به هلند با این که من حضور نداشتم، با توجه به شرایطی که از قبل می دانستم و همچنین اطلاعاتی که کسب کردم، متوجه شدم که او تیم‌ ‌ملی را خیلی خوب اداره کرده است و از کار او راضی هستم. نمی گویم که رودکی را تشویق می‌کنم، اما او وظایفش را به خوبی انجام داده است و این مورد نیز تجربه بزرگی برای رودکی شده است و من هم به او راهنمایی‌های لازم را خواهم داشت.

رییس فدراسیون جودو در پاسخ به این سوال که چرا رودکی به عنوان مامور حراست وزارت ورزش و جوانان در سفر به هلند، گفت‌: ویزای سه ورزشکار دیگر ما به نام‌های نوری زاده، بریمانلو و رضایی برای حضور در هلند صادر نشد. مخصوصا این که حضور بریمان لو برای ما بسیار مهم بود، اما این اتفاق برای ما رخ نداد. در این گونه مواقع ممکن است شرایطی به وجود آید که حراست وزارت ورزش و جوانان به همراه تیم‌ ‌ملی حضور نداشته باشد، اما در این مورد نیز با هماهنگی حراست رودکی به عنوان مامور حراست وزارت ورزش و جوانان انجام وظیفه کرد و این موضوع خلاف قانون نیست. به‌ هر حال این موضوع را مشکلی می دانیم که در فدراسیون به وجود آمده است و سعی می‌کنیم که با همکاری وزارت ورزش و جوانان آن را حل کنیم. مسئولیت تمام مسائلی که در جودوی ایران رخ می‌دهد با من است. من هم سالم و سر و حال در فدراسیون حضور دارم و پاسخگوی همه هستم.

درخشان با بیان این که اگر اعتمادمان را نسبت به ورزشکاران از دست بدهیم، سرمایه سوزی کرده‌ایم، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر شرایط را بهتر کنیم که بهتر کردن شرایط صرفا منوط به مسائل مالی و رفاهی نیست. رشنونژاد هم حقوق و پاداشش را دریافت کرده بود و ممکن است طلبکار هم بوده باشد، اما دست به چنین کاری زده است و نمی توانیم دلیل آن را به طور کامل مربوط به مسائل مالی بدانیم، اما این اتفاق به هیچ عنوان تاثیری در اعتماد من به جودوکاران نداشت و اعتمادم لطمه نخورد. متاسفانه برخی از دوستان هستند که از هر فرصتی استفاده می‌کنند که به جودو لطمه بزنند. من با آنها صحبتی ندارم چرا که آن روز که ملایی با مدال برنز خود، پس از ۱۰ سال جودوی ایران را در مسابقات جهانی صاحب مدال کرد و چه آن روز که در رقابت‌های تیمی آسیا به مدال رسیدیم، این افراد منفی بافی‌های خود را ادامه‌ دادند بنابراین ما از آنها توقعی نداریم، اما از رسانه هایی مانند شما و افراد دلسوزی همچون شما این توقع را داریم وقتی چنین اتفاق تاسف برانگیزی رخ می‌دهد به کمک فدراسیون بیایید. همه جای دنیا ما ایرانیان را به یاری رساندن به یکدیگر می شناسند.  کسی را که زمین افتاده است کمک می‌کنند تا برخیزد نه این که آن را لگد بزنند.

درخشان در ادامه‌ درباره توافق با ملیا، سرمربی ازبک برای به دست گرفتن هدایت تیم‌ ‌ملی بانوان، گفت‌: با او به توافق رسیده ایم و قرار است دو هفته‌ دیگر و پس از اتمام قراردادش با فدراسیون ازبکستان به ایران باز گردد تا کار خود را آغاز کند. قرارداد ما حداقل با او یک ساله خواهد بود و اگر از عملکردش راضی باشیم آن را تمدید خواهیم کرد.

وی در پایان درباره سرانجام به خدمت گرفتن سرمربی طراز اول تیم‌ ‌ملی برای آقایان نیز، گفت‌: در این باره قرار است که یک مربی فرانسوی به ایران بیاید تا او را آزمایش کنیم. همچنین دو مربی از کره شمالی که کارنامه خوبی دارند و سابقه همکاری با آنها را نیز داریم، به ایران خواهند آمد تا ان‌شاء‌الله بهترین تصمیمات را درباره تیم‌ ‌ملی اتخاذ کنیم.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار