www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۳:۳۳ 1395/04/14

بررسی عوامل مهاجرت قهرمانان از نگاه کارشناسان تکواندوی ایران

مهاجرت قهرمانان ورزشی کشورمان به خارج از مرزها و حتی در برخی موارد، پذیرفتن تابعیت کشورهای بیگانه، از معضلاتی است که مدت هاست گریبانگیر تکواندوی ایران شده و موجب نگرانی اهالی این رشته رزمی المپیکی شده است.

به واقع دلایل اصلی مهاجرت وکوچ قهرمانان ورزش کشور از جمله تکواندوکاران چیست؟ اتفاقات سالهای اخیر و روند فزاینده مهاجرت مربیانن شاخصی چون رضا مهماندوست و ستارگانی مانند: محمدباقری معتمد، میلاد بیگی و … می طلبد مسئولان وکارشناسان در این حوزه ورود کنند و تدابیری بیندیشند. به همین بهانه، با برخی از صاحب نظران وکارشناسان اهالی تکواندوی کشور در گروه تخصصی تکواندوی ایران همراه شده و مجموع دیدگاه ها و نظرات مطرح شده آنها در این خصوص را مطرح می نماییم:

علت عمده ی مهاجرت؛ ضعف در مدیریت فدراسیون

به زعم بسیاری از کارشناسان تکواندو، یکی از علل اصلی مهاجرت تکواندوکارانمی تواند به دلیل فراهم شدن شرایط مناسب تر معیشتی و نیز شرایط مطلوب ورزشی در مقایسه با شرایط موجود کشورمان باشد. در این راستا، تبلیغات صورت گرفته از سوی برخی رسانه ها و شرایط مطلوب قهرمانان ایرانی مهاجرت کرده به کشورهای خارجی، موجب تحریک بازیکنان و قهرمانان برای مهاجرت خواهد شد که علت عمده ی این امر می تواند عدم نظارت دقیق و شفاف سازی عملکرد مدیران فدراسیون و مربیان تیم ملی در ماجرای مهاجرت ورزشکاران ایرانی به سایر کشورها اعم از امریکا-کانادا یا اروپای غربی و همچنین در سال های اخیر، کشورهایی نظیر آذربایجان وکرواسی باشد.

 در این خصوص فدراسیون نشین ها مسائل متعددی را مطرح می کنند که صد البته نمی تواند توجیه قابل قبولی برای اهالی ورزش کشور باشد. یکی از مسائل مطرح شده از سوی فدراسیون، این مسئله است که تعداد بازیکنان، بسیار زیاد است و طبیعتاً رقابت ها سخت و عضویت در تیم ملی مشکل خواهد بود.

کارشناسان گروه تکواندو ایران در مقابل این ادعا معتقدند مسئولان، شرایط حداقلی چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی برای مربیان برجسته ای امثال رضا مهماندوست و بسیاری از بازیکنان مستعد و برجسته مانند میلاد بیگی فراهم نکرده اند و همین عامل، یکی از دلایل مهم بسترسازی مهاجرت مربیان برجسته و بازیکنان مستعد کشورمان شده است. بنابراین به جرأت می توان گفت علت عمده­ی مهاجرت امثال این مربیان و قهرمانان، ضعف در مدیریت فدراسیون و سازمان تیم ملی و همچنین نداشتن برنامه، برای حفظ و نگهداری قهرمانان ملی کشورمان می باشد. در ادامه­ی بحث مهاجرت قهرمانان، دکتر لقمان کشاورز استاد دانشگاه و قهرمان پیشکسوت تیم ملی ایران، دلایل مهاجرت قهرمانان را به صورت علمی در چند مورد مهم، چنین عنوان کردند:

وجود قدرت های پنهان و آشکار در فدراسیون تکواندو

1- نیازهای تکواندوکاران در ایران تأمین نمی شود که به این مقوله محرومیت نسبی گفته می شود و با توجه به اینکه تکواندو، ورزشی المپیکی می باشد و همه کشورها به تکواندو نگاه ویژه ای دارند و این رشته ی ورزشی در بسیاری از کشورها پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ به این ترتیب کشورهای مختلف تلاش می کنند در المپیک از این رشته مدال کسب کنند تا موقعیت کشور خود را بهبود بخشند. در این راستا، کشورهای پیشرفته به عنوان مرکز وکشورهای در حال توسعه به عنوان پیرامون قرار گرفته و تکواندوکاران کشورهای در حال توسعه را جذب کشورهای پیشرفته می کنند تا شانس مدال آوری خود را افزایش دهند و به اهداف خود دست یابند.

2- یکی دیگراز علل مهاجرت می تواند عدم نظام مشخص در فرآیند انتخاب مربیان توانمند تیم ملی باشد که البته موجب دلسردی در بین مربیان برجسته وکارآمد شده و در برخی موارد منجر به مهاجرت آنها می شود.

3- وجود قدرت های پنهان و آشکار در فدراسیون؛ که این قدرت ها به دلیل حفظ جایگاه خود منجر به خروج نیروهای توانمند از بدنه اصلی فدراسیون می شوند.

4- عدم وجود برنامه های راهبردی مشخص در خصوص حفظ بازیکنان دوم و سوم و حفظ آنها و به کارگیری از آنها در رویدادهای مختلف ورزشی.

همه­ی این عوامل دست به دست هم خواهند داد تا شاهد مهاجرت روزافزون ستاره ها و قهرمانان کشورمان باشیم.

paratkd.b[1]

عدم حفظ کرامت انسانی در مدیران تکواندوی کشور

از دلایل دیگر مهاجرت، عدم ورود افراد خلاق و جوان و توانمند و بکارگیری از توان فنی و علمی این افراد در بدنه اصلی فدراسیون می باشد. بر اساس این ادعا، استفاده از برخی مدیران ناکارآمد در فدراسیون و عدم حفظ کرامت انسانی در مدیران، باعث احساس دلسردی بیشتر قهرمانان و مربیان خواهد شد و به این ترتیب، شاهد حجم زیاد مهاجرت در تمامی سطوح ورزش خواهیم بود.

وطن فروشان، چه کسانی هستند؟

در ادامه ی بحث مهاجرت قهرمانان کشور، مطلبی در مورد وطن فروشی برخی از قهرمانان و مربیان کشور ارائه شد که دکتر لقمان کشاورز در تشریح تعریف منطقی وطن فروشی این طور گفت:

اگر بپذیریم دهکده جهانی شکل گرفته است؛ پس هر فردی در هرکجا دوست داشته باشد زندگی کند، وطن او همانجاست. در دین اسلام و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قید شده است، هر فردی می تواند محل زندگی خویش را خود تعیین کند؛ پس وطن فروشی به هیچ وجه مفهومی ندارد. وطن فروشان افرادی هستند که با برچسب اسلام ظلم و ستم می کنند و حق تکواندوکاران را ضایع می کنند؛ به ناحق ورزشکار را از تیم ملی خط می زنند و بستر مهاجرت آنها را فراهم می کنند. وطن فروش فردی است که بسیاری از استعدادها و قهرمانان را خانه نشین کرده است. وطن فروشان افرادی هستند که موجب گرانی این رشته ی ورزشی شده اند تا بسیاری از استعدادها از آن فرار کنند. وطن فروشان واقعی کشور را باید در مثال های ارائه شده جستجو کرد.

نتیجه گیری

در پایان و نتیجه گیری بحث کوچ قهرمانان کشور، کارشناسان و صاحب نظران گروه تکواندوی ایران، راهکارهایی برای جلوگیری از خروج قهرمانان و بازیکنان کشور و حفظ نیروهای کارآمد در کشور ارائه کردند که مهمترین آنها به شرح ذیل می باشد:

1- ایجاد نظام فرآیند علمی و تدوین شرایط احراز و انتخاب مربیان تیم ملی.

2- نظارت دقیق و شفاف سازی عملکرد مدیران فدراسیون وتیم ملی.

3- تأمین نیازهای مادی و معنوی بازیکنان تیم ملی.

4- تأمین امنیت شغلی قهرمانان تیم ملی بعد از اتمام دوره قهرمانی.

5- ایجاد و تقویت روابط بین الملی برای اعزام مربیان قهرمان و تحصیلکرده جهت مربیگری در سایر کشورها.

6- هدایت قهرمان ها برای فعالیت در تیم های حاضر در لیگ های مختلف و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت قهرمان ها در هیأت های استانی.

7- شکستن بازوهای قدرت در فدراسیون تکواندو.

در نهایت اینکه، ماجرای مهاجرت ورزشکاران ایرانی به سایر کشورها و بازی کردن زیر پرچم دیگر ملل، موضوع جدیدی نیست و سوابق بسیاری در ورزش ما داشته است، اما گویا این معضلات به وجود آمده، هنوز هم مسئولان کشور را مجاب نکرده است که به فکر حمایت از ورزشکاران ایرانی افتاده و با اقدامات سنجیده ی خود، از مهاجرت ورزشکاران ایرانی جلوگیری کنند. امیدواریم کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون تکواندو که هر کدام با تعریف مشخصی از شرح وظایفشان، مسئولیت مشخصی در حوزه تکواندوی ایران دارند، به مسئله­ی مهاجرت نخبگان این مرزوبوم بیشتر بپردازند و با استفاده از نظرات کارشناسی منتقدان و اهالی فنی تکواندو، در فکر ارائه ی راهکارهای اساسی و کاربردی برای رفع معضل به وجود آمده در مسیر پیشرفت تکواندوی کشور باشند.

انتهای پیام

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار