www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۶:۰۲ 1393/12/20

كافئین پیش از تمرین؛ آری یا خیر؟

بسیاری از ورزشكاران، پیش از تمرین، خود را ملزم به نوشیدن یك فنجان قهوه یا یك نوع نوشیدنی كافئین دار می كنند، اما آیا كافئین واقعا روی عملكرد ورزشی آنها موثر است؟ در تحقیقات ثابت شده است كه كافئین با آزاد كردن اسیدهای چرب در جریان خون موجب می شود تا استقامت ورزشكاران با سوزاندن […]

بسیاری از ورزشكاران، پیش از تمرین، خود را ملزم به نوشیدن یك فنجان قهوه یا یك نوع نوشیدنی كافئین دار می كنند، اما آیا كافئین واقعا روی عملكرد ورزشی آنها موثر است؟

در تحقیقات ثابت شده است كه كافئین با آزاد كردن اسیدهای چرب در جریان خون موجب می شود تا استقامت ورزشكاران با سوزاندن این اسیدهای چرب رها شده،  افزایش پیدا كند. كافئین همچنین به ذخیره سازی كربوهیدرات ها كمك می كند تا بدن بتواند در تمرینات طولانی مدت از آنها استفاده كند.

این نتایج برای ورزشكاران استقامتی مانند دونده ها، ركاب زن ها و قایقرانان بسیار مفید و موثر می باشد، اما آیا برای رزمی کاران و بدنسازان و سایر ورزشكاران قدرتی نیز همین قدر كمك كننده و مفید است؟

برای یافتن جواب، گروهی از دانشمندان انگلیسی، تعدادی از ورزشكاران را انتخاب كرده و به آنها چند برنامه تمرینی با وزنه دادند.

یك ساعت قبل از شروع یكی از جلسات تمرینی ، به ورزشكاران یك نوشیدنی انرژی زای بدون شكر كه حاوی مقادیر بالایی كافئین بود دادند و یك ساعت پیش از جلسه تمرینی دیگری، همان نوشیدنی را این بار بدون كافئین دادند. سپس از آنها خواستند تا تمریناتشان را تا رسیدن به حالت خستگی ادامه دهند.

مشخص شد با نوشیدن كافئین، افراد بسیار دیرتر به خستگی رسیده و توان انجام تكرارهای بیشتری را داشتند.

دانشمندان هنوز اطلاع دقیقی از نحوه تاثیر كافئین بر انجام فعالیت های قدرتی ندارند، اما نظریه آنها این است كه كافئین باعث كاهش ” آدنوزین” در سلول های عضلانی می شود. آدنوزین ماده ای است كه هنگام تمرین در این سلول ها تولید شده و باعث كاهش نیروی انقباضی فیبرهای عضلانی می گردد.

افزایش آدنوزین باعث كاهش نیروی عضلات می شود. كافئین مقدار این ماده را در سلول های عضلانی كاهش می دهد به همین دلیل فرد می تواند در مدت زمان طولانی تر انقباضات عضلانی قدرتمند تری داشته باشد.

1f2c1da989ba7f53e2d87891f1137338

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار