www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۲:۴۵ 1394/04/04

رژیم های سخت؛ خطر جدی برای کلیه ها !

مهمترین کار کلیه ها دفع مواد سمی و زاید ناشی از متابولیسم سلول های بدن است . در کنار آن این اندام های حیاتی هورمون هایی می سازند که فشارخون و ساخت گلبول های قرمز خون را کنترل می کند. طبیعی است هرگونه بیماری و نارسایی کلیه به شدت سلامت ما را تحت تاثیر قرار […]

مهمترین کار کلیه ها دفع مواد سمی و زاید ناشی از متابولیسم سلول های بدن است . در کنار آن این اندام های حیاتی هورمون هایی می سازند که فشارخون و ساخت گلبول های قرمز خون را کنترل می کند. طبیعی است هرگونه بیماری و نارسایی کلیه به شدت سلامت ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل زیادی می تواند به بافت کلیه ها آسیب برساند و سلامت و حیات آنها را تهدید کند که از آن میان می توانیم به کم آبی بدن، فشار خون بالا، دیابت، تصلب شرائین و مواد شیمیایی سمی اشاره کنیم. برخی بیماریها به ویژه عفونت های باکتریایی نیز می تواند عاملی برای بروز بیماری و نارسایی های کلیوی باشد. کلیه ها اندام هایی بسیار حیاتی و حساس هستند  که باید به شدت از سلامت آنها مراقبت کنیم.

برای مراقبت از کلیه ها باید عوامل و بیماریهای خطر ساز را کنترل و درمان کنیم.

* کم آبی بدن…

بیش از 60 درصد از وزن بدن را تشکیل  می دهد که این مقدار در عضلات به 80 درصد می رسد. کلیه ها در برابر کاهش حجم آب بدن به سرعت واکنش نشان می دهند و با هر گونه کم آبی جدی آسیب می بینند. تشنگی، سردرد و خشکی دهان و زبان از اولین علائم کاهش  آب بدن است. در ورزشکاران بروز سردرد و سرگیجه هنگام تمرین می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. درکم آبی های جدی و خطر ساز پوست بدن داغ، ادرار کم، غلیظ و تیره می شود. در این حالت توانایی های مغزی و فیزیکی به حداقل می رسد. این شرایط سلامت و حیات کلیه ها را به خطر می اندازد. ورزشکاران باید پیوسته به مقدار ذخایر آب بدن توجه داشته باشند. نوشیدن 10 تا 12 لیوان آب در طول روز از کاهش آب بدن جلوگیری می کند.

* دیابت، فشار خون بالا

با تغذیه مناسب می توان فشار خون بالا و دیابت را به شکلی کنترل کرد که دیگر سلامت کلیه ها تهدید نشود. افرادی که از این دو بیماری رنج می برند باید به شدت از سلامت کلیه ها مراقبت کنند. دیابت و فشارخون بالا به بافت کلیه آسیب می رساند و به بروز نارسایی هایی کلیوی می انجامد.

* پروتئین یک عامل سمی

مصرف بیش از نیاز پروتئین باعث می شود کلیه ها پروتئین بیشتری دفع کنند. این بار اضافه و فشار ناشی از آن، همینطور مواد حاصل ازپروتئین باعث می شود اندام صافی مانند کلیه ها (نفرون) به تدریج آسیب دیده تخریب شود.

رزمی کارانی که برای عضله سازی مرتب پروتئین رژیم غذایی خود را افزایش می دهند باید به نیاز بدن به پروتئین و سطح تمریناتشان توجه داشته باشند. مصرف آب و کربوهیدرات ها جذب پروتئین را افزایش می دهد و از بار و فشار پروتئین اضافه کم می کند.

kolie

رزمی کاران در مرحله رژیم باید سخت مراقب سلامت کلیه ها باشند. رژیم های کم آب و خشک کلیه ها را تحت فشار می گذارد و زمینه را برای بروز بیماری ها و نارسایی های کلیوی فراهم می کند. بسیاری از بدنسازان در مرحله رژیم از نوشیدن آب کافی خودداری می کنند. بی تردید این گروه در درازمدت برای این بی توجهی به سلامت عضلات بهای سنگینی می پردازند، چرا که کم آبی بدن بیشترین صدمه ممکن را به کلیه ها وارد می کند و حتی کلیه های بسیار حساس را در مدتی کوتاه از کار می اندازد.

به هنگام ابتلا به هرگونه عفونت به ویژه عفونت های باکتریایی نیز باید با استراحت کافی، تغذیه مناسب و مصرف دارو هر چه سریع تر بر بیماری غلبه کنید. عفونت ها می توانند کلیه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهند و در سطح زیادی از قدرت و توانایی های آنها کم کنند. بهترین رژیم غذایی در طول درمان نارسایی های کلیوی یک رژیم غذایی کم پروتئین، کم چرب، با حداقل سدیم و فسفات و بدون کلسترول است. مصرف پتاسیم برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و نارسایی کلیوی ضروری است.

مجله رزم آور

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید