www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۸:۵۹ 1393/11/25

دفاع شخصی برای بانوان

یكی از مهم‌ترین مسایل در دفاع شخصی چه از جنبه تكنیكی و چه غیر تكنیكی آن، زمان‌سنجی و استفاده از فرصت می‌باشد. فرصت همیشه بدست نمی‌آید و مدافع باید این فرصت را برای خود مهیا نماید. در این مقاله سعی دارم توجه خوانندگان را بیشتر بر جنبه‌های تاكتیكی معطوف نمایم. شاید شما دردوران كودكی خود […]

یكی از مهم‌ترین مسایل در دفاع شخصی چه از جنبه تكنیكی و چه غیر تكنیكی آن، زمان‌سنجی و استفاده از فرصت می‌باشد. فرصت همیشه بدست نمی‌آید و مدافع باید این فرصت را برای خود مهیا نماید. در این مقاله سعی دارم توجه خوانندگان را بیشتر بر جنبه‌های تاكتیكی معطوف نمایم. شاید شما دردوران كودكی خود مانند نگارنده با مورچه‌های بی‌نوا اما شگفت انگیز خدا، بازی كرده و رفتار آنها را در برابر  خودتان دیده‌  باشید.  ‌

مورچه‌ها معمولا به محض حس خطر سعی بر فرار دارند اما زمانیكه در بین انگشتان شما اسیر شدند، از هر امكاناتی كه دارند استفاده می‌نمایند: گاز گرفتن، تقلا نمودن و اسید پاشی.

خود نگارنده معمولا در طی فرار مورچگان با چند نوع از آنها روبرو می شدم:

  • بعضی آنقدر فرز و سریع فرار می‌كردند كه ترجیح می دادم ولشان كنم.
  • بعضی آنقدر در فرار به نظر سراسیمه بوده و به قولی خودمانی گیج می زدند كه ترجیح میدادم آنها را كمی دوانده و بعد بگیرم.
  • بعضی به محض اینكه حس می‌كردند كه راه فراری نمانده ترجیح می دادند بجنگند!!

در دسته آخر نیز چند رفتار دیده می شد:

  • بعضی قسمتی از پوست را گاز گرفته و سپس تسلیم می‌شدند،
  • بعضی به نحو جالبی نقاط مختلفی از پوست را برای گاز گرفتن مزه مزه می‌كردند( به سرعت)،
  • بعضی كه كمی بزرگتر بودند آنچنان واكنش و گارد دفاعی با آرواره‌های خود نشان می‌دادند كـه تـرجـیـح مـی دادم به حال خودشان رهایشان كنم!

البته در این بین متاسفانه تعداد زیادی از این جانداران بیگناه از بین نیز می رفتند، اما با توجه به سابقه رفتاری بر اساس نوعشان، برای دفعات بعد تشخیص می دادم كه با كدام نوع بازی كردن بی دردسر تر است.

از بحث مورچگان می‌گذرم و به اصل موضوع مـقـالـه بـــاز مـــی‌گـــردم كـــه مــخــاطـبـش بیشتـر خــانــم‌هــا مـی‌بـاشند(اگرچه بیشتر این ترفندها برای آقایان نیز قابل استفاده اند.) خدای ناكرده سوء تفاهمی پیش نیاید كه چرا مورچه را در اول عـرایـضـم  كه در مورد دفاع شخصی برای خانم‌ها می‌باشد گفتم. چون علاقه زیادی به حیات وحش دارم، خیلی از مسایل دفاع شخصی را با حیات وحش نگاشت می نمایم. این بحث را برای این گفتم كه همانطور كه ما انسان‌ها به مورچه ها به عنوان یك موجودی كه ممكن است دفاعی نداشته باشد نگاه می كنیم، خیلی از مهاجمین نیز به خانم‌ها به دید یك طعه بی دردسر نگاه می كنند كه اصلا چنین نیست.

اما بحث اصلی:  ‌

در بحث امنیتی ( اطلاعات، فیزیكی، سازمانی، منطقی و شخصی) اولین كار جهت تامین امنیت، پیشگیری می‌باشد.  ‌

در بحث پیشگیری باید از مواجهه با چیزهایی كه امنیت را به خطر میاندازند پرهیز نمود و به عبارتی جلوی تهدید را سد كرد تا تهدید از طریق آسیب‌پذیری كه در موجودیت ما یا چیزی متعلق به ما می‌بیند، امنیت ما را به خطر نیاندازد.

Defah 1

چند نكته در زمینه پیشگیری را برای خانم‌های محترم عرض می‌كنم:

* ‌اگر فعالیت كاری شما بگونه‌ای است كه در تاریكی به منزل برگشته یا به سر كار می‌روید حتی المقدور از پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند و صدا دار خودداری نمایید. صدای پاشنه در خلوتی شب، نظر مهاجم را به سمت شما جلب خواهد نمود.

* ‌اگر احینا در جای و مكانی متوجه شدید كه بسیار خلوت است و راه رفتن شما با صدا و ناخودآگاه احساس خطر نمودید، كفشهای خود را در آورده و با سرعت از منطقه خطر دور شوید.

* ‌در زمستان از انداختن شال بطوریكه سر شالها به سمت عقب انداخته می‌شوند اكیدا خود داری نمایید. در خلوتی كوچه و خیابان سر شالها می‌توانند خطر بالقوه‌ای از پشت سر برای شما ایجاد نمایند.

* ‌اگر ماشین سوار می شوید، هیچگاه در وسط قرار نگیرید، ترجیحا پشت راننده و كنار درب بنشینید. پشت راننده نشستن، در صورت خطر می‌تواند بسیار راه گشا باشد.

* ‌كیف دستی خود را در پیاده‌رو همیشه به سمت دیوار و در خیابان به سمت جوی آب بگیرید.

* ‌در مسیر خود در خیابان‌های باریك، به هنگام رسیدن به سر كوچه‌ها ترجیحا آن قسمت را از خیابان رد كنید.

* ‌سعی كنید نحوه مبارزه و دفاع از خود را با استفاده از روسری، شال و بند كیف و …  آموزش ببینید.

* ‌بعض موارد افرادی به ظاهر مسن یا خسته ممكن است از شما بخواهند بار یا میوه‌ای را كمك نموده و تا داخل منزلی حمل نمایید. بسیار هوشیار باشید!

* ‌زمانیكه با آژانسی تماس گرفته و ماشینی درخواست می نمایید، بهترین كار این است كه منتظر باشید تا راننده درب یا زنگ منزل را زده و بعد اقدام به بیرون رفتن نمایید. خطر این است كه شما در جلوی درب منزل منتظر هستید و ماشینی غریبه می‌تواند خود را جای آژانس جا بزند.  ‌

* ‌مواقعی ممكن است شخصی درب منزل را زده و ادعا نماید كه ” یك خانم مسن با مشخصات ……. همین بغل حالش بد شده است، او را می‌شناسید¿! “

* ‌هیچ وقت به ظاهر افراد اطمینان نكنید. یاد كودكی بیافتید كه با چه تحسین و لذتی به یك پلنگ محبوس در قفس نگاه می‌كند.

* ‌به هنگام توقف در پشت چراغ قرمز، حتما دربهای ماشین را قفل نمایید.

* ‌به كودكان خود آموزش دهید هرگز درب منزل را صرفا با شنیدن صدای “منم” یا “من هستم” باز نكنند. قصه‌ی آموزنده شنگول و منگول را دست كم نگرفته و همواره برای كودكان خود تعریف نمایید.

* ‌به كودكان و نوجوانان خود آموزش دهید و آنها را توجیه نمایید كه به هیچ عنوان به غریبه یا شخص نیمه آشنا اطمینان ننمایند. به نمونه دیالوگ زیر توجه نمایید:

” سلام!… بابا(مامان) تو ماشینه، گفت جای پارك نیست ازم خواست تو را ببرم پیشش!!”

اما بعضی مواقع خطراتی پیش می‌آیند كه پیش بینی نشده بوده و شما در وضعیت خطر بالقوه و در نهایت بالفعل قرار می‌گیرید:

* ‌اگر دیدید قابل انجام است با مهاجم صحبت كنید. اگر پول می‌خواهد پول را داده و نگذارید خطر بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

* ‌اگر مهاجم نیت شومی داشت پس آماده رویارویی باشید. سعی كنید بر اضطراب خود غلبه كنید. اگر كیفی در دست دارید یك دست را در كیف كرده و بدون اینكه آنرا بیرون بیاورید در جای خود گارد بگیرید. وجود دست شما در كیف، فكر مهاجم را مشوش خواهد نمود و او را نگران خواهد كرد كه شما در كیف خود از چه چیزی برای دفاع استفاده خواهید نمود.همین كار ممكن است مهاجم را منصرف نماید.

* ‌معمولا مهاجم بدون گارد به یك خانم نزدیك می‌شود، زمان را از دست ندهید. اولین نقطه باز و در دسترس او را در نظر داشته باشید تا در اولین فرصت یك ضربه كاری با پا، دست، موبایل، كیف … به او وارد نمایید، این كار نیازمند این است كه محدوده و دایره خطر خود را خوب بشناسید.

* ‌اگر به سمت سر مهاجم قصد دارید ضربه بزنید، بر  روی لاله گوش مهاجم با تمام توان و با كف دست سیلی بزنید.  ‌

* ‌اگر با مهاجم گلاویز شدید و خواستید موی او را بكشید پس موی سر منطقه بالای پیشانی وی را گرفته و به سمت عقب مهاجم بكشید. اگر به سمت خودتان بكشید مهاجم را به خود نزدیك تر كرده‌اید. همزمان جیغ بكشید.

* ‌اگر مهاجم سری تراشیده داشت تمركز خود را بر روی استفاده از انگشتان و ناخن‌های خود بر روی گوشه‌های دهان، سوراخهای بینی، گوش و  یا زدن مشت بر روی چانه به سمت پایین( مانند پتك به طوریكه دست خود را مشت نموده  گویی می‌خواهید نایلونی بادشده را بتركانید) یا میان دو ابروی او ضربه را وارد نمایید. این مورد در مورد بند قبل نیز صدق می‌كند.

* ‌اگر در هوای سرد مورد حمله نزدیك قرار گرفتید و مهاجم كلاهی بر سر داشت، كلاهش را به سرعت بر روی صورتش بكشید تا دیدش مختل شود و همزمان با استخوان آرنج بر روی گونه او به سرعت ضربه وارد كنید.

* ‌اگر نزدیك یك دیوار درگیری و گلاویزی صورت گرفت، از دیوار استفاده كنید. اگرچه نمی توانید دیوار را به او بزنید اما می توانید با زمان سنجی مهاجم را به دیوار بزنید.

* ‌اگر دیدید كه به دفاع از قسمت خاصی از بدنش واكنش بیش از حدی نشان می‌دهد، تمركز را بر روی آن ناحیه قرار دهید.

* ‌اگر از نبود توان در ضربات دست خود ناامید هستید، یكی از كفشهایتان را دستتان كنید(مانند دستكش بوكس) و دست دیگر را برای گرفتن آزاد بگذارید.

* ‌از ضربات با آرنج، سر و زانو غافل نشوید خصوصا جهت استفاده بر علیه مهاجم.

* ‌اگر مهاجم تنومند و عضلانی بود، تمركز خود را بر روی قسمت‌هایی كه ماهیچه‌ها را به هم متصل می‌نماید و نیز قسمت شبكه خورشیدی شكم او بگذارید. بر روی ماهیچه ضربه زدن وقت تلف كردن است.

* ‌هرگز نگذارید به هیچ وجه مهاجم به شما سیلی بزند خصوصا زمانیكه درگیری بر روی زمین كشیده شده و مهاجم سعی دارد شما را تسلیم نماید. این كار به چند نحو امكان پذیر می‌باشد:

* ‌سر خود را جابجا كنید و همزمان جیغ كشیده و به سر و صورت مهاجم ضربه و پنجه بزنید.

* ‌همزمان با حفظ صورت در برابر ضربه، سعی كنید خود را آرام آرام از زیر بدن وی خارج كنید، حتی نجات دادن یك پا فرصت بزرگیست. به محض خارج كردن پای خود از قسمت شكم و با ضربه او را به عقب هول دهید.

* ‌یك دست خود را بر روی چانه یا سر مهاجم و دست دیگر خود را بر روی سینه مهاجم گذاشته ( همچنان هوای صورت را داشته باشید) و با تمام كف دست هر چیزی كه در دستتان می‌آید (یقه، دگمه، موی سینه، پوست) محكم بگیرید و بكشید ( به مبارزه نهایی فیلم راه اژدها توجه نمایید.)

* ‌اگر دستانتان آزاد بود سعی كنید پیراهن یا تی شرت یا هرچیزی كه بر تن مهاجم است را در صورت امكان بر سرش بكشید و همزمان با كف هر دو دست به گوشهای او( مایل به عقب) ضربه وارد نمایید.

* ‌سعی كنید كه در یكی از تكنیك‌های قفل گردن با استفاده از پاها ( مانند قفل آناكوندا درجوجیتسوی برزیلی) اطلاعاتی كسب نمایید.

* ‌اگر قادر بودید سر مهاجم را محكم گرفته و به سر خود نزدیك نمایید و در كنار گوشش “جیغ بنفش” بكشید!

* ‌و اما مهمترین نكته اینكه به محض خلاصی از دست مهاجم، زمان را از دست نداده و به صورت مارپیچی فرار كنید ولی سعی كنید پشت سر خود را هم داشته باشید كه مبادا از پشت اینبار به دام بیفتید.

* ‌اگر از پشت به دام افتید اگر دستانتان آزاد بود، با یك آرنج به عقب و به سمت سر و صورت حریف و با آرنج دیگر به سمت دنده و شكم او ضربه وارد نمایید. كوبیدن پاشنه بر روی نوك پای مهاجم و یا ضربه به پشت و به سمت بالا( با پاشنه)، زدن ضربه به ساق پاها نیز اثربخش می‌تواند باشد.

* ‌اگر ضربات كارگشا بود و مهاجم شما را رها نمود اما پای او در دسترس شما بودº پای او را از جلو محكم بكشید.اگر كه نه فرار را برقرار ترجیح دهید.

* ‌اگر در ماشینی بدام افتادید و پشت سر راننده بودید(همانطور كه پیشنهاد شد) مجددا اجازه ندهید سیلی به صورت شما اصابت كند. بقیه ماجرا و چگونگی مقابله و استفاده از موقعیت مكانی را به قوه تخیل خودتان واگذار می‌نمایم.

* ‌اگر در ماشینی بدام افتاده و دیدید شخص كنار راننده چیزی را به سمت شما می‌گیرد(مانند اسپری) بلافاصه كیف خود را حائل نموده و یا جا خالی داده و همزمان سر خود را به سمت راننده نزدیك كنید.  ‌

فراموش نكنید، اگر مهاجم نیت شومی داشت. بجنگید و بجنگید. مورچه‌های اول عرایضم را با گفته‌هایم تطبیق دهید. شما یك انسان عاقل هستید. پس خیلی را‌ه‌ها را می‌توانید برای دفاع از خود انتخاب نمایید. همچون یك شیر ماده، از خودتان دفاع نمایید. هیچ شكارچی دوست ندارد طعمه‌ای را شكار كند كه ممكن است آن طعمه به او آسیبی وارد نماید.

منبع : ماهنامه رزم آور

به قلم : مسعود حایری

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.