www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۰:۰۵ 1399/05/28

خانه ووشو اعتبار قهرمانان / قدرشناس باشیم !

سرپرست نایب رئیس فدراسیون ووشو : صحبت از تضییع حق در مسابقات انتخابی بدون ارائه سند و مدرک  اعتباری ندارد

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ،حسین اوجاقی ، نائب رئیس فدراسیون ووشو در خصوص پایمال شدن حق ورزشکاران برای مسابقات جهانی ۲۰۱۹ ، انتخابی تیم ملی گفت :  هر زمان که شکست می‌خوریم احساس می کنیم حق خوری صورت گرفته است ، صحبت از یک موضوع و مطرح کردن آن با سند و مدرک مورد اعتبار است،بدون ارائه مستندات نمی توان به صحت و سقم  اطلاعات و سخنان افراد اطمینان کرد.

« شهربانو منصوریان مدعی شده که با نام این سه خواهر ووشو ایران در سطح جهانی شناخته شده است.» سرپرست نائب رئیس فدراسیون در پاسخ به این ادعا گفت: با توجه به مسابقات آسیایی که برای ووشو مهمترین رویداد محسوب می شود و همچنین نگاه ویژه مردم و مسولین جمهوری اسلامی به مسابقات آسیایی و اهمیت ویژه آن ، تاکنون خواهران منصوریان نتوانسته اند در این رویدادها به عنوان قهرمانی نائل شوند. ورزشکاران نامی چون محسن محمدسیفی،حمیدرضا قلی‌پور،عرفان آهنگریان، خدیجه آزادپور و حتی خود من، در این روویداد قاره ای صاحب مدال طلا شده‌ایم. ورزشکارانی همچون محمدسیفی این کار را نه یک بار بلکه سه بار انجام داده اند. به نظر من اینگونه اظهارات شایسته فدراسیون ووشو نیست.

وی ادامه داد: ووشو خانه همه ورزشکاران و قهرمانان این رشته است. مطرح شدن افراد و ورزشکاران با تلاش همه ی مسولان و خانه ووشو صورت گرفته است . هیچ فرد و ورزشکاری بزرگتر از ووشو نیست و این ووشو است که ستون اصلی محسوب می‌شود. هرسال ورزشکاران زیادی پا به این عرصه گذاشته و مقام کسب کرده اند ، در واقع ووشو باعث شناخته شدن و بزرگ شدن ورزشکاران شده است . همه ورزشکاران در هر گرایش و سبکی و در هر جایگاهی باید قدردان افرادی باشند که در این مسیر قرار گرفته  ، رشد کرده و مطرح شده اند. هرگز نباید فراموش کنیم که با کمک چه کسانی در این رشته و مسیر پیشرفت حرکت کردیم.

سرپرست نایب رئیسی فدراسیون ووشو افزود: برنامه پرمخاطب ماه عسل و حضور خواهران منصوریان در این برنامه تاثیر زیادی را در شهرت آنها ایجاد کرد، اما آنها نباید فراموش کنند که شناخته شدن و قهرمانی آنها ابتدا در ووشو اتفاق افتاد و سپس به برنامه های تلویزیونی و مجله ها راه یافتند. درست است که حضور خواهران منصوریان در برنامه تلویزیونی ماه عسل تأثیر زیادی در شهرت آنها داشت، اما نباید فراموش کنند که ابتدا در ووشو شناخته و قهرمان شدند و سپس به این برنامه راه یافتند. تمام حرف من این است که ووشو باعث بزرگی این ورزشکاران شد، این را نباید هرگز فراموش کنند و حالا که به شهرت رسیده ایم چه خوب است قدردان باشیم .

اوجاقی عنوان کرد: با توجه شناختی که از خواهران منصوریان به ویژه شهربانو دارم، می‌دانم و اطمینان دارم که آنها برای رسیدن به این جایگاه زحمات زیادی را کشیده و تلاش بسیاری کرده اند. با این حال معتقدم خواهران منصوریان انسان های ساده ای هستند و بخاطر  همین سادگی طعمه افراد می‌شوند که حب و بعض بزرگی نسبت به فدراسیون و موفقیت‌های آن دارند. این حسادت ها و کینه توزی ها نسبت به ووشو و دکتر علی نژاد و تیم او که طی این سال ها بسیار موفق عمل کرده اند قطغا از پیش تعیین شده و منتسب به جریاناتی است که در پی تخریب افراد می باشند و دلیل اصلی حواشی و اتفاقات اخیر است.متأسفانه خواهران ورزشکار منصوریان را وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافشان می‌کنند و از سادگی آنها نهایت سوءاستفاده را می‌برند که این اتفاق تلخی در ورزش حرفه ای و قهرمانی ماست.

وی گفت: به عنوان کسی که سابقه قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی هم به عنوان ورزشکار و هم به عنوان سرمربی را داشته، اعتقاد دارم ورزشکاری که می‌خواهد رقابت کند، نباید وارد حواشی شود، چون در غیر این صورت تمرکز خود را از دست می‌دهد و خودش ضرر می‌کند. معتقدم مسائلی که درباره شهربانو منصوریان رخ داده و صحبت‌هایی که او مطرح کرده، به دلیل عدم اطلاع کافی و همچنین اطلاعات اشتباهی بوده که در اختیارش قرار گرفته است. ضمن اینکه او تحت تأثیر افرادی قرار گرفته که تمام جامعه ووشو از نیت بد و شوم آنها خبر دارند.

اوجاقی ادامه داد : ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) از نفرات انتخابی ملی پوشان برای اعزام به رقابت های قهرمانی جهان در سال 2019 پس از برگزاری مسابقات ،  تست دوپینگ گرفت که پاسخ تمام آزمایش‌ها در بخش بانوان منفی اعلام شد. آن زمان جواب تست هیچ ورزشکارخانمی مثبت گزارش نشد. در جریان مسابقات قهرمانی جهان و مانند همه رویدادها از نفرات شرکت کننده تست دوپینگ گرفته شد که جواب تست مریم هاشمی مثبت بود. با وجود اعلام این موضوع، طبق قوانین جاری و اصول اخلاقی نباید تا زمان اعلام رأی نهایی، در این خصوص اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت؛ چرا که هنوز رأی نهایی ابلاغ نشده بود، اما متأسفانه این اتفاق توسط خانم شهربانو منصوریان رخ داد که کاری غیر اخلاقی و به دور از منش قهرمانی و اصول حرفه‌ای بود.

سرمربی تیم ملی ووشو با اشاره به شکایت هاشمی از منصوریان ادامه داد: در هر صورت این اتفاق رخ داده؛ اما  حواشی پیرامون این مسئله باعث می‌شود که بیش از هر کسی به خودِ منصوریان لطمه وارد شود و ورزش قهرمانی این ورزشکار تحت تأثیر قرار بگیرد. همه ما ازجمله شهربانو منصوریان به عنوان ورزشکار و مربی همواره از طرف جامعه و مخاطبین خود مورد رصد جامعه هستیم و مردم به ما نگاه می‌کنند. در واقع یک الگوی اجتماعی هستیم و رفتارهایمان باید با اجتماع همخوانی داشته باشد، چراکه بسیاری از کارهایی که در سطح جامعه و فضای مجازی انجام می‌دهیم، نه تنها رصد می‌شود بلکه بعضاً بار حقوقی هم دارد.

اوجاقی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که هدایت تیم ملی را برعهده دارم و باید بگویم هیچ گاه به عنوان سرمربی نتوانسته ام ئرزشکاری را انتخاب کنم. پروسه انتخاب ملی پوشان همیشه  از طریق رقابت های انتخابی صورت گرفته است. این مسئله بیانگر آن است که تمام مسابقات به صورت انتخابی برگزار شده و داورانی این مسابقات را قضاوت کرده اند که هر  سرمربی تیم ملی هستم و باید این را بگویم که هیچ‌گاه به عنوان سرمربی نتوانسته‌ام ورزشکاری را انتخاب کنم. در واقع همیشه پروسه انتخاب ملی‌پوشان از طریق رقابت‌های انتخابی صورت گرفته است. این مسئله بدان معناست که مسابقات به صورت انتخابی برگزار شده و داوران فدراسیون که مسابقات را قضاوت کرده اند بیشترشان نفرات بین‌المللی و رسمی و مورد وثوق فدراسیون جهانی ووشو هستند، و هر ورزشکاری که پیروز شده، به عضویت تیم ملی نیز درآمده است. در واقع نفرات منتخب از طریق کانال رسمی مسابقات انتخابی و رأی داوران و صورتجلسه آنها راهی تیم ملی شده‌اند.

وی تصریح کرد: پروسه انتخابی تیم ملی ووشوی مردان و بانوان به همین شکل بوده و به نظر من ملاک نیز ، نظر داوران و مسابقه انتخابی است و فردی که در انتخابی پیروز می‌شود، به عنوان ملی‌پوش معرفی خواهد شد. وقتی که داوران در سطح بین‌المللی رأی به برتری یک ووشوکار می‌دهند، واقعاً حق‌خوری در اینجا معنی ندارد. اینکه شهربانو منصوریان نیز با رأی همین داوران به عنوان عضو تیم ملی معرفی شده، آیا به معنای آن است که داوران نیز در انتخاب او حقی ضایع نشد؟ این صحبت‌ها ضد و نقیض است. زمانیکه  یک ورزشکار در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند، باید نگاه بین‌المللی و جهانی نیز داشته باشد و به مسائل مختلف نگاه حرفه ای داشته باشد.

اوجاقی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم ورزشکارانی چون شهربانو منصوریان حواشی را رها کنند و به متن این ورزش بازگردند و با چنین صحبت‌ها و مسائلی ، ورزش قهرمانی خود را به خطر نیندازند، زمان محدود است و متوقف نمی شود و ما در حال حرکت به سمت جلو هنستیم ،امیدوارم این مسائل هرچه زودتر تمام شود و در آینده شاهد اتفاقات خوبی برای ورزش ووشو باشیم.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.