www.khabarrazmavar.ir

ناظریان:

شناسه خبر : ۱۴:۲۸ 1395/05/06

حاکم کردن احترام در کاراته، اولویت نخست من است / از برگزاری “ایران کاراته وان” تا تاسیس پایگاه فنی در آسیای میانه

باز هم کاراته و باز هم مجمعی دیگر و انتخاب رئیسی جدید برای این فدراسیون؛ 12 سال و حدود 10 رییس و سرپرست برای یک فدراسیون! با این وصف دیگر نامیدن این فدراسیون به عنوان عروس هزار داماد خیلی بی ربط به نظر نمی رسد!

رقابت 27 کاندیدایی که در سودای تصدی کرسی ریاست هستند، باز هم شرایط متفاوت کاراته را نسبت به سایر فدراسیون ها عیان می سازد؛ اینجا کاراته است! با جمعیت میلیونی خود و ناچاریم بگوییم به دلایل مختلف از جمله مدیریت های پر انتقاد و پر حاشیه ظرف 10- 12 سال گذشته تاکنون، به جای احترام، حرمت شکنی و به جای آرامش، چتر حاشیه بر این فدراسیون سایه غلیظی انداخته است. رییس جدید، هر که باشد، در بدو کار، شرایط دشواری خواهد داشت، اما در گذر اوضاع امروز کاراته باید پذیرفت رقابت جدی عملا بین معدود گزینه هایی خاص خواهد بود.

این بار حبیب الله ناظریان که با 15 سال و یک ماه، رکورد دار ریاست در این فدراسیون است وارد عرصه رقابت شده است. ناظریان خود از اهالی فنی کاراته بوده و بسیاری از موفقیت های کاراته ایران از جمله قهرمانی جوانان و امیدهای ایران در جهانی مارسی و کسب مقام سوم کومیته تیمی در رقابت های جهانی اسپانیا که پس از 27 سال رقم خورد، تنها بخشی از توفیق های مدیریتی وی در سالهای اولیه پس از جنگ و حداقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن مقطع زمانی بوده است.

حبیب الله ناظریان در گفت و گویی تفصیلی به سوالات مختلف رزم آور پاسخ داد که این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

جوانان پاسخ اعتماد مدیران را با قدرت و اطمینان می دهند

ناظریان در ابتدای این گفت و گو و تشریح دلایل خود برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون گفت: پس از 15 سال و یک ماه و در شرایطی که در روز تودیع از فدراسیون، شاهد ابراز محبت روسای هیئت ها، سبک ها و اهالی کاراته بودم با خاطره ای خوش فدراسیون را ترک کردم و تصور می کنم اگر قرار بر این است که مسئولی روزی از سمت خود تودیع شود، باید از احساس آرامش، قدرت و ثبات برخوردار باشد زیرا این موضوع به عنوان یک اصل مقبول برای سایر روسای آتی نیز می تواند پیش آید. در تمامی این سالها به صورت مستقیم و غیر مستقیم و در پست های مختلف اعم از کارشناس خبره تا مشاور رییس فدراسیون و مدیر تیم های ملی، با تمام وجود در خدمت کاراته بوده ام و در رده باشگاهی نیز به عنوان سرمربی تیم کاراته سپاهان، در فینال مقابل نماینده فرانسه قرار گرفتیم که از چند بازیکن ملی پوش نیز در ترکیب خود سود می برد. این تیم را شکست دادیم و در صحبتی که با فرجی، رییس وقت فدراسیون داشتم در تشریح روند موفقیت کاراته ایران عنوان کردم باید در تیم های ملی به اصطلاح پوست اندازی شده و به جوانان اعتماد کرد. جوانان پاسخ اعتماد مسئولان را با قدرت و ایمان خواهند داد. خاطرم هست در مدت زمان برگزاری اردوهای تیم ملی که به میزبانی مبارکه سپاهان برگزار می شد، با وجود مسافت نزدیک محل اردوها تا منزلم، اما با عشق و علاقه شبانه روز در اردوها می ماندم و کنار تیم بودم.

یکی از عوامل موفقیت یک فدراسیون، ثبات مدیریتی است

رییس اسبق فدراسیون کاراته، یکی از عوامل اصلی موفقیت های یک فدراسیون را ثبات مدیریت می داند و می گوید: اینکه رییس شایسته ای در فدراسیون کاراته بتواند حتی سه دوره مدیریت کند، از آرزوهای قلبی من است. کاراته نیازمند ثبات مدیریتی است و از جمله عوامل موفقیت فدراسیون هایی مانند: والیبال، ووشو و تکواندو حضور مدیریت با ثبات و فاصله گرفتن از حاشیه در آنها بوده است.

حضور در انتخابات فدراسیون را رسالت خود می دانم

ناظریان در پاسخ به این سوال که به چه دلایلی تصمیم گرفت برای ریاست فدراسیون کاندیدا شود، تصریح کرد: حقیقتا برنامه ای برای شرکت در انتخابات فدراسیون نداشتم و خانواده ام نیز تمایلی به این کار نداشتند تا اینکه پس از صحبت های برخی از دوستان که اتفاقا یکی از آنها در انتخابات پیش رو نیز کاندیدا شده است و مشورت با پیشکسوتان و اهالی کاراته، برای کاندیداتوری اقدام کردم. با در نظر داشتن مجموع شرایط و اتفاقات سالهای اخیر کاراته، حضور در انتخابات را رسالت خود می دانم و در این راستا حفظ حرمت و جایگاه پیشکسوتان و استفاده از افراد در پست های مختلف بر اساس ارزش ها و جایگاه واقعی آنها، رسالت اصلی من خواهد بود. سوال این است که به عنوان مثال چه اتفاق یا اتفاقاتی رخ داد و بنا به چه دلایلی در فینال مسابقات کومیته تیمی در جهانی آلمان، مقتدرانه قهرمان جهان می شویم، اما این موفقیت بزرگ تحت شعاع مسائل مختلفی قرار گرفت که عملا در هیاهوی حاشیه ها گم شد و ملی پوشان نیز به حق واقعی خود نرسیدند.

ناظریان امروز، ناظریان قبل نیست!

یک سوال! آیا حبیب الله ناظریان قرار است با تفکرات و روش مدیریتی گذشته(که البته در زمان خود موفق هم بود)، دور جدید مدیریت در کاراته را آغاز کند و یا اینکه ناظریان امروز، با تحولات زمان پیش رفته و در نگرش و روش های مدیریتی خود نیز متحول شده است؟ وی در پاسخ می گوید: حضرت امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: وای به روزی که دو روز یک فرد، یکی باشد. طبیعت روزگار ایجاب می کند افراد همان آدم گذشته نباشند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. شرایط امروز و دسترسی آسان به دنیای اطلاعات از طریق رسانه های مختلف و اینترنت، شرایط را با گذشته کاملا متفاوت ساخته و به سادگی می توان از آنچه که در کاراته دنیا می گذرد، تنها با اختصاص زمانی مشخص، مطلع شد. در گذشته کل فدراسیون کاراته محدود به اتاقی می شد که اینک در سالن کبکانیان به عنوان اتاق سرایدار مورد استفاده قرار می گیرد. خاطرم هست در آن سالها و ایام عید، از همان فضای محدود برای تمرین تیم ملی استفاده می کردم و اتفاقا در مسابقات ستارگان ایتالیا نیز قهرمان شدیم. کاراته ایران و مجموع سبک ها، هیئت ها، مربیان، داوران، قهرمانان و مجموع اهالی این رشته در آن مقطع به واقع یک تیم و یک گروه هماهنگ و همدل بودند. اینک باید به نیروهای جوان، انرژیک و تحصیلکرده کاراته اعتماد کرد و با تفویض مسئولیت و اختیار، از آنها کار و نتیجه خواست. البته صادقانه و با شجاعت می گویم، مدیریت خود را در گذشته بدون اشتباه نمی دانم ولی امروز بر خلاف گذشته، تعداد قابل توجهی نیروهای تحصیل کرده دکترا و دارای سایر مدارج دانشگاهی در کاراته داریم که امتیاز بزرگی برای کاراته مملکت بوده و تنها نیاز است تا با سازماندهی مناسب، از قابلیت های آنها استفاده شود.

در گذشته با وجود اختلاف نظر، ولی تخریب نبود

ناظریان در ادامه گفت و گوی خود با رزم نیوز تاکید کرد: نمی گویم که در گذشته اختلاف نظر در کاراته وجود نداشت، اما به واقع باز هم حرمت ها حفظ می شد و تخریب وجود نداشت. اساسا شرایطی به وجود نمی آمد تا فضای تهمت و غیبت باب شود و هرگز اعتقاد به باب شدن حرمت شکنی در کاراته ندارم. خاطرم هست روسای فدراسیون هایی مانند: آذربایجان و ترکیه همواره این سوال را مطرح می کردند که چگونه موفقیت های مختلف برای کاراته ایران حاصل می شود و من نیز پاسخ می دادم در کنار سایر برنامه های جاری فدراسیون، کار اصلی ما، با هم بودن و همدلی و حفظ حرمت هاست. به شخصه نیز با انتقادات از دو وجه روبرو می شدم؛  یا انتقادات انجام شده درست بود که انصافا می پذیرفتم و روندی که مورد انتقاد واقع شده بود را اصلاح می گردم زیرا مومن، آیینه مومن دیگر است و یا اینکه انتقاد انجام شده را صحیح نمی دانستم و معتقد بودم مرور زمان باعث خواهد شد که فرد منتقد به اشتباه خود پی ببرد زیرا کاراته یک ورزش تخصصی است و فرد منتقد حتما از این رشته شناخت کافی دارد.

Karate243

کاراته نیازمند انجام یک آسیب شناسی است

رییس اسبق فدراسیون کاراته در ادامه با اشاره به جایگاه قابل توجه کشورهایی مانند مصر و ترکیه در کاراته امروز جهان و پیشرفت محسوس برخی کشورهای عربی از جمله کویت که در مسابقاتی مانند کاراته وان، حتی به مدال طلای کاتا نیز دست یافته است، این سوال را مطرح کرد که به واقع ایراد کار کاراته ایران در شرایطی که شاهد رشد رقبا هستیم، در کجاست؟

وی افزود: باید با یک آسیب شناسی جدی، نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها را شناسایی و مشکلات را واکاوی کرد و صادقانه با آنها روبرو شد. شرایط برای ما زمانی بغرنج تر می شود که بدانیم بسیاری از جایگاه های بین المللی خود را با خود زنی های خودمان از دست داده ایم. به همین دلیل باز هم تاکید می کنم نخستین اولویت من در صورت احراز رای اعتماد اعضای محترم مجمع برای ریاست فدراسیون، حاکم ساختن احترام و رعایت حرمت ها در کاراته است. در یک خانواده اگر جایگاه پدر و مادر حفظ شود، بچه ها نیز بسیاری از مسائل و حرمت ها را رعایت خواهند کرد. کاراته نیز مانند یک خانواده بزرگ است که نباید زنجیره احترام و کسوت در این رشته، از هم گسیخته شود. اساس هنرهای رزمی بر پایه رعایت احترام و نظم است. به تعبیری عامیانه، یک اتومبیل آخرین سیستم با تمامی امکانات تنها زمانی موفق به حرکت خواهد شد که در گام نخست این ماشین روشن شود؛ احترام در کاراته پیش شرط هر گونه برنامه ریزی، حرکت و کسب موفقیت های آتی خواهد بود. سوال این است که اگر امروز کشوری مانند عربستان موفق به کسب مدال طلا در رده زیر 21 سال پسران می شود، آیا این را باید به حساب لیگ های نداشته آنها  دانست یا جمعیت کاراته و اساتید فنی؟ در هرکدام از این موارد اختلاف بسیار معنی داری بین کاراته ایران و این کشور و کشورهای مشابه وجود دارد ولی در مورد خودمان باید از همان گام نخست، شرایط را به نحو مناسب پیش برد و افراد بر مبنای شایستگی در جای مناسب خود با تفویض مسئولیت استفاده شده و پاسخگو باشند. مدلی که در مدیریت گذشته ام نیز مورد نظرم بود و به عنوان مثال در مورد تیم ملی، مربیان می توانند گواهی دهند که آیا از اختیار و استقلال کافی برخوردار بوده اند یا خیر؟ مربی، بازیکن، مسئول فدراسیون و … همه در جای خود و با مسئولیت و اختیار باید انجام وظیفه نموده و پاسخگو باشند.

قهرمانان ملی، سربازان زمان صلح هستند

این کاندیدای ریاست فدراسیون کاراته در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه قهرمانان ملی، سربازان زمان صلح هر کشور هستند، در مورد فراز و نشیب های کسب نتایج تیم های ملی در رویدادهای مختلف قاره ای و جهانی گفت: ریشه کاراته ایران قوی است، اما گاهی به روحیه ملی پوشان توجه و رسیدگی نمی کنیم. به خاطر دارم در جریان اردوهای تیم های ملی جهت آماده سازی حضور در بازی های آسیایی که عمدتا در سالن خوابگاه شماره دو ورزشگاه آزادی برگزار می شد، روزی احساس کردم ملی پوشان کاراته از موضوعی ناراحت هستند. پس از پیگیری متوجه شدم در سهمیه تغذیه ای یک تیم ملی دیگر از طرف کمیته ملی المپیک بستنی در نظر گرفته شده ولی برای کاراته چنین چیزی منظور نشده است. همین موضوع به ظاهر ساده و پیش پا افتاده ذهن کاراته کاها را درگیر کرده بود از این بابت که مگر مدال کاراته در بازی های آسیایی کم اهمیت تر از فلان رشته بوده و یا مثلا ورزشکاران کاراته از اهمیت کمتری نزد مسئولان برخوردارند. این موضوع روی روح و روان ملی پوشان تاثیر گذاشته بود که نشان می دهد قهرمانان از چه روحیه حساسی برخوردارند. در نهایت پس از گفت و گویی طولانی با مهندس هاشمی طبا، رییس وقت کمیته ملی المپیک ایشان موضوع را پذیرفت و مساله حل شد. این ها تماما موضوعاتی ریز و در ظاهر کم اهمیت است ولی باید پذیرفت قهرمانان احترام و توجه می خواهند زیرا چندین ماه از بهترین دوران عمر خود را در اردوها سپری کرده و سیستم مدیریت نیز باید این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

کاتا همواره در کاراته مظلوم واقع شده است

اما مقوله کاتا و دلایل نتایج پایین تر آن در مقایسه با کومیته موضوع دیگری بود که ناظریان در این خصوص نیز دیدگاه های خود را بیان کرد. وی تصریح کرد: به جرئت می توانم بگویم همان پتانسیل کومیته، در کاتا نیز وجود دارد ولی سوال این است که تا چه اندازه به کاتا توجه کرده ایم و به واقع کاتا همواره مظلوم واقع شده است. شاید خود من هم در اولویت بندی تخصیص سهمیه کاتا و کومیته برای اعزام کاراته به بازی های آسیایی مرتکب اشتباه شده باشم. در آن سالها توسط نکوفر در کاتای انفرادی به مدال نقره آسیایی رسیدیم و در تیمی نیز مقام نایب قهرمانی حاصل شد. حتی در مسابقات ازبکستان به مقام قهرمانی رسیدیم ولی آیا پتانسیل ها را شناسایی کردیم و مربیان تغذیه فنی شدند؟ زمانی که یک بونکای را کپی برداری می کنیم، این به آن معنی است که نوآوری نداشته ایم. باید در کاتا خلاقیت داشته و ابداعاتی به شیوه خودمان داشته باشیم. باید امکان حضور مربیان شاخص برای برگزاری دوره های مختلف در کشور فراهم و همچنین مربیان خودمان را به دوره های مختلف بین المللی اعزام کنیم تا به اصطلاح آپ دیت شده و زمینه رشد بیشتر این بخش فراهم شود.

می توانیم پایگاه فنی برای کاراته آسیای میانه باشیم

تغییر معادلات جغرافیای ورزش آسیا و قرار داشتن ایران در جمع کشورهای آسیای میانه چه تاثیری بر کاراته ایران دارد؟ ناظریان در پاسخ به این سوال عنوان کرد: اینک در آسیای میانه ایران به همراه کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و … قرار دارد ولی بر خلاف غرب آسیا که جایگاه های متعددی را در اختیار داشتیم، اساسا در آسیای میانه تلاشی برای کسب جایگاه نداشته ایم و حتی مسئولیت یک کمیته را نیز در اختیار نداریم. اینک کاراته به عنوان یک رشته المپیکی حاضر در بازی های المپیک 2020 مطرح شده است و رنکینگ های مختلف اعلام شده از سوی WKF نیز به معنای تعیین فاکتورهایی برای دعوت از ورزشکاران به المپیک است. در این خصوص یکی از طرح های من، تاسیس آکادمی فنی کاراته برای آسیای میانه و به محوریت ایران است زیرا از نظر فنی هیچ مشکلی نداریم و این بضاعت را مانند گنجی به زیر خاک پنهان کرده ایم.

با جذب افراد خوش فکر و متخصص، منابع در آمدزایی برای کاراته ایجاد خواهد شد

  این کاندیدای ریاست فدراسیون کاراته در توضیح اینکه کاراته نیاز به تامین منابع مالی مورد نیاز، فارغ از بودجه محدود دولتی دارد، یادآور شد: نباید در کاراته صرفا به صدور احکام به عنوان منبع مهم درآمدزایی نگاه شود. این موضوع علاقمندان را به تدریج از کاراته دور خواهد کرد. باید با جذب افراد خوش فکر و متخصص در امر مارکتینگ، منابع جدیدی  برای درآمدزایی کاراته پیدا کرد. به عنوان یک تجربه شخصی، اینک به عنوان رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران نخاعی در اصفهان فعالیت دارم. در مدت فعالیت با جذب حمایت های مردمی و اعتماد این بخش، اینک ساختمانی مجهز در دست احداث است. اگر مردم به سلامت کار و نیت صادقانه ما اعتقاد پیدا کنند و نهاد هایی چون شهرداری ها از فعالیت ها مطلع شوند، قدر مسلم در توسعه ورزش کاراته مشارکت خواهند کرد و درآمد پایدار حاصل خواهد شد. یکی از طرح های من، جذب اسپانسر شخصی برای ملی پوشان است تا با حداقل هزینه ممکن، این نفرات دغدغه های مالی شان برطرف شده و با فراغ بال در مسابقات باشگاهی، لیگ ها و اردوهای تیم ملی حضور یابند. به واقع اتکای صرف به بودجه دولتی نه امکان پذیر است و نه جوابگو. در عین حال باید با در نظر داشتن مکان سنجی مناسب، مسابقات را از شکل متمرکز در تهران خارج کرد و با پیش بینی مسابقات متعدد مثلا لیگ مناطق و اختصاص امتیازات مشخص به هر مسابقه و جمع آوری امتیازات توسط ورزشکاران، امکان جذب تماشاگر را در استان های مختلف کشور با توجه به علاقمندی و استقبال آنها فراهم ساخت. در چنین شرایطی علاوه بر رونق کاراته و سهیم شدن استان های مختلف در کسب مدال و عناوین داخلی، یک ورزشکار واجد شرایط از گذر مسابقات مختلف به اصطلاح آبدیده شده و با کسب امتیازات لازم، می تواند به اردوهای تیم ملی دعوت شود.  در این خصوص این طرح را با عنوان “ایران کاراته وان” به همراه جوایز نقدی اجرایی خواهم ساخت.

باید از حالا برای المپیک 2020 برنامه داشته باشیم و با برگزاری مسابقاتف استاژها و دوره های مختلف خود را آماده حضوری موفق در این رقابت ها بسازیم. واقعا چرا یک قهرمان تیم ملی ما نباید بیمه باشد؟

کمیته هماهنگی سبک ها و استان ها را تشکیل خواهم داد

ناظریان معتقد است اگر هیئت های استانی و سبک های مختلف کاراته قوی شوند، محصول آن در تیم ملی تبلور خواهد یافت. وی در این رابطه می گوید: تشکیل کمیته هماهنگی سبک ها و هیئت ها با حضور نمایندگانی از خود این مجموعه ها مورد نظر است. این مجموعه باید مشکلات خود را بررسی نمایند و  با ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم، اجازه ندهیم یک مشکل جزئی به بحرانی جدی تبدیل شود. باید مشکلات مالی هیئت ها را با روش های مختلف مارکتینگ برطرف سازیم و سبک ها نیز که همواره ثابت کرده اند در کسب جایگاه های بین المللی عملکردی قابل تقدیر داشته اند، همواره به عنوان بازوان فنی تغذیه تیم های ملی عمل نمایند.

 مربیان کاراته ایران، سفیران ما در کشورهای خارجی هستند

این کاندیدای ریاست فدراسیون کاراته در بخش پایانی این گفت و گو با بیان نقش موثر مربیان ایرانی شاغل در کشورهای مختلف آسیایی عنوان کرد: خوشبختانه از موقعیت خوبی در آسیا برخوردار هستیم و مربیان ما به منزله سفیرانمان در کشورهای آسیایی هستند که باید از این حضور، در جهت نفوذ و تاثیرگزاری بیشتر کاراته ایران در آسیا استفاده شود. در بازی های آسیایی بوسان این افتخار را داشتم تا به عنوان مدیر فنی بازی ها انجام وظیفه نمایم. ما زمانی موفق خواهیم شد که در داخل کشور، بر سر جایگاه ها مناقشه نداشته باشیم. متاسفانه با خودزنی های انجام شده، پست هایی چون شورای داوری آسیا را از دست دادیم. یک مسئول فدراسیون باید به نحوی عمل نماید تا بتواند شرایط رشد و پیشرفت مجموعه تحت مدیریت خود را نیز فراهم سازد. آسیا و جهان باید ثبات کاراته ایران را بپذیرد زیرا آنها، کاراته ما را قبول دارند.

اتفاق دوستان باهم دعای جوشن است                   سختی دوران نبیند دانه تا در خرمن است

انتهای پیام

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.