www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۵:۴۳ 1394/03/07

مناسب‌ترين زمان اجراي فعاليتهاي ورزشي

هر ورزشكاري در ساعت مخصوص از روز بهترين كارايي را دارد. در اين هنگام از روز عوامل اساسي بيولوژيك بدن ورزشكار از نظر انعطاف‌پذيري، قدرت دماي بدن، هوشياري و ميزان استراحت قلب و فشار خون در حداكثر كارايي براي اجراي حركات ورزشي قرار دارد. براي اكثر ورزشكاران در سطح متوسط اين زمان مطلوب عصرها و […]

هر ورزشكاري در ساعت مخصوص از روز بهترين كارايي را دارد. در اين هنگام از روز عوامل اساسي بيولوژيك بدن ورزشكار از نظر انعطاف‌پذيري، قدرت دماي بدن، هوشياري و ميزان استراحت قلب و فشار خون در حداكثر كارايي براي اجراي حركات ورزشي قرار دارد. براي اكثر ورزشكاران در سطح متوسط اين زمان مطلوب عصرها و اوايل غروب مهيا مي‌گردد. در مورد ما بقي زمان مطلوب در اوايل روز (چكاوكها) يا در اوايل شب (جغدها) حاصل مي‌گردد.

مربي‌ها مي‌توانند به ورزشكاران كمك كنند تا به زمان مطلوب بدن خود (ساعت بدن) و اوقات اجراي مطلوب پي ببرند، آنها همچنين مي‌توانند به ورزشكاران كمك كنند تا آمادگي لازم را در ساعاتي غير از اين ساعات خاص براي رقابت داشته باشند. شبانه روز در جهان ما چرخشي 24 ساعته دارد و بدن ما نيز ساعتي دارد كه مانند چرخشي 24 ساعته شبانه‌روز عمل مي‌كند. اين نظم دروني كه نظم تقريبي بدن نام دارد بر روي رفتار و فيزيولوژيكي بدن ما تأثير مي‌گذارد.

به دلايل ناشناخته‌اي سيكل طبيعي بدن به طرف گردش 25 ساعته تمايل نشان مي‌دهد. اما ما هر روز با استفاده از علائم محيطي اين سيكل را مرتب تنظيم مي‌كنيم. مهمترين علامت تنظيم‌كننده، نور است. چشمان ما از طريق عصب‌هاي بينائي اين علائم را به مغز مي‌فرستند. يعني جائيكه ميزان سلولهاي نوري عصبي ويژه طبق آن افزايش يا كاهش پيدا مي‌كند و بدينوسيله ساعت بدن ما را با جهان خارج تنظيم مي‌كند. تحقيقات نشان داده است كه ساعت بيولوژيك بدن به نحوه اجراي فعاليتهاي ورزش شكل مي‌دهد.

زمان اوج فعاليت ورزش در اواخر عصر يا اوايل شب مي‌توان از طريق نظم بدن پيش‌بيني كرد. در اين ساعات دماي بدن اكثر افراد در بالاترين حد خود مي باشد و به همين ترتيب انعطاف‌پذيري، قدرت و توانائي تعريق آنها نيز در بالاترين حد خود قرار مي گيرد.

ميزان استراحت قلبي و فشار خون هنگام صبح در اثر واكنش نسبت به جريان فشار هورموني بالا مي‌رود. اما همين امر در هنگام بعدازظهر رو به كاهش مي‌گذارد. اكثر مردم بعدازظهر داراي توانائي و هوشياري بيشتري براي فعاليت ورزشي مي‌باشند.

رمز موفقيت در فعاليتهاي ورزش شناخت خود است. ورزشكاراني كه علاقمند به وضعيت بدني خود پي ببرند و خود را در زمره يكي از گروههاي چكاوكها و يا جغدها يا بينابيني قرار دهند كافي است يك يا دو هفته گزارش سيكل روزانه حد توانايي، هوشياري و حالت كلي و روحي خود را در يك جدول ثبت كنند. اندازه‌گيري دماي بدن و توانايي اجراي حركات ورزشي نيز مي‌تواند به درك صحيحي از اين موقعيت كمك كند.

اگر زمان مسابقه مطابق با زماني كه ورزشكار مي‌تواند بهترين كارايي خود را داشته باشد نبود. بهتر است عادت خواب ورزشكار را يك يا دو هفته قبل از مسابقه طوري تنظيم كنيم كه بدن او عادت كند تمام كارائي خود را در زمان تعيين شده براي مسابقه ارائه دهد يا به عبارتي ساعت بدن او را براي ساعت مسابقه تنظيم كنيم.

نشریه رزم آور

آخرین اخبار

توسط رئیس شورای جهانی بوکس حرفه ای و نماینده ایران؛ مراسم رونمایی رسمی از کمربند طلایی قهرمانی دبلیو بی سی ایران برگزار شد
توسط رئیس شورای جهانی بوکس حرفه ای و نماینده ایران؛ مراسم رونمایی رسمی از کمربند طلایی قهرمانی دبلیو بی سی ایران برگزار شد
مراسم رونمایی از اولین و معتبرترین کمربند قهرمانی بوکس حرفه ای تاریخ بوکس ایران توسط ماروسیو سلیمان رئیس شورای جهانی بوکس حرفه ای و رضا جبارپور، نماینده تام الاختیار WBC در ایران و بنیانگذار بوکس حرفه ای ایران و در جریان برگزاری شصتمین کنگره جهانی دبلیو بی سی در شهر آکاپولکو مکزیک برگزار شد.
روزانه ۱۰ هزار قدم بردارید!
روزانه ۱۰ هزار قدم بردارید!
تعداد ۱۰ هزار قدم در روز هدفی ایده‌آل برای افرادی است که قصد دارند به صورت منظم فعالیت بدنی داشته باشند و از خطرات ناشی از کم‌تحرکی در امان بمانند.