www.khabarrazmavar.ir

صداقت کجایی؟ دقیقا کجایی؟!

شناسه خبر : ۱۵:۴۰ 1395/04/30

یک بام و دو هوای فدراسیون ورزشهای رزمی

پرده اول

فدراسیون ورزشهای رزمی با رئیس انجمن کیک بوکسینگ واکو مشکل دارد و قصد دارد او را برکنار کند. اما فدراسیون جهانی این عزل و نصب ها را نمی پذیرد. آقای رشیدی ریاست فدراسیون ورزشهای رزمی در مقابل اینگونه موضع می گیرد که: ” ساز و كار بين المللي فدراسيونها هيچ ربطي به فدراسيون ورزشهاي رزمي ندارد. فدراسيون ورزشهاي رزمي ايران مسئول نظارت بر عملكرد انجمنهاي رزمي در داخل ايران و نظارت بر عزل و نصبهاي داخلي است. در صورت مشاهده هر گونه انحصار طلبي در انجمنها و جلوگيري از توسعه پايدار آنها در سطح استانها، و يا نگاه بنگاه گونه به اين انجمنها به عنوان بنگاههاي تجاري موجب ميشود تا بلادرنگ مديريت آن را تغيير دهيم و موضوع را از مجراي كميته ملي المپيك به فدراسيونهاي جهاني مربوطه اطلاع رساني كنيم. فدراسيونهاي جهاني هم دو راه بيشتر ندارند، يا طبق اساسنامه هاي خود كه مورد تاييد اسپورت اكورد هم قرار گرفته نظر كميته المپيك را ميپذيرند و با نماينده جديد معرفي شده از سوي ايران همكاري ميكنند يا اينكه به امضا و نظر بالاترين مراجع ورزشي جمهوري اسلامي ايران وقعي نمي گذارند و از موضوع تمكين نميكنند كه در اين صورت پاي حيثيت و اعتبار مديران عالي رتبه ورزش كشور و عزت نظام در بين است و به هيچ وجه قدمي از مصالح كشور عقب نشيني نكرده و طبق دستور مستقيم مقام عالي وزارت در صورت مشاهده چنين شرايطي به طور كل آن انجمن را منحل اعلام كرده و از هر گونه فعاليتي خلاف موازين كشور جلوگيري خواهيم كرد”.

به زبان ساده یعنی از دید ریاست فدراسیون ورزشهای رزمی عزل و نصب روئسای انجمنهای داخلی هیچ ربطی به فدراسیونهای جهانی ندارد، ما هستیم که تصمیم می گیریم چه کسی را عزل و چه کسی را منصوب کنیم. بعد فرد مورد نظرمان را از طریق کمیته بین المللی المپیک به فدراسیون جهانی معرفی می کنیم. آنها هم یا این فرد را می پذیرند که هیچ، یا مخالفت می کنند که در این حالت چون عزت و حیثیت و از این حرفهایمان زیر سئوال رفته، حتی به قیمت تعلیق آن رشته هم که شده زیر بار این خفت نمی رویم!

پرده دوم

حالا بحث انجمن موی تای درمیان است، با این تفاوت که اینبارفدراسیون جهانی با رئیس انجمن موی تای ایران به مشکل خورده و فعالیتهای او را تعلیق کرده است و فداسیون ورزشهای رزمی هم ظاهرا بدش نمی آید که وی برکنار شود. به همین خاطر این بارفدراسیون ترجیح می دهد موضوع از زبان “استفان فوکس” دبیرکل فدراسیون جهانی که این روزها میهمان ایران است مطرح شود و آقای رشیدی اینبار می گوید: “در طی چند ماه گذشته خیلی تلاش کردیم مشکل را رفع کنیم ولی با صراحتی که فوکس بیان نمود این کار شدنی نیست و منتظر رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی هستیم تا با ارائه آن به وزارت ورزش در این خصوص تصمیم گیری کنیم”. و بعد اضافه می کند: ” با هر فرد و عاملی که بخواهد مانع موفقیت ورزش ایران شود، برخورد جدی می کنیم”.

به زبان ساده یعنی فدراسیون جهانی تصمیم به تعلیق رئیس انجمن موی تای ایران گرفته و چون دبیرکل آن در این موضوع جدی است کاری از دست ما برنمی آید. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ما هم کاری از دستشان برنمی آید جز اینکه منتظر باشند تا رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی صادر شود. درضمن اگر کسی بخواهد برخلاف این مواضع پافشاری کند و از این طریق موی تای را با خطر تعلیق از طرف فدراسیون جهانی مواجه کند به شدت با او برخورد خواهد شد.

حالا باید از مسئولان فدراسیون پرسید که بالاخره موضع شما درباره حیطه اختیارات فدراسیونهای جهانی چیست؟ اگر فدراسیونهای جهانی در مورد عزل و نصب ها هیچ کاره اند و در این موارد تصمیم تصمیم شماست، پس این نمایشی که درباره موی تای راه انداخته اید چیست؟ و اگر رای و نظر فدراسیونهای جهانی در این زمینه ها اصل است، چطور در مورد انجمنهای دیگر مثل کیک بوکسینگ و جوجیتسو نظر فدراسیونهای جهانی را نمی پذیرید و با عبارات دهان پرکنی مثل حیثیت ورزش کشور وعزت ملی، حتی تا پای تعلیق این رشته ها بر موضع خود پافشاری می کنید؟

کاری به درستی یا غلطی اقدامات مسئولین این انجمنها نداریم اما فدراسیون هم با این مواضع دوگانه اش ثابت کرده که از صداقت کافی برخوردار نیست و بسته به منافعش رنگ عوض می کند. البته این مواضع دوگانه تنها مختص فدراسیون نیست. وقتی جمعی از پیشکسوتان و دست اندرکاران ورزشهای رزمی کشور که حداقل بعنوان یک استاد رزمی باید افرادی شجاع و صادق باشند هم با دو تا عنوان و پست و مقام رنگ عوض می کنند و می شوند حامی فدراسیون و پشت هر اقدام مسئولان آن به به و چه چه می کنند، و به محض برکنار شدن از پست خود ناگهان یادشان می افتد که چه کارهای غیر اصولی در فدراسیون صورت گرفته و دست به افشاگری می زنند، دیگر از فدراسیون چه توقعی باید داشت؟ اینجور وقتهاست که واقعا باید گفت صداقت کجایی؟ دقیقا کجایی؟!

آخرین اخبار