www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۲۱:۱۳ 1399/12/14

معرفی سه کتاب ارزنده در مورد هیپنوتیزم ذن مدی تیشن

در مورد نویسنده : عبدالرضا مهرگانی (بازگیر) مربی و داور درجه یک فدراسیون کونگ فو و ووشو می باشد. شروع فعالیت هنرهای رزمی ایشان از سال 1368 و در زمینه هنرهای رزمی کاربرد ذن و هیپنوتیزم در ورزش های رزمی کتاب های تالیف کرده اند و برای اولین بار در ایران کتاب کاربرد هیپنوتیزم در ورزش های رزمی را منتشر کردند و چندین جلد کتاب دیگر میز منتشر کردند.

تحصیلات عبدالرضا مهرگانی کارشناس ارشد روانشناسی و همچنین عضو رسمی انجمن هیپنوتیزم و هیپنوتراپ و مدرس یوگا و مدیتیشن نیز می باشد و اولین رزمی کاری که به کنگره آسیایی هیپنوتیزم دعوت شده است.

 

معرفی کتاب ها:

کاربرد ذن مدی تیشن در ورزش‌های رزمی اثر عبدالرضا مهرگانی (بازگیر)

* ذن و مدیتیشن در ورزش‌های رزمی
ذن از لغت “چان” که یک واژه چینی است سرچشمه گرفته و وارد زبان انگلیسی شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می‌باشد.
امروزه ” ذن ” به عنوان یک لغت ژاپنی شناخته می‌شود و معنی آن در انواع تلفظ‌های ژاپنی و چینی و انگلیسی، در بحر تفکر غوطه‌ور شدن و اندیشیدن است. ” ذن ” بر اثر برخورد جهان‌بینی ” تائوئیستها ” و ” کنفومیونسیتها ” با اصول ” ماهایانا” پدید آمده و بنابراین ظهور و بروز تمایلات خیلی نزدیک به ” ذن” را می‌توان پس از فراهم آمدن ” سوتراهای بزرگ ماهایانا” در چین دید که این کار توست راهب و مدرس هند ” کومباراجیوا” صورت گرفت.
ذن تعریفی خاص و قالبی ندارد و نه مذهب است و نه ریاضت و نه فلسفه و نه روانشناسی ولی با این وصف، تعاریف چند نفر از متفکرین معاصر ادبیات ذن را نقل می‌کنیم:
نادیده گرفتن ذن مایه تأسف است؛ زیرا هنرهای رزمی در ظریف‌ترین شکل خود چیزی بیش از رقابت جسمی بین دو حریف، یعنی وسیله‌ای برای تحمیل اراده فرد بر حریف یا وارد آوردن ضربه فیزیکی بر او است.
در واقع برای استاد واقعی کاراته، کونگ‌فو، آیکیدو، وینگ چان، جودو و دیگر هنرهای رزمی اساسا راهی برای دستیابی به آرامش روحی و روانی، استراحت مغزی و فکری و عمیق‌ترین نوع اعتمادبه‌نفس به شمار می‌رود.
بنابراین به پیروی از آن هنر جنگیدن به‌وسیله شمشیر، کنجوتسور «روش شمشیرزنی» به کندو تبدیل گشت. به‌زودی دیگر هنرهای رزمی پسوند “دو” به خود گرفتند که به مفهوم “راه” است و یا کامل‌تر بگویم: «راه روشن‌بینی، خودسازی و فهم.» عنصر اساسی ذن به درجات مختلف در هنرهای رزمی آی کی دو، جودو، کاراته دو، کوان دو، هاپ کی دو، جیت کان دو و در بین دیگر هنرهای رزمی معکوس است.
نقش ذن در هنرهای رزمی تعریف ساده از آن را غیرممکن می‌سازد زیرا ذن فاقد هرگونه نظریه است از این رو ذن دانشی است درونی و از درون شخص سرچشمه می‌گیرد که برای آن هیچ توضیح خاص و صریح و قطعی داده نشده است. ذن در هنرهای رزمی بر قدرت فکر و ارتقاء سطح هوش فرد تأکید ندارد و تأکید آن بر عمل شهودی است. هدف نهایی ذن آزادسازی فرد از خشم پندارهای باطل و هیجان‌های عاطفی است.


هیپنوتراپی بیماری‌های روان‌تنی/ مولف عبدالرضا مهرگانی (بازگیر)

در این کتاب هیپنوتیزم به طور مفصل درباره تکنیک درمانی بسیار موثر و موفق بحث میکند هیپنوتیزم نوعی کنترل ضمیر ناخودآگاه یا فعل و انفعال یک بیمار در برابر تلقین و قیاس است. افراد با استفاده از هیپنوتیزم می‌توانند کنترل بیشتری بر ضمیرناخودآگاه، احساسات و عواطف خود داشته و آن‌ها را در سمت و سویی مشخص هدایت و متمرکز کنند.

* کاربرد هیپنوتراپی
علم هیپنوتیزم به دو بخش «خود هیپنوتیزم» و «دگر هیپنوتیزم» تقسیم می‌شود که تا حدودی تعریف و حیطه کاربردی هریک مشخص است. در «خود هیپنوتیزم» خود فرد سعی در هیپنوتیزم کردن خودش دارد ولی در «دگر هیپنوتیزم» فردی سعی می‌کند فرد دیگری را هیپنوتیزم کند. خود بخش «دگر هیپنوتیزم» نیز به دو گونه «بالینی» و «غیر بالینی» تقسیم می‌شود.

«هیپنوتراپی» به «دگر هیپنوتیزم بالینی» اطلاق می‌شود که در آن فردی متخصص، متبحر، باتجربه و کاملا آشنا به تکنیک‌های درمان‌های هیپنوتیزمی سعی می‌کند فرد دیگری یا بیماری را به حالت خلسه یا حالتی از خواب ببرد تا ذهن او روی فرآیند و سوژه‌ای خاص تمرکز شود. در این حالت، فرد هیپنوتیزم شده کم‌کم از آگاهی‌های محیطی فارغ شده و بیشتر تمرکز، احساس و ادراک خود را روی نقطه و موضوع خاصی قرار می‌دهد. به زبان ساده‌تر، درمان بیماری با هیپنوتیزم را «هیپنوتراپی» می‌گویند.

کاربرد هیپنوتیزم در ورزش‌های رزمی / اثر: عبدالرضا مهرگانی (بازگیر)

افراد بسیار زیادی در حیطه‌ی هنرهای رزمی هیپنوتیزم را از دیدگاه عوامانه‌ی آن می‌شناسند. آن‌ها هیپنوتیزوری را می‌بینند که کنترل فرد را به دست می‌گیرد تا از او بهره‌برداری کند. این کار ورزشکاران جدی را به هیپنوتیزم شدن علاقه‌مند نمی‌کند و این نمایش‌ها نیز نشان نمی‌دهند که یک هیپنوتیزور می‌تواند آن‌ها را توانمند کرده و عملکردشان را بهبود دهند.
این کتاب جنبه‌ی سازنده‌ی هیپنوتیزم را مورد بررسی قرار می‌دهد، ‌بخصوص این‌که هیپنوتیزم چگونه می‌تواند رزمی‌کاران را به‌طور مؤثری توانمند کند.
بخش اول با توجه به ویژگی‌هایی از هیپنوتیزم که می‌تواند تمرینات ذهنی را تقویت کند، به‌مرور تمرینات ذهنی و هیپنوتیزم می‌پردازد.
بخش دوم به شما می‌گوید که هیپنوتیزم چگونه می‌تواند به جنبه‌های مختلف تمرینات ذهنی کمک کند. هر بخش به شرح مؤلفه‌های مهارتی تمرین ذهنی، اهمیت آن برای ورزش‌های رزمی و روشی که هیپنوتیزم قدرت تکنیک را افزایش می‌دهد می‌پردازد. این مباحث شامل روش‌هایی است که هیپنوتیزم به ورزش‌های رزمی کمک می‌کند فایده‌ی بیشتری از ریلکسیشن «تن‌آرامی»، تصویرسازی و هدف‌گذاری ببرد و این‌که هیپنوتیزم چگونه کنترل روی برانگیختگی عملکردی، تمرکز، درد و بهبودی را افزایش می‌دهد. در بررسی این موضوعات مثال‌هایی از کاربرد موفقیت‌آمیز هر کدام از این تکنیک‌ها، به همراه تحقیقاتی که ارزش این استراتژی‌ها را نشان می‌دهند ارائه می‌شود.

تلفن تماس : 09159309963 – 09158319535

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید