www.khabarrazmavar.ir

بازیهای کشورهای اسلامی- باکو؛

شناسه خبر : ۱۲:۵۷ 1396/02/26

عملکرد فراتر از انتظار بانوان/ نتایج ضعیف تیم مردان پرستاره!

کاراته ایران روی تاتامی باکو شرایط متفاوتی را تجربه کرد. تیم بانوان فراتر از انتظار ظاهر شد اما مردان با ترکیبی از بهترین‌ها عملکرد ضعیفی را از خود برجای گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، برگزاری رقابتهای سخت و دشوار کاراته در تاتامی باکو از قبل هم قابل پیش بینی بود، ولی نتایج خوب تیم شش نفره کاراته بانوان که حمیده عباسعلی، شاخص ترین عضو چند سال اخیر خود را در اختیار نداشت و نمایش ضعیف تیم مردان با وجود در اختیار داشتن همه ستاره ها، برای کمتر کارشناسی قابل پیش بینی و هضم بود.

در بخش مردان تنها دو کاراته کا برابر انتظار ظاهر شدند. سجاد گنج زاده همچنان به عنوان کاراته کای شاخص در اندازه های جهانی و به نوعی «گوهر کاراته ایران» مورد توجه قرار دارد. مردی که در هر میدانی با قدرت ظاهر شده و فقط مدال طلا او را راضی می کند.

کاراته کای سنگین وزنی که برای ثانیه ثانیه مبارزات خود برنامه داشته و روی تاتامی باکو و با ارائه مبارزات بسیار دیدنی، جذاب، نفس گیر و تکنیکی رقبای ریز و درشت خود از جمله «انیس ارکان» کاپیتان پرمدال تیم ملی ترکیه را شکست داده و به نشان طلا دست پیدا کند.

امیر مهدیزاده هم تقریبا همانی بود که باید و اگر در مبارزه با «صدرالدین سایماتوف» ازبک، یک لحظه غفلت نمی کرد، حضور در دیدار نهایی و کسب مدال طلا دور از دسترسش نبود.

اما سه کاراته کای دیگر تیم مردان در حد انتظار نبودند. از ذبیح اله پورشیب پرتجربه و سرگروه تیم ملی گرفته تا علی اصغر آسیابری پدیده و احمدی با تجربه و کهنه کار هرگز نتوانستند نتایج قابل قبولی کسب کنند. این نفرات به کاراته کاهایی باختند که شاید در شرایط عادی تصور این باخت ها سخت و حتی غیرممکن بود.

سعید احمدی بعد از شکست و حذف روی تاتامی کاراته وان امارات، در باکو هم باخت تا کارشناسان به این نتیجه برسند، او به روزهای پایانی دوران قهرمانی خود نزدیک شده است. علی اصغر آسیابری که بعد از مسابقات جهانی اتریش، شکست در لیگ جهانی روتردام را هم تجربه کرده بود، طی روزها و ماه های گذشته به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه کمر، کمتر در تمرینات شرکت داشت تا با دوری از شرایط آرمانی در باکو شکستی دیگری را تجربه کند.

اما سئوال بزرگ در تیم مردان کاراته مقابل نام ذبیح الله پورشیب است! شکست او مقابل محمد الکتبی از مصرقابل تصور نبود. این کاراته با تجربه ۱۲ سال سابقه حضور در میدانهای بزرگ در معیت تیم ملی را دارد. شکست مرد با تجربه کاراته ایران همان دور اول مقابل این مصری قابل هضم نبود؛ بخصوص اینکه پیش از این نیز ذبیح اله دوبار مقابل این حریف جوان مصری تن به شکست داده بود؛ شکست هایی که تجربه اش نتوانست پل پیروزی برای پورشیب بسازد. شاید اگر تاکنون «آراگا»ی ژاپنی را گربه سیاه پورشیب می دانستیم حالا باید«الکتبی» مصری را هم به این لیست سیاه اضافه کنیم!

پرونده کاراته مردان ایران در شرایط  با یک طلا و برنز در بخش کومیته و مدال برنز ابوالفضل شهرجردی در کاتا روی تاتامی باکو بسته شد که دو ماه دیگر باید در مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف رقبای خود برود و اگر همین شرایط بر این تیم حاکم باشد، مشکلات دوچندان خواهد شد. قزاقستان میزبان مسابقات آسیایی ۲۰۱۷ است، میزبانی که خود کاراته کاهای زبده ای دارد و در باکو نیز حضور نداشت.

در واقع شهرام هروی از همین امروز تا زمان شروع مسابقات قزاقستان، نباید حتی یک روز را هم از دست بدهد. تیم ملی باید در برخی اوزان مورد بازبینی و ترمیم قرارگیرد. شاید کاراته کاهای ملی پوش هنوز در باد قهرمانی جهان هستند. با المپیکی شدن کاراته، کشورها سرمایه گذاری زیادی در این رشته داشتند و نمونه بارز آن همین ازبکستان بود که در دو وزن سد راه ما شد.

در بخش بانوان اما، با وجود غیبت عباسعلی نتیجه خوبی کسب شد. در واقع بانوان کاراته جور مردان را کشیدند تا ناکامی مردان زیاد به چشم نیاید. طلای نسرین دوستی آن هم با برتری مقابل«سراپ اوزچلیک» ترکیه ای که یکی از بهترین سبک وزنهای دنیاست، ارزش وافری داشت.

دوستی چهار سال قبل برنز این رقابتها را کسب کرده بود، در این دوره با خودباوری بالا و کنار گذاشتن ترس از آسیب دیدگی دو پله مدال خود را ترقی دارد و با کسب نشان طلا، توانایی فنی خود را به رخ حریفان کشید. رزیتاعلیپور هم عملکرد بسیار خوبی داشت و اگر نبود مشکلات داوری در مبارزه فینال برابر رقیبی از کشور میزبان، او اکنون به جای نقره، با مدال طلا به ایران بازمی گشت.

محدثه آقایی در وزن ۶۸+ کیلوگرم که جانشین عباسعلی شده بود، در اولین حضور خود در رده بزرگسالان کارنامه موفقی به ثبت رساند و شکست نزدیک برابر حریف صاحب نام ترکیه ای و پیروزی مقابل رقیبی از اندونزیو کسب مدال برنز می تواند برای او قابل قبول باشد.

طراوت خاکسار نشان داد حرکت سینوسی در کار خود دارد. روزی چنان قوی ظاهر می شود که طلای کاراته وان رتردام را کسب می کند و روز دیگر در لیگ جهانی دبی در همان مرحله اول از دور مسابقات کنار می رود. اما در باکو شرایط یکنواختی داشت و مبارزات خوبی به نمایش گذاشت و با بدشانسی و رای داوران بازنده شد.

بهنوش نجفی هم عملکرد نسبتا خوبی داشت و در رده بندی با رای داوران، مدال برنز را از دست داد. البته بنظر می رسید نجفی با رسیدن به دیدار رده بندی قانع شده بود و در پیکار آخر فقط خواست بدون دادن امتیاز و در هانتی بازنده باشد!

در مجموع کاراته بانوان به رغم حضور برخی چهره های جدید و فرصت اندک مربیان نتیجه قابل قبولی کسب کرد. در کاتا هم دو نماینده ایران دو برنز کسب کردند. شکست افسانه و شهرجردی مقابل حریفان مصری و آذری شاید قابل پیش بینی نبود ولی نشان داد که با توجه بیشتر به این بخش می توان مدالهای خوبی در کاتا کسب کرد. شاید کاتا برای پیشرفت نیاز به حضور بیشتر در میادین بین المللی و حتی یک مدرس سطح بالای خارجی آن هم به صورت مقطعی داشته باشد.

باید گفت کاراته ایران در باکو دو روی سکه داشت؛ یکی کاراته مردان که نتایج پرانتقادی را کسب کرد و روی دیگر، نتایج امیدوارکننده و فراتر از انتظار بانوان بود. نتایج خوب بانوان باعث شد تا کاراته ایران در باکو با تک مانده نمره قبولی گرفت. ختم کلام اینکه مردان ایران متوسط رو به پائین ظاهر شدند و باید برای آسیایی قزاقستان بیشتر تلاش کنند.

محمد بیرامی – خبرگزاری مهر

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.