www.khabarrazmavar.ir

گزارش اختصاصی رزم آور از تمرینات تیم ملی تکواندو

شناسه خبر : ۱۳:۰۲ 1396/05/21

عسگری : زیباییها و روح تکواندو باید برگردد

تیم ملی تکواندوی ایران با ترکیبی جوان و جویای نام به دنبال افتخارآفرینی در شیاپ چانگ عشق آباد، میربان مسابقات داخل سالن و هنرهای رزمی آسیاست. در این گذر، مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی تکواندو در ازبکستان، به منزله محک و کسب تجربه ای مناسب برای اردونشینان این تیم، محسوب شده است. .

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، ۱۲ هوگوپوش حاضر در اردوی این تیم، با وجود جوانی دارای انگیزه بسیاری هستند تا بتوانند هم خود را محک بزنند و هم برای هدف نهایی خود یعنی حضور در بازیهای هنرهای رزمی و داخل سالن آسیا که بیست و ششم شهریورماه قرار است در ترکمنستان انجام شود، آماده شوند.
تیم ملی تکواندو کشورمان با سرمربیگری فریبرز عسکری و مربیگری علی محمد بسحاق و علیرضا کشمیری پزشک تیم و با ترکیب مهدی اسحاقی و ابراهیم صفری در وزن منهای ۵۴ کیلوگرم، محمد صادق دهقانی در وزن منهای ۵۸ کیلوگرم، مهدی یوسفی و آریان محمدی در وزن منهای ۶۳ کیلوگرم، سالار وحیدی و علیرضا علیاری در وزن منهای ۶۸ کیلوگرم، مهدی جلالی و سیداحمد خسروفردر وزن منهای ۷۴ کیلوگرم، پوریا عرفانیان و عرفان ناظمی در وزن منهای ۸۰ کیلوگرم و احمد محمدی در وزن منهای ۸۷ کیلوگرم در این مسابقات شرکت کرده است.
فریبرز عسگری، سرمربی نام آشنای تیم ملی از روند آماده سازی تیم جوان خود اظهار رضایت می کند و شاگردان جوان خود را جویای نام و صاحب آینده می داند و به خبرنگار رزم آور می گوید:
اردوهایمان را از ۲۴ تیرماه شروع کردیم. با توجه به اینکه یکی از تیم هایمان درگیر مسابقات جهانی بود و تیم دیگر درگیر مسابقات دانشجویان جهان، نفرات جوان اما جویای نام و آینده داری که در کشور حضور داشتند و در آن دو تیم قرار نداشتند را به اردوی این تیم دعوت کردیم و تمرینات بسیار منظمی را پشت سر گذاشتیم.
سرمربی تیم ملی در خصوص آمادگی تیمش بیان داشت: هدف اصلی مان مسابقات بازیهای داخل سالن است لذا سعی کردیم که تیم را به اوج آمادگی نرسانیم و با یک آمادگی ۷۰ ۸۰ درصدی در مسابقات ازبکستان شرکت کنیم که هم شناخت بهتری از بچه ها پیدا کنیم و هم بچه ها از روند مسابقات جدید که هر روز قوانین تغییر پیدا می کند، آگاهی بیشتری پیدا کنند و با تجربه ای که از این مسابقات بدست می آورند بتوانند در مسابقات داخل سالن این تجربیات را بکار ببرند و یک نتیجه بسیار خوب را برای کشور عزیزمان رقم بزنند.

عسگری با پیش بینی اینکه سطح مسابقات قابل قبول خواهد بود گفت : با توجه به اینکه قرار است کسانی که در این مسابقات کسب مدال می کنند در کنار نفراتی که در تیم ملی کشورشان قرار می گیرند مجوز حضور در مسابقات آسیایی سال آینده را نیز کسب کنند ، بنابراین هر کشوری که بخواهد دو نماینده در مسابقات آسیایی داشته باشد به طور حتم در این مسابقات حضور پیدا می کند و بر همین اساس پیش بینی ما این است که مسابقات از سطح قابل قبولی برخوردار باشد و با توجه به اینکه نام مسابقات رقابت های جام ریاست فدراسیون جهانی است رده بندی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده G2 است و امتیاز ۲۰ به قهرمانان این مسابقات تعلق می گیرد و اینها مسائلی است که هر کشور و هر بازیکنی را تشویق به حضور در این رقابت ها می کند تا بتواند هم برای خود امتیاز فردی کسب کند و هم سهمیه ورود به مسابقات آسیایی سال آینده را بدست آورد.

سرمربی تیم ملی در توضیح این که عدم تنوع تکنیکی و پیش بینی حریفان از شگرد کاری تکواندوکاران کشورمان یکی از انتقادات جدی منتقدان به نحوه تمرینات ملی پوشان چه در المپیک ریو و چه جام جهانی آذربایجان و چه مسابقات جهانی اخیر در کره بوده است، اظهار داشت: من صحبت شما را رد نمی کنم، اما دو مطلب وجود دارد یکی اینکه وقتی که مسابقات سیستم الکترونیکی و با هوگو الکترونیک ابداع شد امتیاز تنه برای ضربات چرخشی در نظر گرفته شد. وقتی که سنسور پاشنه پا تعبیه شد به دلیل اینکه ما قبل از این در مسابقات با هوگو معمولی یک ضربه هلد و فشاری داشتیم که اصلآ امتیازی نمی دادند، اما از آنجاییکه سنسور یک ماشین است، وقتی بچه ها با کف پا شروع ضربه زدن کردند امتیاز ها ثبت می شد و طبق قوانین نمی توانستند امتیاز ها را پاک کنند به همین دلیل بچه ها روی ضعف سیستم کار کردند و ضرباتی ابداع شد که اصلآ ضربه نبود و بر اساس آن می توانستند امتیاز کسب کنند. این موضوع یک مقدار زیباییهای تکواندو را گرفت و در این قسمت با صحبت شما موافقم
وی تصریح کرد: اما مطلب بعدی این است که چون جامعه ما جامعه نتیجه مداری است و بازیکنان برای اینکه بتوانند مسابقه را به نفع خود تمام کنند شروع کردند با احتیاط بیشتر کار کردن و به سمت بازیهای بسته رفتند.

زیباییها و روح تکواندو باید برگردد

وی تاکید کرد: معتقدم باید زیباییهای تکواندو و روح این ورزش برگردد و در این مدتی که در اردو بودیم هم در مسابقات کشورهای اسلامی و همچنین برای این مسابقات تلاش کردیم که در بحث تکنیک بچه ها بیشتر کار کنیم تا ضربات زیبایی که در تکواندو گذشته بود برگردد. من اعتقاد دارم هنوز هم می شود با یک مقدار جسارت کاری، با توجه به اینکه ضربات چرخشی تنه سه و صورت چهار امتیاز دارد می توانیم از این امتیاز استفاده کنیم و ما در این قسمت حساب ویژه ای باز کرده ایم و زمان گذاشته ایم.

عسگری برنامه اش را در ارتباط با شگردها و تکنیک هایی که می تواند در یک لحظه نتیجه بازی را برگرداند و متاسفانه مدتی است که به خصوص در رده بزرگسالان کمتر از این شگردها دیده شده است، اینگونه توضیح داد:
وقتی که قرار باشد اتفاقی مانند زدن تکنیک ریسکی در مسابقه ای که حساسیت بالایی دارد اتفاق بیفتد، این مهارت باید بارها و بارها در تمرین تکرار شده باشد که ذهن مبارز نسبت به آن شرطی شده باشد و بدون اینکه حتی بخواهد به آن فکر کند باید بتواند آن را در زمین اجرا کند.
وی افزود: ما تمام تلاشمان را کرده ایم و در خصوص ضربات چرخشی سه و چهار امتیازی و ضربات صورت که می تواند نتیجه مسابقه را با سه ضربه تغییر دهد، روی این مسئله وقت گذاشتیم و با شبیه سازی که انجام دادیم سعی کردیم نزدیک به شرایط مسابقه باشد که بچه ها بارها و بارها در آن شرایط بتوانند این حرکات را تمرین کنند تا در روز مسابقه بتوانند به راحتی آن حرکت را اجرا کنند. البته این موضوع واقعآ به راحتی اتفاق نمی افتد و بچه ها در روز مسابقه اگر بتوانند حتی اگر ۶۰ یا ۷۰ درصد کاری که در تمرین انجام می دهند را اجرا کنند قطعآ اتفاقهای بسیار خوبی در مسابقه می افتد.

میدان بزرگ روح بزرگ می خواهد

دارنده صاحب مدال نقره بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۲ بارسلون در ارتباط با موضوع کم تجربگی بازیکنان حاضر در این تیم که اکثرآ تجربه بین المللی ندارند و یا تجربه بسیار کمی دارند و شاید بازیهای کشورهای اسلامی بتواند تجربه ای جدی بوده برای نفرات اردونشین محسوب شود گفت:
معتقدم یک میدان بزرگ کسی را طلب می کند که دارای روح بزرگی باشد. حال زمانی است که ورزشکار با شرکت در تورنمنت های مختلف به آن بزرگی رسیده اما مواقعی است که نفرات جوانی داریم که انقدر جویای نام هستند و این روحیه سلحشوری و مبارزه طلبی را با وجود تجربه کم در خودشان پرورش می دهند و آماده رویارویی در میدان بزرگ هستند. ما نمونه این مسئله را در مسابقات بسیار داشتیم مثلآ بهنام اسبقی میاد در اولین حضورش در مسابقات جهانی و در نخستین رویداد رسمی موفق به کسب مدال طلای جهان کسب شد.

عسگری ادامه داد : این مهم کسب نمی شود مگر اینکه این بازیکن پیش از اینکه در مسابقه حضور پیدا کند به آن آمادگی مطلوب رسیده باشد . ما تمام تلاشمان را انجام می دهیم با تجربیات شخصی که طی سالها حضور در میادین مختلف و مربیگری داشتیم و استفاده از دکتر روانشناس که در کنار بازیکنان حضور پیدا می کند و کمک می کند سعی می کنیم بچه ها را از نظر روانی آماده حضور در میدان های بزرگ کنیم که بتوانند در زمین داشته های خودشان را به نحو احسن به اجرا بگذارند.

جوانان باید پشت تیم ملی بزرگسال را پر کنند

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که امروز در تیم ملی بزرگسالان ، در یک سری اوزان به ویژه اوزان سبک وزن مشکل احساس می کنیم ، آِیا می توانیم انتظار داشته باشیم از همین نفراتی که با سیستم شما آموزش می بینند و به مرور باید به رده بزرگسالان وارد شوند نفراتی معرفی شوند که وارد تیم ملی بزرگسالان شوند ، بیان داشت:
واقعیت این است که نفس تشکیل این تیم بابت همین موضوع بود وقتی که می بینیم تیم های دیگر پوست اندازی اساسی داشتند و تیم شان جوان شده ما هم با توجه به پا به سن گذاشتن نفرات اصلی مان این خلأ احساس می شود که این جوانان باید پشت تیم ملی بزرگسالان را پر کند و نیروهای آماده ای را باید تربیت کنیم و کنار تیم داشته باشیم به همین دلیل هم این تیم تشکیل شد و فکر می کنم در مسابقات کشورهای اسلامی هم محک خوبی خوردند. اینک هم که دور هم جمع شدند به نظر من باید بعد از این مسابقات این بچه ها را رها نکنیم و پشتشان بایستیم و در اردوهای مختلف حضور داشته باشند و تا بتوانیم نفراتی که شناسایی شده و تحت برنامه قرار گرفتند را به جامعه تکواندو معرفی کردیم به عنوان یک رقیب اصلی کنار تیم اصلی مان داشته باشیم و دیدگاه من بسیار روشن است. فکر می کنم از دل این بچه ها کسانیکه بتوانند در آینده تکواندو افتخارت خوبی را برای کشور عزیزمان کسب کنند قطعآ خواهیم داد.

اسحاقی: با تمام وجود می جنگم

مهدی اسحاقی ملی پوش جوان بیست ساله تکواندوی کشور و صاحب طلای جهان در رقابت های نوجوانان و مدال طلای المپیک نوجوانان و همچنین نقره ارتش های جهان و نقره جام باشگاههای آسیا و طلای کشورهای اسلامی از شرایط مطلوب تیم گفت و اظهار داشت:
روند تمریناتمان خوب بوده است. ما نزد دو تن از بهترین مربیان جهان کار کردیم. استاد عسگری و استاد بسحاق دو تن از بهترین مربیان هستند که زیر نظرشان تمرینات خوبی را گذراندیم و در شرایط خوبی هستیم و همه بچه ها برای مسابقات آماده اند .
اسحاقی که از شانزده سالگی عضو تیم ملی است حضور مداوم در لیگ را برای کسب آمادگی نفرات حاضر در اردوهای تیم ملی تأثیرگذار دانست و افزود:
به طور حتم حضور در لیگ موثر است و در حال حاضر با تیم شهرداری ورامین در لیگ برتر قرارداد دارم که بهترین تیم لیگ است.
اسحاقی جوان که تکواندو را از ده سالگی زیر نظر اولین مربی خود استاد افراسیابی شروع کرده و حال با وجود داشتن بیست سال سن حدود پنج سال تجربه پوشیدن پیراهن ملی را دارد، سقف آرزوی خود را مانند هر ورزشکاری حضور در میدان ارزشمند المپیک و کسب خوشرنگ ترین مدال این آوردگاه جهانی می داند.
وی در پایان از مردم کشورش طلب دعای خیر کرد و بیان داشت: تمام تلاشم را برای کسب مدال و بهترین نتیجه انجام می دهم و با تمام وجود برای شادی مردم عزیزم روی شیاپ چانگ حاضر می شوم و برای کسب بهترین نتیجه می جنگم.

پزشک تیم ملی: ملی پوشان در شرایط مطلوب جسمی هستند

علیرضا کشمیری پزشک تیم ملی که از بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی همکاری اش را با تیم ملی آغاز کرده است و همزمان عهده دار دو تیم ملی نوجوانان و بزرگسالان بوده پس از کسب قهرمانی آسیا به همراه تیم ملی نونهالان، مجددا به تیم ملی برگشته است. وی شرایط ملی پوشان را از لحاظ بدنی و سلامت جسمی مطلوب بیان دانست و اظهار داشت: به واسطه اینکه تکواندو ورزشی برخوردی است، اما شکر خدا آسیب جدی که بچه ها را از فعالیتشان بازدارد نداریم .
وی در پاسخ به این سوال که اگر پزشک تیم آسیبی در بازیکن ببیند چقدر آزادی عمل دارد که از مسابقه دادن ملی پوش آسیب دیده جلوگیری کند گفت: تا جایی که قابل کنترل باشد و بتوانیم با امکانات و تجهیزاتمان کنترل کنیم که به طور حتم این کار را انجام می دهیم در غیر اینصورت به دپارتمان پزشکی فدراسیون و از آنجا هم به فدراسیون پزشکی ارجاع داده می شود.

انتهای پیام

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید