www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۹:۳۱ 1398/10/14

سوسای اویاما چگونه توانست پادشاه ورزش های ژاپن شود ؟

اگر از یک ورزشکار کاراته آن هم سبک کیوکشین سوال کنید بهترین مبارز جهان از اول تاریخ چه کسی بوده است بی شک جواب خواهد داد ماسوتا تسو اویاما یا همان (سوسای اویاما).

سوسای اویاما در کشور کره به دنیا آمد و به خاطر جنگ و شرایط آن زمان یعنی سال 1938 به کشور ژاپن مهاجرت کرد . شاید فیلم مبارزی در باد دقیق ترین فیلم از زندگی نامه ی این ورزشکار باشد که بسیاری از منقدان بزرگ جهان صحت و درستی آن را تائید نموده اند .

ما در اینجا میخواهیم عمیقا راجب شخصیت سوسای اویاما و سبک مبارزه ی نوینی که او ابداع کرد و نامش را که کیوکشین نهاد صحبت کنیم .

نگاهی به ژاپن و تاریخچه ی ورزشی اش ! (سرزمین اسرار آمیز ورزش های رزمی)

زمانی که اویاما کیوکشین را ابداع کرد ، کشور ژاپن مهد تمدن ورزش های رزمی بود . از انواع مختلف سبک های کاراته و جودو گرفته تا ورزش های نینجوتسو و جوجیتسو . ژاپن هیچگاه در مقابل ورزش های رزمی، کوچک تقی نشده ! اگر نیم نگاهی به تاریخ این کشور بیاندازیم احتمالا سامورایی ها پر آوازه ترین فرقه ی رزمی و ضد دولت تاریخ کل کشور ها خواهند بود . البته اگر از یاکوزا فاکتور بگیریم که هنوز هم در ژاپن فعال هستند و دیرنه ای از کار های خلاف و مافیا گونه دارند . برای ژاپنی ها قبول اویاما و سبک مبارزه اش بسیار سخت و غیر قابل قبول بود زیرا خودشان را عارفان بزرگ دنیای رزمی میدانستند . در زمان جهانی قبول یک شخص خارجی برای ژاپنی ها از سبک مبارزه اش هم سخت تر بود آن هم یک کره ای که برای کار آمده است ! آن ها خود را صاحب سبک ورزش های رزمی و قویترین در این حیطه میدانستند .

ارتش ژاپن هنوز هم کاراته را به عنوان ورزش اصلی سربازان قبول دارد و به بادیگارد های کشورش جودو می آموزد ژاپن سرزمین اسرار آمیز ورزش های رزمی است .

نقش اویاما در تاریخ ورزش های رزمی ژاپن

هیچ کشوری نمیپذیرد که شخصی خارجی در کشورش وارد شود و یک سبک جدید از خود ابداع کند و بعد یکی از قوی ترین سبک ها نام گیرد و سپس در بهترین باشگاه های کشور تدریس گردد ! مخصوصا اگر آن کشور ژاپن باشد که شدیدا تعصب سبک های رزمی اش را میکشد ! طبق تفسیر فیلم مباری در باد ژاپنی ها از هر سمتی اویاما را اذیت کردند و او را مورد تمسخر و تحقیر شدید قرار دادند و سپس اویاما تصمیم گرفت به زبان خودشان یعنی مبارزه با آن ها صبحت کند .

افسانه ها میگوند اویاما از فرط کتک خوردن و عدم تحمل ذلت به بهترین مبارز تبدیل شد .

او پس از ترکیدن کاسه ی صبرش در بازار های ژاپن و تحقیر توسط مافیای ژاپن به همه ی زندگی اش پشت کرد و به کوه ها مهاجرت کرد تا به سفر خود سازی از جنس رزم برود .

رفتار شناسی اویاما از مهاجرت به طبعیت خشن ژاپن

اگر میخواهید بدانید اویاما در کوه و یخبندان چه بهش گذشت این قسمت را از دست ندید !

تصور کنید یک نفر با یک کوله بار به سمت سفر درد ناک خود سازی در حرکت است . سفری که کوله بار او متشک شده از مقداری آذوغه ، لباس و کتاب های رزمی . قهرمان داستان ابرو های خود را تراشید تا راه برگشت را به خودش سخت کند .

بدون ابزار ولی با عشق !

خیلی از طرفداران ماتسوتا تسو عقیده دارند تمرینات اویاما نوعی آماگی جسمانی فوق پیشرفته بود که اشتیاق او مسبب الهام آن تمرین ها بر ذهنش میگشته شاید اگر آن ورزش ها را جدا کنیم و کمی تغییر در آن ایجاد کنیم بتوان نامش را کراس فیتگذاشت .

تمرینات سوسای اویاما در کوه ها ی ژاپن !

عهدی که اویاما با خود بست این بود که مرگ برایم بهتر از تحقیر شدن است (دیالوگ معروف مبارزی در باد )

هیچ دوربین و استادی در آن کوه نبوده که بتواند بگوید اویاما در آن 18 ماه چه کاری انجام داده که بدین شکل سبک مابارزه اش توسعه یافته است ! ولی از سبک مبارزه ی او میتوان تا حد خیلی زیادی را تمرینات او را حدس زد !

بدنسازی ، بدنسازی ، بدنسازی :

تفاوت عظیم سبک کیوکشین با سایر سبک های کاراته اول از همه در بدنسازی آن هاست !

یک قهرمان کیوکشین بقدری در بدنسازی خاصه رزمی قدرتمند است که منتقدان رزم میگویند کیوکشین کاراته بعد از کشتی کج بیشترین بدنسازی را دارد !

خرید لوازم بدنسازیبرای یک فایتر حرفه ای یکی از مهم ترین کار های زندگی اوست البته با اینجا تبلیغ و تاکییدی برای اصراف نداریم صرفا نظرات و الگو هایی از بهترین مبارزان را در میان میگزاریم .

شجاعت، شهامت، انگیزه:

در سبک کیوکشین بندرت کسی در مقابل شخصی دیگر سنزای مینشیند و ندای تسلیم را سر میدهد .

سوسای اویاما این رفتار را فقط در مواقعی که یک اتفاق خاص و نادر (مانند فوت عزیز رخ داده بود) پیشنهاد کرده بود .

بازگشت مبتکر کیوکشین کاراته به شهر :

حتما میدانید وقتی اویاما به شهر برگشت با خود یک زره آورده بود و از حریفش در خواست میکرد تا زره را بپوشد تا آسیب نبیند !

وقتی اویاما به شهر بازگشت در اولین باشگاه ورزش رزمی وارد شد و از آن ها در خواست مبارزه کرد حتما میدانید چنین کاری از نظر فرهنگ ژاپنی کمی گستاخی است ولی اویاما راه دیگری نداشت تا خودش و سبکش را اثبات کند .

پس از پیروزی در باشگاه اول به باشگاه دوم رفت و پس از آن سوم و چهارم . این روند از پیروزی تا جایی ادامه کرد که پس از آن مستقیما به مبارزه با اساتید پرداخت و طبق فرهنگ با پیروزی بر هر استادی دان او را نیز فرا میگرفت .

سوسای اویاما پس از پیروزی بر صد ها استاد ژاپنی با ده ها سبک متفاوت سرانجام سبک خود را کیوکوشین کاراته نام گزاری کرد و با ظهور مقتدرانه این ورزش ژاپنی ها نیز او را پذیرفتند و در همانجا شروع به گسترش و آموزش این سبک کرد .

امروزه کیوکشین کاراته از ثابت شده ترین سبک های کاراته است که به منظور مبارزه های ناک اوتی (و نه امتیازی ) طراحی شده است .

ما امروز به اختصار آن را کاراته ی آزاد مینامیم .

آخرین اخبار