www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۶:۰۶ 1393/11/13

روش جدید برای تشخیص آسیب‌دیدگی‌ مغزی ورزشکاران

پزشکان ابزاری جدید برای تشخیص آسیب‌دیدگی‌ مغزی با کمک حرکات چشم ارائه دادند. مطالعات جدید پزشکان را یک گام به تشخیص آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر و شدت آن نزدیک کرده است. متخصصان اعصاب و آسیب‌دیدگی‌های مغزی ابزاری جدید برای تشخیص آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر ارائه کردند. این دستگاه حرکات چشم و دید ورزشکاران را تحت نظر می […]

پزشکان ابزاری جدید برای تشخیص آسیب‌دیدگی‌ مغزی با کمک حرکات چشم ارائه دادند.

مطالعات جدید پزشکان را یک گام به تشخیص آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر و شدت آن نزدیک کرده است. متخصصان اعصاب و آسیب‌دیدگی‌های مغزی ابزاری جدید برای تشخیص آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر ارائه کردند. این دستگاه حرکات چشم و دید ورزشکاران را تحت نظر می گیرد و احتمال آسیب‌دیدگی‌ را مشخص می‌کند.

تحقیقات در این زمینه در مرکز پزشکی NYU انجام شده است. نتایج این بررسی‌ها در مجله “آسیب‌های عصبی ” منتشر شده است.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: آسیب‌دیدگی‌ مغزی مشکلی است که دستگاهی دقیق و موثری برای اندازه‌گیری شدت آن و تشخیص آن وجود ندارد به همین دلیل ترس و نگرانی ورزشکاران و خانواده‌های آنها ایجاد می‌شود. ابزار جدید می‌تواند به تشخیص این مشکل کمک کند و به ریکاوری نیز کمک خواهد کرد. بدین شکل ورزشکاران می‌توانند با امنیت بیشتر به کار خود ادامه دهند.

این ابزار از چشم به عنوان دریچه‌ای به مغز استفاده می‌کند حرکات چشم، چرخش های آن بررسی می‌شوند. چشم پزشکان معتقدند که 90 درصد بیمارانی که آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر دارند حرکات چشمانشان دچار مشکل می‌شود.

در این مطالعات 64 فرد سالم با 75 بیماری که آسیب‌دیدگی‌ داشتند مقایسه شدند. به مدت 200 ثانیه حرکات چشم آنها بررسی و با هم مقایسه شد. همه این افراد بین 18 تا 60 سال سن داشتند.

حدود 30 نفر از افرادی که دچار آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر شده بودند توانایی کمتری در هماهنگ کردن حرکاتچشم داشتند.

CT اسکن‌های مغزی نشان داد در هفته‌های اول و دوم بعد از آسیب‌دیدگی‌ وضعیت بیماران وخیم‌تر است و بعد از یک ماه کم کم ریکاوری صورت می گیرد. یک پزشک از دانشگاه پزشکی واشنگتن می‌گوید: آسیب‌دیدگی‌ مغزی یکی از دلایل مشکلات عصبی در دنیای امروز است. آسیب‌دیدگی‌های مغزی ورزشی توجه رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کرده است. آسیب‌دیدگی‌ مغزی، ورزشکاران در هر سنی را تهدید می‌کند و در همه ورزش‌ها احتمال اتفاق افتادن آن وجود دارد. تشخیص سریع و درست این مشکل بسیار مهم است. متد جدید قابلیت تولید انبوه دارد و ساده است. با بررسی حرکات چشم می‌توان کارایی مغزی را ارزیابی کرد.

عکسبرداری‌های MRI و سی تی اسکن کاملا بر اثر تشخیص آسیب‌دیدگی‌ مناسب نیستند.

این مطالعات بسیار با اهمیت است، زیرا آسیب‌دیدگی‌ مغزی غالبا بدون بی‌هوشی اتفاق می‌افتد و داشتن یک روش بدون نقص برای تشخیص آن ضروری است.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید