www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۰:۲۲ 1395/07/19

دن هندرسون در پایان راه / برای مبارزی که جنگیدن را بلد بود

بیست و پنجم خردادماه 1376 شمسی روزی که دن هندرسون جوان پا به رینگ مبارزات MMA گذاشت ، هیچگاه فکرش را نمی کرد که آغازگر راهی است که 20 سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، هندرسون از آن روز تا به امروز سعی داشت علاوه بر عناوین و افتخارات متعدد ورزشی ، به عنوان یک رزمی کار اخلاق گرا به اهالی MMA شناسانده شود.

ما نیز اکنون به احترام مردی که اخلاق را در راس ورزش خود قرار داد کلاه از سر بر می داریم.

هندرسون که دیروز برای آخرین بار پا به قفس می گذاشت مطمئنا به چیزی رسید که حسرت خیلی ها بوده و خواهد بود. احترام.

احترامی که برای به دست آوردنش جنگید . هم در قفس هم بیرون قفس.

این مبارز آمریکایی برای آخرین بار در تاریخ ورزش حرفه ای خود مردانه رو در روی مایکل بیسپینگ ایستاد و بعد از مبارزه از دنیای هنرهای رزمی – ترکیبی خداحافظی کرد.

او از نسل مبارزینیست که MMA  را برای اولین بار به شکل بسیار دیدنی و جذب کننده به مردم ورزش دوست معرفی کرد و هنرهای هنرهای رزمی – ترکیبی را در دل همگان جا انداخت.

همان نسلی که مردم را از پای برنامه های بی مزه WWE بلند کرد و به سالن مبارزات MMA کشاند تا از دیدن یک مبارزه واقعی و مبارزین حقیقی لذت ببرند. همان نسلی که اندرسون سیلوا ، رمپیج جکسون ، شوگان ، کروکاپ ، وندرلی سیلوا ، رویس گریسی ، دن سرون ، باس روتن و ده ها نام دیگر از آن بودند.

بی شک ما اعضای مجموعه رزم آور و تمام رزمی نویسان و رزمی دوستان سرتاسر دنیا دلتنگ مردی خواهیم بود که سال ها از مبارزات و پیروزی هایش نوشتیم…

ufc-204-bisping-vs-henderson-press-conference-faceoff_602695_opengraphimage

Lifestyle

کارنامه ورزشی هندرسون علاوه بر تمام این محبوبیت ها از یک حیث دیگر نیز قابل بررسی است. او تا سن 46 سالگی با آمادگی کامل و با قدرتی مثال زدنی در سخت ترین و طاقت فرساترین رشته رزمی پا به میدان می گذارد و همانند دیروز 25 دقیقه جانانه می جنگد و پا پس نمی کشد.

هر فردی که تا حد مقدماتی با رشته های رزمی آشناست به خوبی می داند که حضور در یک نبرد فوق سنگین آن هم در سن 46 سالگی امری اعحاب آور است. اتفاقی که تنها با زندگی سالم ، تغذیعه مناسب و تمرینات منظم حادث می شود.

اتفاقی که تنها با سبک زندگی ورزشکار مرتبط است. سبکی که حلقه گمشده نه تنها رزمی کاران بلکه کل ورزشکاران ایران است.

کشتی

هندرسون در دوران جوانی علاقه و استعداد خوبی در رشته کشتی داشت و مثل خیلی از آمریکایی های دیگر سریع جذب مسابقات داخلی شد .

او در ابتدا به رشته آزاد علاقه مند بود و در مسابقات آموزشگاهی بین سال های 1987 تا 1989 درخشان حاضر شد اما کم کم جذب رشته فرنگی شد و خود را در این بخش تثبیت کرد تا اینکه در سال های 92 تا 94 به حدی آماده بود که مربیان تیم ملی کشتی آمریکا او را برای حضور در المپیک 92بارسلونا و بعد تر برای المپیک 96 آتلانتا به تیم ملی دعوت کردند.

البته نتایج برای هندرسون جوان و جاه طلب راضی کننده نبود. مقام دهمی در المپیک بارسلونا و مقام دوازدهمی در بازی های آتلانتا.

زمانی که برای المپیک 2000 سیدنی به تیم ملی دعوت نشد ، تصمیم گرفت عطای کشتی را به لقایش ببخشد و راهی رشته ای شود که با روحیاتش سازگار بود و می توانست با تکیه بر فنون کشتی سری در بین سر ها پیدا کند. البته تا پیش از سال 2000 نیز در MMA  فعالیت داشت و توانسته بود 9 برد متوالی را کسب کند اما به صورت خیلی جدی راهی ژاپن شد تا آینده خود را در رینگ خونین مسابقات پر سر و صدای Pride  جستجو کند.

 MMA

هرچند که شکست در برابر وندرلی سیلوا اولین تجربه او را در پراید رقم زد ، اما هندرسون برای درخشش در MMA  و افتخار آفرینی برای کشورش مصمم بود.

روند رو به رشد هندو شش سال متوالی ادامه داشت تا اینکه در سال 2007 با یک ناک اوت بسیار دیدنی و خاطر انگیز از سیلوا انتقام گرفت و عنوان قهرمانی مسابقات پراید 33 (در میان وزن) را به دست آورد.

او بعد از این برد راهی UFC  شد اما در برابر قهرمان نیمه سنگین (رمپیج جکسون) و قهرمان میان وزن (اندرسون سیلوا) شکست خورد. چند سال بعد در 2009 محبوبیت و شخصیت هندو ، مسئولین UFC  را مجاب کرد تا او را به عنوان یکی از دو مربی TUF انتخاب کنند. شاید جالب باشد بدانید که مربی روبروی هندو در این نمایش تلویزیونی کسی نبود جز همین مایکل بیسپینگ که دیروز آخرین نبرد را با هندرسون برگزار کرد.

هرچند که هندو بعد از TUF با یک ناک اوت دیدنی (که به عنوان زیباترین و بهترین ضربه فنی سال2009 سازمان UFC انتخاب شد) بیسپینگ را شکست داد اما به واقع مشخص نبود که در حاشیه آن شوی تلویزیونی چه اتفاقاتی بین هندو و مسئولین سازمان رخ داد که مبارز آمریکایی قید حضور در UFC  را زد و راهی سازمان Strikeforce شد.

البته عده ای معتقدند صحبت های جنجالی او بعد از ناک اوت بیسپینگ و نارضایتی دانا وایت موجبات جدایی او را رقم زد. هندو در مبارزه با بیسپینگ ابتدا با یک هوک دیدنی ، حریف را به زمین انداخت و در حالی که احتمال می رفت مسابقه تمام شده باشد ، از فاصله ای دور به هوا پرید و با مشت بر روی صورت مبارز انگلیسی فرود آمد. او بعد از مبارزه گفت : (مشت دوم را فقط به این خاطر زدم که دهان بیسپینگ بسته باشم!) همین اظهار نظر واکنش وایت را به همراه داشت و حواشب متعددی را رقم زد.

بعد از این نبرد ، هندرسون که در آستانه 40 سالگی قرار داشت برای 4 مبارزه با سازمان استاریک فورس قرارداد بست و در این مبارزات سه برد و یک شکست را کسب کرد.

یکی از این برد ها در برابر فدور امیلیاننکوی افسانه ای کسب شد و هندو را به جایگاهی فراتر از آنچه که بود ، رساند.

بعد از این چهار مبارزه ، بازگشت به UFC  موجبات برگزاری مبارزه ای را فراهم کرد که بی شک یکی از بهترین و زیباترین مبارزات تاریخ MMA  می باشد. هندو در نوامبر 2011 طی نبردی که ثانیه به ثانیه آن حساس و پایاپای بود ، 5 راند کامل با مائوریسیو شوگان روا به معنای واقعی جنگید و پیروز شد.

هندو بعد از سال 2012 در حالی که از لحاظ سنی بسیار بالاتر از رقبایش بود در برابر بلفورد ، ماکیدا، کورمایر موساشی و اوانز شکست خورد و از سد شوگان و بوش عبور کرد.

اما آخرین سال حضور هندو در MMA شرایط ویژه ای داشت. او که خود را در آستانه بازنشستگی می دید تصمیم گرفت خاطره خوبی از خود به جا بگذارد به همین خاطر از تمام تجربیات و قدرت خود استفاده کرد تا 2016 را به عنوان یک سال طلایی در کارنامه ورزشی اش ثبت کند.

امسال هندوی 46 ساله در یک نبرد دیدنی موفق به ناک اوت هکتور لمباردی شد که قدرت بدنی و توانایی مشت زنی فوق العاده ای دارد. همین برد شاخص ، هندو را راهی نبرد طلایی رده میان وزن کرد.

نبرد مجدد و انتقامی در برابر مایکل بیسپینگ معروف به کنتا

180_dan_henderson_vs_hector_lombard-0-0

… آخرین قدم

هندرسون که چند سالی بود برای بازنشستگی اش برنامه ریزی می کرد ، هیچگاه توقع نداشت در آخرین حضورش شانس مبارزه بر سر کمربند طلایی UFC  را به دست آورد. اما در هر صورت مسئولین سازمان (شاید هم به پاس قدردانی) او در مقابل بیسپینگ قرار دادند تا هندوی دوست داشتنی و آرام با یک خاطره خوب از ام ام ای کنار روند.

الحق والانصاف هم هندو با تمام قوا در این مبارزه هیج ظاهر شد و حتی در دو صحنه حساس و نفسگیر از همان هوک های قدرتمنتش استفاده کرد وبیسپینگ را بر روی زمین

انداخت و اگر داور کمی دقیق تر بود ، اکنون عنوان قهرمانی دسته  85 کیلوگرم بود.

در هر صورت هندرسون در سن 46 سالگی در بین تشویق شدید حاضرین در سالن شهر منچستر از دنیای هنرهای رزمی – ترکیبی کناره گیری کرد.

آنچه در مورد هندو نمی دانید:

اسم کامل او دنیل جفری هندرسون است و روز دوم شهریور 1349 در شهر داونی ایالت کالیفورنیا آمریکا متولد شده است.

علاوه بر هندو ، هالیوود و خطرناک دیگر القاب او هستند.

او در پنج دسته مختلف وزنی مبارزه کرده است. (71 ، 78، 85، 95 کیلوگرم و سنگین وزن)

علاوه بر کشتی ، در جوجیتسو برزیلی وواله تودو تبحر دارد.

او مجموعا 47 بار در مبارزات رسمی MMA  شرکت کرد.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید