www.khabarrazmavar.ir

روزشمار رقابت های جودو قهرمانی جهان /

شناسه خبر : ۱۵:۰۱ 1396/05/31

دغدغه های نمایندگان ایران قبل از اعزام به تاتامی بوداپست

در شرایطی که حدود یک هفته تا آغاز رقابت های جودو قهرمانی جهان ۲۰۱۷ زمان باقی است، مشکل آسیب دیدگی بریمانلو و ممنوع الخروجی صفویه تا حدی باعث ایجاد دغدغه در تیم جودو چهار نفره اعزامی ایران شده است.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، رقابتهای قهرمانی جهان ۲۰۱۷ از ۶ تا ۱۲ شهریور ماه به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار می شود.

۷۹۶ جودوکار از ۱۳۶ کشور جهان برای حضور در در این پیکارها اعلام آمادگی کرده اند. در این بین تیم ایران نسبت به سال های گذشته که به طور معمول با یک یا حداکثر دو ورزشکار اعزام می شد، اینبار با تعداد نماینده بیشتری روی تاتامی خواهد رفت.

بر اساس اعلام سازمان تیم‌های ملی جودو، محمد رشنونژاد در وزن ۶۰-کیلوگرم، محمد محمدی بریمانلو در وزن ۷۳-کیلوگرم، سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم و رامین صفویه در وزن ۱۰۰-کیلوگرم، ۴ نماینده‌ ایران خواهند بود که از بین آنها تنها سعید ملایی است که تجربه حضور در رقابت های جهانی در رده بزرگسالان را دارد و سایر هم تیمی هایش برای اولین بار است که حضور در تاتامی جهانی را تجربه می کنند.

محمد رشنونژاد در این باره می گوید: این اولین تجربه من برای مسابقات جهانی است با این حال تمام تلاشم را می کنم که نماینده شایسته ای برای کشورم باشم.

آسیب دیدگی بریمانلو از ناحیه مچ دست و آرنج

محمد محمدی بریمانلو، جودوکار خوش آتیه تیم ملی ایران که در اعزام های اخیر مبارزه های پایاپایی را با برخی از جودوکاران برتر دنیا داشته است، موفق شد در رقابتهای گرند پری چین به مدال برنز دست یابد، با این وجود بریمانلو می گوید آسیب دیدگی که از رقابت های چین به آن دچار شده بود تا حدی در تمرینات اذیتش می کند: ” برای اولین بار است که در رده سنی بزرگسالان رقابت های جهانی را تجربه می کنم. خدارا شکر وضعیت آمادگی ام بسیار خوب است، اما مصدومیتی که از ناحیه مچ دست و آرنج داشتم هنوز اذیتم می کند. البته این آسیب دیدگی به حدی نیست که نتوانم مبارزه کنم و تمام تلاشم این است که روی تاتامی با قدرت ظاهر شوم .”

وی در ادامه از میزان انگیزه بالایش برای کسب نتیجه در رقابت های مجارستان سخن می گوید: “نمی خواهم در این دوره از رقابت ها فقط یک توریست باشم. تمام تلاشم را می کنم تا نتیجه بگیرم زیرا تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته ایم. اردوی مشترک ژاپن بسیار عالی بود. پس از آن هم که در رقابت های گرندپری چین مسابقه دادیم و توانستم مدال بگیرم. تمرینات ما در ایران هم بلافاصله برگزار شد و هرروز به سختی تمرین می کنیم.
بریمانلو در حال حاضر دوره فیزیوتراپی را برای درمان آسیب دیدگی پشت سر می گذارد.

صفویه به دنبال حل مشکل خروج از کشور

رامین صفویه، جودوکاری که یک دوره آسیب دیدگی سخت را بعد از عمل جراحی کتف گذرانده است نیز در فهرست نفرات اعزامی به رقابت های جهانی قرار دارد.
وی که مدال طلای المپیک نوجوانان را در کارنامه افتخارات خود دارد، اکنون مشمول خدمت سربازی است و به همن دلیل برای خروج از کشور دچار مشکل شده است؛ با این وجود مسئولان فدراسیون در تلاش هستند تا با گذاشتن وثیقه لازم بتوانند مجوز خروج صفویه از کشور را بگیرند و شنیده می شود به زودی این مشکل حل خواهد شد.

صفویه در غیاب جواد محجوب اکنون تمامی نگاه ها را در سنگین وزن به خود معطوف کرده و امیدوار است بتواند همچون دوره نوجوانی و جوانی خود در تیم ملی بدرخشد و جایگاهی برای خود باز کند.

رقابت های لیگ هشداری جدی برای سرمربی

رقابت های هفته نخست لیگ برتر جودو در حالی به پایان رسید که به جز سعید ملایی، سه نماینده دیگر ایران در رقابت های قهرمانی جهان نتوانستند عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند و نشان دادند هنوز برای رسیدن به آمادگی کامل در رقابت های قهرمانی جهان نیاز به تمرین بیشتری دارند.

محمد رشنونژاد، نایب قهرمان سال ۲۰۱۷ آسیا، در رقابت های لیگ برابر محمد حسین شیخ الاسلامی شکست خورد؛ همچنین بریمانلو مقابل الیاس علی اکبری به تساوی رسید، رامین صفویه هم که برای تیم رعد پدافند هوایی در لیگ یک به میدان می رود مقابل حامد رشیدی باخت.

شکست محمد رشنونژاد و رامین صفویه و حتی تساوی محمد بریمانلو را نمی توان به راحتی نادیده گرفت.
رشنونژاد که مجبور است قبل از هر مسابقه، وزن زیادی کم کند حاضر نشد درخصوص شرایط خود قبل از رقابت های جهانی صحبت کند و فقط به همین جمله اکتفا کرد که ما در سالن افرسیابی یا کبکانیان سخت در حال تمرین هستیم و برای مسابقات جهانی آماده می شویم.

اما محمد منصوری، سرمربی تیم ملی جودو هم معتقد است تیم ملی برای آمادگی در رقابت های قهرمانی جهان فرصت کمی را داشته و هدف اصلی تیم ملی این پیکارها نیست.

سرمربی تیم ملی پیش از این در واکنش به اینکه چرا علیرضا خجسته همراه تیم اعزامی به رقابت های بوداپست نمی رود گفته بود: شرایط سنی خجسته طوری است که آخرین سال حضورش در رده جوانان را سپری می‌کند و باتوجه به نزدیکی زمان بین رقابت های قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا، هدف ما این است در مسابقات جهانی این رده سنی بدرخشد.
وی افزود: خجسته برای هر مسابقه باید وزن زیادی را کم کند و به همین دلیل ما صلاح ندیدیم او دو بار در یک فاصله کوتاه مجبور شود وزن کم کند.

ملایی امید اول جودوی ایران برای کسب مدال

سعید ملایی که چند سالی است در وزن ۸۱- کیلوگرم پا جای امیر قاسمی نژاد گذاشته و در رقابت های برون مرزی موفق شده است به مدال برسد، در حال حاضررنکینگ ۹ را دارد و امید اول ایران برای کسب مدال به شمار می رود.
وی در رقابت های سال گذشته هم تنها نماینده ایران در رقابتهای جهانی بود و تجربه کافی برای درخشش در تاتامی مجارستان را دارد از این رو فدراسیون نشینان حساب ویژه ای روی این ورزشکار باز کرده اند.

بررسی کارنامه جودو ایران در رقابت های جهانی نشان می دهد که تنها تک ستاره های جودو ایران که هر چند سال یک بار ظهور می کنند توانسته اند برای ایران مدال کسب کنند.
تیم ایران در مسابقات جهانی ۲۰۰۱ مونیخ آلمان با تنها طلای آرش میراسماعیلی و برنز محمود میران توانست چهارم شود.

دو سال بعد در مسابقه های جهانی اوزاکای ژاپن در سال ۲۰۰۳ باز هم با طلای آرش میراسماعیلی تیم ایران چهارم شد و در ۲۰۰۵ قاهره میراسماعیلی مدال برنز رقابت های جهانی را به گردن آویخت و تیم ایران در رده سیزدهم جای گرفت ، میراسماعیلی در سال ۲۰۰۷ هم مدال برنز خود را تکرار کرد.

ایران در رقابت های تیمی شرکت نمی کند

قوانین جدید فدراسیون جهانی مانع از حضور تیم ملی جودو در رقابت های تیمی شده است. طبق قانون جدید رقابت های تیمی باید به صورت مختلط یعنی هر کشور متشکل از ۴ جودوکار در بخش بانوان و ۴ جودوکار در بخش مردان برگزار شود، اما از آنجا که در ایران نماینده ای در بخش بانوان در رقابت های جهانی نداریم، مردان هم از حضور در پیکارهای تیمی به ناچار محروم شده اند.

تیم مردان ایران در رقابت های تیمی قهرمانی آسیا که خرداد ۹۶ برگزار شده بود موفق شد تیم های پاکستان، چین و قزاقستان را از پیش رو بردارد وبه نشان برنز دست یابد، اتفاق بزرگی که محمدرضا رودکی، مدیر سازمان تیم های ملی ایران از اینکه رسانه ها کمتر به آن پرداخته اند گله مند است. همین مدال برنز باعث شد تا ایران جواز حضور در رقابت های تیمی قهرمانی جهان را بگیرد البته اگر قانون فدراسیون جهانی تغییر نمی کرد.

رودکی همچنان در سکوت

محمدرضا رودکی مدیر سازمان تیم های ملی مدتی است که ترجیح داده سکوت کند. وی برای چندمین بار حاضر نشد پاسخگوی سوالات خبرنگار رزم آور شود.
شاید دلیل این سکوت پرهیز از ایجاد حاشیه های احتمالی برای تیم ملی قبل از اعزام به رقابت های جهانی باشد، اما از وی انتظار می رود به جهت مسئولیتی که در تیم ملی دارد، تعامل بیشتری با رسانه ها داشته باشد.

انتهای پیام

آخرین اخبار