www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۱:۰۰ 1395/05/24

در جودو چه کاشته‌ایم که مدال المپیک درو کنیم/ نتیجه‌گرا هستیم

سرمربی پیشین تیم ملی جودو در تحلیل ملی پوشان ایران در مسابقات المپیک ریو، گفت: نباید از جودوکاران ایران که کمترین امکانات را داشتند انتظار معجزه در میدان بزرگی چون المپیک داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، مسعود حاجی آخوندزاده با اشاره به عملکرد دو ملی پوش جودو ایران در مسابقات المپیک ریو، با بیان مطلب فوق به خبرگزاری مهر گفت: دو جودوکار المپیکی کشورمان قابلیت کسب مدال در المپیک را دارند ولی برخی مسائل باعث شد تا ملایی و محجوب نتوانند از توانایی خود به بهترین شکل استفاده کنند و خیلی زود از دور رقابتها کنار رفتند.

وی در مورد مبارزه ملایی تاکید کرد: فکر می کنم رقیب روسی با گرفتن سرآستین ملایی نشان داد که او را به خوبی آنالیز کرده. دو اخطار بی مورد داور به نماینده کشورمان باعث شد تا رقیب روسی مبارزه را تا پایان اداره کند و اجازه نداد سعید راهی برای اجرای فن و رسیدن به پیروزی پیدا کند. به نظر من دیدار با جودوکار کشورمان سخت ترین مبارزه برای این روسی بود که در نهایت موفق به کسب مدال طلا شد.

این کارشناس جودو در مورد جواد محجوب هم گفت: جواد همین حریف بلژیکی را در کمتر از سه دقیقه ضربه فنی کرده بود  و در ریو هم اگر کمی تمرکز داشت می توانست دوباره پیروز از میدان خارج شود ولی حریف با تجربه بود و به نوعی از باخت قبلی به نماینده کشورمان بهترین درس را گرفته بود.

حاجی آخوندزاده ادامه داد: جودو ایران پتانسیل بالایی دارد ولی تا زمانی که نگاه مدیران ما نتیجه گرایی است و بر همین اساس هم عمر مدیریت مدیران ورزشی تعیین می شود نمی توان به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کنیم. کشورهای بزرگ دنیا با جوانان و حتی نوجوانان خود دائم در اردوها و مسابقات سطح بالا حضور دارند. جوانان جودو ما در چند مسابقه شرکت کرده اند؟ چرا باید گلخانه ای کار کنیم و چند ماه مانده به المپیک به فکر مدال آوری باشیم؟

وی افزود: از آنها که انتظار کسب مدال جودو در ریو داشتند باید سئوال کنیم که برای این رشته چه کار انجام دادید که اکنون اینچنین انتظار دارید؟ شما مشکلات چند ماه اخیر در اردوی تیم ملی را بررسی کنید. آیا باید با این وضعیت انتظار معجزه داشته باشید؟ مربیان تیم ملی در چند مرحله تغییر پیدا کردند و مربی ازبکستانی کمترین ارتباط را با دو نماینده کشورمان داشت و نتوانست در ریو کمکی به دو جودوکار داشته باشد.

حاجی آخوندزاده به اعزام نصرت خان ازبکستانی به مسابقات المپیک هم اشاره کرد و گفت: نمی دانم چرا مربیان اختصاصی این دو جودوکار اعزام نشدند. شاید اگر خسروی نژاد، ملک محمدی یا زارعیان که با این دو جودوکار مدتها تمرین کردند در ریو کنار آنها بودند نتایج بهتری کسب می شد. اعزام این دو مربی حداقل این حسن را داشت که تجربه مربیگری در یک میدان بزرگ را به داشته های خود اضافه کنند.

این کارشناس جودو در مورد برگزاری مجمع و تعیین تکلیف مدیریت فدراسیون خاطرنشان کرد: عجله ای نیست و تا یک ماه مانده به بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ زمان زیادی داریم. وقتی می آییم چند ماه به المپیک چنین تغییراتی در راس فدراسیون ایجاد می کنیم حتما به این نتیجه رسیده ایم که با این نوع برنامه ریزی نتیجه ای بهتر حاصل می شود. پس می توانیم بدون عجله کارها را پیش ببریم.

وی در ادامه به بیان یک تجربه خود پرداخت و یادآور شد: سال ۱۹۹۸ وقتی در بازیهای آسیایی بانکوک حذف شدم چند ساعت بعد در همان محل مسابقات تمرین را آغاز کرده و با خود عهد کردم چهار سال بعد طلا بگیرم. آن سالها سخت تمرین کردم و با برنامه پیش رفتم و در ۲۰۰۲ در مسابقات بوسان همه رقبا را شکست دادم. وقتی قهرمان شدم، سه قهرمان المپیک زیرپای من روی سکوهای دوم و سوم بودند. می خواهم بگویم برای موفقیت باید برنامه داشت.

حاجی آخوندزاده به لزوم پشتوانه سازی در جودو هم اشاره کرد و گفت: تیم جوانان خوبی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. این جوانان باید در مسابقات مختلف و اردوهای متعدد حضور داشته باشند. نباید از شکست بترسیم و برای آینده برنامه داشته باشیم. جودوکار چینی که دو سال قبل در بازیهای آسیایی مقابل جمالی ضربه فنی شد، در همین ریو مدال برنز گرفت ولی محمد جمالی الان کجاست؟ احسان بهرامیان یا جعفر پهلوان که از سوی بزرگان جودو جهان به Strong Baby  معروف شده بود الان کجا هستند؟ آنها با یک باخت کنار گذاشته شدند چرا که مدال کسب نمی کردند.

این کارشناس جودو در پایان گفت: جودو ایران می تواند در میدانهای بزرگ نتایج مطلوب کسب کند به شرط آنکه از این پتانسیل بالا بهترین بهره را ببریم. الان در جودو آسیا در کنار کره جنوبی و ژاپن ، کشورهای دیگری چون قزاقستان، ازبکستان، مغولستان و حتی تاجیکستان به سرعت در حال پیشرفت هستند و اگر بخواهیم با همین رویه پیش برویم بهتر آن است که فدراسیون جودو پرونده قهرمانی را بسته و فقط به فکر ورزش همگانی باشد.

آخرین اخبار