www.khabarrazmavar.ir

علل نمایش ضعیف تکواندو در بازیهای المپیک از نگاه کارشناسان

شناسه خبر : ۱۷:۵۹ 1395/06/06

تکواندو به خون جدید و تازه ای خارج از بدنه فعلی فدراسیون، احتیاج دارد

بازیهای المپیک با تمام آن هیاهوها، هیجان ها، اشکها و شادی هایی که طی دو هفته ایجاد کرده بود، به پایان رسید. شکی نیست مسئولان ورزش کشور به خصوص ورزش مدال آور تکواندو، باید از همین حالا کار را شروع برای جبران مافات در المپیک توکیو آغاز کنند، هرچند به تجربه ثابت شده همواره در پی شکست های این چنینی، معمولا همان شعارهای همیشگی از طرف مسئولان ورزش شروع و با فروکش کردن تب نقد و کنکاش نتایج در رسانه ها، معمولا این وعده ها نیز به دست فراموشی سپرده شده تا با ز در المپیکی دیگر، شاهد تکرار سناریویی مشابه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، بی تردید، تکواندو یکی از امیدهای اصلی ورزش کشور برای کسب مدال در بازیهای المپیک ریو بود که با چهار نماینده در این رقابت ها شرکت کرد و البته با نتایج غیر قابل قبولی مواجه شد. مسلما مسئولین فدراسیون و مدیر تیم ملی تکواندو ایران با پنهان شدن پشت مدال برنز کیمیا علیزاده، این نتایج ضعیف را کم رنگ تر جلوه خواهند داد و بدون تردید دستاورد المپیک ریو جریمه بها ندادن به افراد کارشناس و کارآمد در بدنه اصلی تکواندو است. در این راستا با تنی چند از اساتید و قهرمانان ومربیان اسبق تیم ملی همراه ودلایل ونظرات آنها را درباره نتایج تکواندو در المپیک ریو جویا می شویم.

شکست تیم ملی تکواندو از نظر فنی: اتخاذ یک تاکتیک واصرار استفاده از همان تاکتیک

دکتر لقمان کشاورز، قهرمان اسبق تیم ملی تکواندو و استاد دانشگاه ارزیابی اش از نتایج تیم ملی تکواندو را اینگونه بیان کرد: سبک مبارزه هر چهار نماینده ما در بازیهای المپیک در یک تاکتیک مشخص خلاصه شده بود و دقیقا از همین روزنه ضربه خوردند و مغلوب حریفان خود شدند که البته این دلیل را باید از کادر فنی ومربیان جویا شد که چرا بازیکن تیم ملی فقط با یک تاکتیک وارد بزرگترین رویداد ورزشی جهان می شود؟ وچرا کادر فنی تکواندو به آنالیز حریفان نپرداخت وبا غرور و خودبزرگ بینی وارد میدان شد؟ نباید از کنار این سوالات ساده بگذریم.

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حتی کسب سهمیه هم نخواهیم کرد

این قهرمان اسبق تیم ملی در پاسخ به نقش مدیریت فدراسیون در کسب نتایج تیم ملی افزود: یکی از دلایل تاثیر گذار در باخت بازیکنان در المپیک ضعف در مدیریت تکواندو است چراکه در دنیای مدرن امروزی با شیوه مدیریت قدیمی و سنتی و دیکتاتوری نمیتوان به نتیجه دلخواه رسید. متاسفانه مدیریت فدراسیون بسیار دیکتاتوری عمل میکند و نه تنها از سرمایه های کارآمد استفاده نمی کند بلکه با کوچکترین انتقاد سعی به تخریب افراد می پردازد واگر این سیاستها وروندی که در فدراسیون جاری است بازهم ادامه پیدا کند ، مطمئنا در المپیک توکیو حتی کسب سهمیه هم نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: المپیک میدان بزرگی است والبته شرایط روحی و روانی خاص خودش را می طلبد. اگر این ۴ نماینده را قبل از مسابقات المپیک از لحاظ ذهنی وروحی آماده کرده بودیم و حداقل یک روانشناس کارآزموده در کنار تیم استفاده کرده بودیم ، اتفاق بی نظیری در ورزش ایران و تکواندو رخ می داد. امیدوار هستیم در آینده با رویکردی جدید از سوی فدراسیون روبرو شویم.

عاشورزاده به دلیل غرور کاذب وتاکتیک اشتباه مغلوب شد

در ادامه بحث با مرتضی کریمی مربی اسبق تیم ملی تکواندو همراه می شویم و ارزیابی اش از نتایج تیم ملی تکواندو را اینگونه بیان کرد: سطح فنی رقابت های تکواندو در المپیک ریو بسیار بالا بود و سه تکواندو کار غیر از کیمیا در مجموع پنج مبارزه انجام دادند که کمترین نشانی از یک قهرمان جهان را در این مبارزات شاهد بودیم. همچنین مبارزات بسیار سطح پایین وبی کیفیت بود وتعجب میکنم چرا نفرات ما برای چنین مسابقات مهمی اصلا آمادگی لازم را نداشتند. وی بااشاره به مبارزه عاشورزاده تاکید کرد: حریف عاشورزاده فقط به دلیل غرور کاذب وتاکتیک اشتباه فرزان راهی دور دوم شد.

Tek133958

میلاد با تاکتیک مناسب مهدی را مغلوب کرد

کریمی در مورد مبارزه مهدی خدابخش و میلاد بیگی گفت: میلاد در همان ابتدای مبارزه نشان داد، که بخوبی خدابخش را آنالیز کرده است وبا تاکتیک مناسب توانست براحتی تمام خدابخش را مغلوب کند.

کریمی به شرایط دوسال قبل خود در تیم ملی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در بدترین شرایط به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدم و با کمکهای نفرات خاص بخصوص آقای هادی ساعی در رقابت های جهانی مکزیک عنوان نایب قهرمانی را کسب کردیم. در چنین شرایطی بنده به فدراسیون دعوت شدم و از جانب فدراسیون علنا برای دوسال اجازه فعالیت داده نشد.

در پایان این کارشناس تکواندو افزود: ما خواستیم برای کشورمان فعالیت کنیم، چرا نباید در ورزش از مربیان باتجربه دعوت شود تا حداقل از نقطه نظرات آنها در خصوص تیم ملی استفاده شود تا از این طریق بتوانیم در میدان های بزرگی مثل المپیک به پیروزی برسیم.

نسبت دادن القاب پوشالی از طرف فدراسیون به بازیکنان باعث غرور آنها شد

در ادامه این گزارش با حسن ملکی سرمربی پیشین تیم ملی تکواندو همراه می شویم. مربی اسبق تیم ملی در خصوص نتایج تیم ملی تکواندو گفت: اکثر تکواندو کاران حاضر در این رقابت ها ازسطح فنی وتنوع تکنیکی برخودار بودند ودر میدان ریو شاهد بودیم حتی کشورهایی که در دنیای تکواندو صاحب نام نیستند با بکارگیری اساتید مجرب و تمرینات سخت بخوبی توانایی خود را به تصویر کشیدند.

وی افزود: غرور بی جا به واسطه القاب پوشالی سونامی و نابودگر که فدراسیون برای تبلیغات از آن استفاده کرده بود باعث غرور و خودبزرگ بینی بازیکنان شد. المپیک ثابت کردکشورهای دیگر بدون چنین القابی عملکرد بهتری داشتند.

این کارشناس تکواندو تاکید کرد: طراحی غلط در تمرین و مسابقات باعث شد تمامی کشورها بخوبی حرکات بازیکنان ما را آنالیز کرده و تمامی راه های نفوذ را ببندند و براحتی از بازیکنان ما امتیاز بگیرند.

تکواندو به خون جدید وتازه ای خارج از بدنه فعلی فدراسیون، احتیاج دارد

تکواندو به خون جدیدی نیاز دارد تا بتواند دوباره به رشد وموفقیت برسد و صدالبته اشخاصی باید وارد شوند که از بدنه اصلی مدیریت فدراسیون فعلی نباشند ، چراکه همه این افراد وسلسله مراتب ایشان هم فکر وهم پیمان هم هستند،بنابراین برای کسب نتایج درخشان در آینده باید اشخاصی انتخاب شوند که از جنس خانواده تکواندو بوده وکار مدیریتی و اجرایی کرده باشند و تکواندو کشور را از این وضعیت نابسامان خارج سازند.

بازیکنان ما در عین باتجربگی، بی تجربگی کردن

مجید افلاکی قهرمان و مربی اسبق تیم ملی ارزیابی عملکرد تیم ملی تکواندو را اینگونه بیان نمود: بازیکنان تیم ملی درعین با تجربگی بی تجربگی کردند. ورزش تکواندو ورزش لحظه ها و ثانیه هاست. متاسفانه بازیکنان ارزش لحظه ها و ثانیه ها و زمانی را که در اختیار داشتند، ندانستند و اکنون در شرایط حال حاضر باید ۴سال دیگر منتظر بمانند وحسرت بخورند تا دوباره شاید بتوانند نتایج ضعیف را جبران کنند.

میلاد بیگی جنگ روحیه راقبل از شیاپ چیانگ از مهدی برده بود

وی درادامه در مورد عملکرد مهدی خدابخشی مقابل میلاد بیگی گفت: میلاد بیگی به لحاظ روحیه و آمادگی ذهنی جنگ و مبارزه را قبل از میدان المپیک و وارد شدن به شیاپ چیانگ از مهدی برده بود ودر این بخش از میدان میلاد بیگی با کمک مربی فنی خود رضا مهماندوست با آنالیز کامل و دقیق وهمچنین با ذهن و روحیه بسیار بالا وارد شد و آماده تر از مهدی بود،و درنهایت با اقتدار به پیروزی رسید.

مدیریت فدراسیون دچار غرور کاذب شد وحس قدرت طلبی پیدا کرد

مدیریت فدراسیون تکواندو دچار غرور کاذب شد وحس قدرت طلبی پیدا کرد. در صورتیکه اگر افتخاراتی برای تکواندو ایران در سال های گذشته کسب شده بود، حاصل زحمات تمام خانواده تکواندو بوده است که با تلاش های شبانه روزی کسب شد و فدراسیون از قبال این افتخارات سود و منفعت خود را کسب نمود وخواهد کرد.

قهرمان تکواندو در پایان تاکید کرد: عملکرد تکواندو در بازیهای المپیک برزیل بسیار ناامید کننده وضعیف بود، ضمن اینکه بازیکنان ومربیان تیم ملی کم فروشی نکردند، بلکه راه و روش وسبک ما از ابتدای راه یعنی کسب سهمیه  ونوع کسب سهمیه المپیک بسیار اشتباه بود. بدین ترتیب طبیعی ست که تلاش های ما بی ثمر خواهد شد. امیدوار هستم با تغییراتی که در آینده ایجاد می شود روح تازه ای به تکواندو ایران دمیده شود.

 رضا مهماندوست برای ورزش کشور بسیار افتخار آفرین بود

در پایان بحث یکی از قهرمانان شایسته و ارزنده تکواندو کشور یوسف کرمی درباره عملکرد رضا مهماندوست ومیلاد بیگی پاسخی بسیار منطقی وارشمندی داد. وی گفت: میلاد بیگی اگر در ایران قطعا به تیم ملی وکسب سهمیه المپیک نمی رسید وبه نظر من هر کسی حق دارد برای رسیدن به آرزوهای ورزشی وزندگی خود در شرایط ایده آل ادامه دهد. همچنین رضا مهماندوست برای ورزش کشور بسیار افتخارآفرین بوده و زحمات بسیاری کشیده است. او نه تنها برای ورزش کشور زحمات بسیاری کشید بلکه برای دفاع از کشور خود نیز از خود رشادت نشان دادن جانباز میهن اسلامی است، بنابراین هیچ فردی در هیچ گاهی ودر هیچ شرایطی نمی تواند شایستگی ها و رشادتهای ایشان را زیر سوال ببرد.

نتیجه گیری:

واقعیت این است که نتایج کاروان المپیک در ریو بخصوص تکواندو بسیار ضعیف بود واین مسئله باید با دقت و موشکافی عمیقی بررسی شود، چراکه تیم ملی تکواندو در این رقابت ها از لحاظ فنی و آمادگی روحی در سطح پایینی ظاهر شد،بدون شک زمانی که اعزام به بازیهای المپیک صورت میگیرد ،بازیکنان باید برای تک تک ثانیه ها ولحظه ها برنامه ریزی کرده باشند وبجنگند که متاسفانه بازیکنان نه تنها جنگیدن بلکه فقط کسب سهمیه وحضور در المپیک برایشان ارزش داشت. بنابراین میتوان عمده ترین  علت شکست راضعف در مدیریت فدراسیون وهمچنین نداشتن برنامه ریزی مدون قبل از آغاز بازیهای المپیک دانست،که دراین خصوص بایستی فدراسیون ناکام تکواندو وکمیته ملی المپیک وهمچنین مسئولان وزارت ورزش کشور پاسخگو باشند وبا اقدامات سنجیده وتدابیر صحیح خود به راهکارهای اساسی برای پیشرفت تکواندو کشور تلاش کنند.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید