www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۲۰:۲۳ 1393/11/25

بالاخره هوازی بهتر است یا وزنه؟

بعضی‌ها كه به وزنه تعصب دارند و عاشق بدنسازی هستند تمرینات خود را ارجح می‌شمارند و این تا حدودی صحت دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند كه تمرین با وزنه از تمرین هوازی باشدت متوسط ، موثرتر است چرا كه… دلیلش را بخوانید! تمرینات با وزنه دارای فواید گوناگونی از جمله قوی‌تر و بزرگتر شدن […]

بعضی‌ها كه به وزنه تعصب دارند و عاشق بدنسازی هستند تمرینات خود را ارجح می‌شمارند و این تا حدودی صحت دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند كه تمرین با وزنه از تمرین هوازی باشدت متوسط ، موثرتر است چرا كه… دلیلش را بخوانید!

تمرینات با وزنه دارای فواید گوناگونی از جمله قوی‌تر و بزرگتر شدن بازوها، عضلات سینه، سرشانه و پاهاست. البته در كنار این مزایا تمرین با وزنه برای تناسب اندام، جلوگیری از بروز آسیب دیدگی، مبارزه با روند پیری و سلامت عمومی بدن نیز موثر می‌باشد و كاربرد دارد.

اما آنچه می‌خواهیم به آن اشاره كنیم خاصیت جدیدی از تمرینات با وزنه است كه احتمالاً شما را شگفت‌زده خواهد كرد، بررسی‌های جدید نشان داده كه تمرین با وزنه می‌تواند عملكرد سیستم قلبی – عروقی بدن را بهبود دهد كه منطقی هم به نظر می‌رسد چرا كه تمرین وزنه موجب افزایش گردش و جریان خون در عضلات در حال تمرین می‌شود.

آخرین تحقیقی كه این گفته را تصدیق می‌كند در سمینار سالیانه كالج پزشكی ورزشی آمریكا (ACSM) ‌در سال 2007 ارائه شده است. در این تحقیق مشخص شده كه تمرینات با وزنه مشابه تمرینات هوازی برای سیستم قلبی – عروقی مفید فایده هستند.

دویدن یا وزنه زدن؟

دانشمندان از دانشگاه علم و تكنولوژی نروژ، 62 بزرگسال چاق را در یك تمرین اینتروال 12 هفته‌ای شركت دادند كه در آن میزان ضربان قلب كمتر از 90 درصد از حداكثر ضربان‌شان بود. البته تمرینات فقط اینتروال نبود بلكه تمرینات هوازی (با 70 درصد از كل ظرفیت تنفسی) و تمرینات با وزنه هم (5 ست از حركت پرس یا با 4 تكرار حداكثر)‌

دانشمندانی كه این تحقیق را ترتیب دادند گزارش كردند كه افراد شركت كننده در تمرینات پر شدت اینتروال شاخص تمرین افزایش را در حداكثر ظرفیت تنفسی خود یا همان ‌Vo2 Max ‌و هم چنین در توانایی گشاد شدن عروق‌شان همین تمرین تجربه كردند و جالب است بدانید كه تمرین با وزنه و تمرین هوازی با شدت متوسط هم باعث بروز نتایج مشابهی در فاكتورهای فوق شدند.

157

جان كلام برای شما

پیامی كه از این تحقیق برای شما وجود دارد این است كه تمرین با وزنه هم باعث افزایش آمادگی هوازی و هم نیز در سلامت عروق خونی مشابه با انجام تمرینات هوازی با شدت متوسط می‌شود.

یعنی تمرین با وزنه دارای فواید بیشتری نسبت به انجام تمرین هوازی با شدت متوسط دارد. چرا كه هم اثرات مثبت هوازی دارد، هم تاثیرات قلبی عروقی و هم در رشد قدرت و كارایی عضلات مفید است.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

توسط رئیس شورای جهانی بوکس حرفه ای و نماینده ایران؛ مراسم رونمایی رسمی از کمربند طلایی قهرمانی دبلیو بی سی ایران برگزار شد
توسط رئیس شورای جهانی بوکس حرفه ای و نماینده ایران؛ مراسم رونمایی رسمی از کمربند طلایی قهرمانی دبلیو بی سی ایران برگزار شد
مراسم رونمایی از اولین و معتبرترین کمربند قهرمانی بوکس حرفه ای تاریخ بوکس ایران توسط ماروسیو سلیمان رئیس شورای جهانی بوکس حرفه ای و رضا جبارپور، نماینده تام الاختیار WBC در ایران و بنیانگذار بوکس حرفه ای ایران و در جریان برگزاری شصتمین کنگره جهانی دبلیو بی سی در شهر آکاپولکو مکزیک برگزار شد.
روزانه ۱۰ هزار قدم بردارید!
روزانه ۱۰ هزار قدم بردارید!
تعداد ۱۰ هزار قدم در روز هدفی ایده‌آل برای افرادی است که قصد دارند به صورت منظم فعالیت بدنی داشته باشند و از خطرات ناشی از کم‌تحرکی در امان بمانند.