www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۱:۱۹ 1395/02/26

نگاهی به مسابقات جهانی جوجیتسو برزیلی 2016 ابوظبی

این بازیها در تاریخ 27 فروردین لغایت 5 اردیبهشت در مجموعه ورزشی Zayed sports city   و در سالن IPIC ARENA  که یک سالن اختصاصی برای جوجیتسو برزیلی می باشد برگزار شد. 5000 هزار فایتر زن و مرد در رده های سنی کودک و بزرگسال در این دوره از بازیها ثبت نام کرده و بر روی […]

این بازیها در تاریخ 27 فروردین لغایت 5 اردیبهشت در مجموعه ورزشی Zayed sports city   و در سالن IPIC ARENA  که یک سالن اختصاصی برای جوجیتسو برزیلی می باشد برگزار شد.

5000 هزار فایتر زن و مرد در رده های سنی کودک و بزرگسال در این دوره از بازیها ثبت نام کرده و بر روی تاتامی رفتند .

به گزارش پایگاه خبری رزم نیوز ، این مسابقات به نوعی بزرگترین بازیهای جهانی جوجیتسو برزیلی می باشد و به علت جوایز نقدی بالا هر ساله از سراسر دنیا فایترهای مطرح و تازه کار به ابوظبی می آیند تا ضمن رقابت بر سر مقام قهرمانی خودشان را محک بزنند .

بازیها در 5 رده کمربندی سفید ، آبی ، بنفش ، قهوه ای ، مشکی و در رده بندی سنی نونهالان ، نوجوانان ، بزرگسالان و پیشکسوتان برگزار میشود .  همه فایتر ها باید با توجه به رده کمربندی و سن خود ثبت نام و مسابقه بدهند .

یکی از بزرگترین محاسن جوجیتسو برزیلی ، برگزاری مسابقات در رده کمربند می باشد . با این روش از مبتدی هایی که شاید 3 ماه است جوجیتسو تمرین می کنند در این رقابت ها شرکت می کنند تا بزرگترین و مشهورترین فایتر ها مانند آندره گالواو ، فیلیپ ینا ، ریکاردو اونجلیستا و…….. که در کارنامه حرفه ای خود ده ها عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی جهان و یا سابقه حضور در معتبر ترین لینگ های BJJ  مانند متاموریس ، برگوت و…… را دارند .

photo_2016-05-15_11-14-16

نظم و قانومندی در مسابقات

نظم مسابقات به شکل خیره کننده ای بالا بود و همه رویدادها طبق چارت زمانبندی که در سایت بازهای اعلام شده بود انجام میشد .

بطور مثال اگر در چارت بازیها ثبت شده بود که سری بازیهای کمربند آبی وزن +85 کیلوگرم بزرگسالان در ساعت 10 الی 11 صبح سه شنبه برگزار میشود ، دقیقا همین اتفاق می افتاد و شاید با 5 الی 10 دقیقه اختلاف رقابت ها انجام می شد  و کل بازی های یک فایتر که مثلا 5 یا 6 بازی بود نهایتآ در یک الی دو ساعت بصورت پیوسته انجام می شد ( به یاد مسابقات قهرمانی کشور گراپلینگ خودمان افتادم که با برنامه ریزی و مدیریت فدراسیون کشتی انجام می شد . فایتر یک بازی ساعت 9 صبح ،  بازی دوم ساعت 12 ظهر ، بازی سوم 2 بعد از ظهر و…… بگذریم!).

از دیگر نقاظ مثبت این بازیها حضور زنان مسلمان از کشورهای مختلف با حجاب کامل اسلامی بود که حتی برخی از آنها شگفتی ساز بازی ها می شدند و با شکست قهرمان نامی این رشته به روی سکوی می رفنند و برای کشورشان کسب افتخار می کردند .

حرف از شکفتی شد  ، از بزرگترین شگفتی های این بازها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– پیروزی فیلیپ ینا در مقابل چهره مطرحی مانند آندره گالواو برزیلی دارند 8 مدال طلای رقابت های مختلف جهانی و بین المللی .

– عدم حضور بزرگانی همچون رودولفو ویرا ( به دلیلی نامعلوم ) و مارکوس بوچچا ( به علت مصدومیت ).

– شکست خانم مکنزی درن کمرند مشکی جوجیتسو و دارنده مدال طلای رقابت های جهانی در مقابل یک فایتر نا آشنای برزیلی با کمربند قهوه ای  ( در وزن آزاد ).

photo_2016-05-15_11-14-27

فرهنگ سازی در جوجیتسو برزیلی

شاید برایتان جالب باشد که در سالن برگزاری 9 تاتامی بود و هر تاتامی فقط و فقط یک داور داشت و هیچ خبری از داور کنار و سرداور و بازبینی فیلم نبود !!

شاید در نگاه اول این یک ضعف به حساب بیاید ولی در این دوره از بازیهای جهانی که ما خود از نزدیک شاهد آن بودیم ، هیچ بازیکنی به داور اعتراض نمی کرد ، هیچ بازیکنی با داور و یا حریفش صحبت نمی کرد ، هیچ بازیکنی جهت نفس گرفتن و استراحت کردن و تمارض خودش را به مصدومیت نمی زد ، هیچ بازیکنی جهت اتلاف وقت از زمین خارج نمی شد ، هیچ بازیکنی به عمد به حریف خود آسیب نمی زد و در حین مبارزه و خروج از زمین بازی ، حریف خودش را به سمت تابلوهای تبلیغاتی پرتاب نمی کرد ، در حالی که ما متاسفانه در رشته های مختلف رزمی حتی در سطح جهانی شاهد اعتراضات بی مورد ، تمارض به مصدومیت ، آسیب زدن عمدی ، صحبت با داور ، بی اخلاقی ها فراوان ، فرار از بازی جوانمردانه و تلف کردن وقت بازی به شیوه های مختلف و………. هستیم .

اما در این مسابقات سطح داوری آنچنان بالا بود که اشتباهی رخ نمی داد و اگر هم سهوآ اشتباهی در امتیازدهی و یا اخطار صورت می گرفت بازیکن به هیچ وجه اعتراض نمی کرد و به بازی خودش ادامه می داد و سعی می کرد اشتباه داوری را خودش با گرفتن امتیاز جبران کند !

اینجا بود که به یاد حرف های مربی قدیمی خودم افتادم که می گفت : “جوری بازی کن که داور هم نتونه کاری بکنه”.

نوع اخلاق و فرهنگ رواج یافته در جامعه جوجیتسو برزیلی بگونه ای است که ورزشکاران از همان ابتدا با روحیه جوانمردی و مردانگی آشنا شده  و بطور واقع بدان عمل می کنند ( نه در حد شعار و برگزاری همایش و پخش کردن تراکت ).

بارها و بارها شاهد آن بودیم که فایتری 2 امتیاز جلو بود و ثانیه هایی تا پایان بازی نمانده بود ولی هرگز وقت کشی نمی کرد ، هرگز تمارض به آسیب نمی کرد و مردانه به مبارزه ادامه می داد.

photo_2016-05-15_11-14-41

حضور مبارزین ایرانی در این دوره از بازیها

در این دوره از بازیها 12 فایتر ایرانی حضور داشتند که در مجموع کسب یک مدال طلا و دو نقره توسط حبیب رنجبر و رضا موسوی حاصل تلاش آنان بود .

امید است که در سالهای آتی با توجه بیشتر و بهتر مسئولین ورزش کشور بتوانیم سهم بیشتری از این رقابت ها جذاب و معتبر در سطح جهانی داشته باشیم و شاهد درخشش فایتر های ایرانی با پرچم مقدس کشورمان باشیم .

سید احسان کلینی

photo_2016-05-15_11-14-07

Tel-razmavar1

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.