www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۶:۱۲ 1393/09/15

میراسماعیلی: برخی در جودو بی‌جهت بزرگ شده‌اند/سیاست را دوست دارم، اما…

نایب رئیس فدراسیون جودو گفت: ما در جودوی ایران رنسانسی را آغاز کرده ایم. چون معتقدیم این تغییرات باید اتفاق می افتاد. به گزارش خبرنگار رزم نیوز، ناکامی های جودوکاران ایران در هفدهمین دوره بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی، بیشترین انتقادات را برعلیه مسئولان فدراسیون جودو روانه کرد که در این میان ” آرش […]

نایب رئیس فدراسیون جودو گفت: ما در جودوی ایران رنسانسی را آغاز کرده ایم. چون معتقدیم این تغییرات باید اتفاق می افتاد.

به گزارش خبرنگار رزم نیوز، ناکامی های جودوکاران ایران در هفدهمین دوره بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی، بیشترین انتقادات را برعلیه مسئولان فدراسیون جودو روانه کرد که در این میان ” آرش میراسماعیلی ” سیبل اصلی این انتقادات بوده است. حالا در آستانه مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان در هنگ کنگ، نایب رئیس فدراسیون جودو، مدیر تیم های ملی و خلاصه مرد همه کاره جودوی ایران پاسخگوی سوالات خبرنگار رزم نیوز بود.

قبول دارم که جودوکاران کشورمان در بازی های آسیایی اینچئون خوب کار نکردند
از حیث نتایج، من هم مثل خیلی ها قبول دارم که تیم کشورمان خوب کار نکرد و به همین دلیل، به دنبال اصلاح معایب هستیم. اما در این میان، به یک نکته باید توجه کرد و آن این که ما در این 2 سال، کارهای زیادی انجام دادیم که تاثیرات آن در سال های آینده مشخص خواهد شد. از این رو، بابت این اقدامات نه تنها از عملکرد فدراسیون دفاع می کنم، بلکه راضی نیز هستم.

ما وارث تیمی ناکام هستیم
این را در نظر داشته باشید که ما در تیم ملی بزرگسالان وارث تیمی هستیم که به دلایلی نتوانستند انتظارات جامعه جودو را برآورده کنند. هرچند که این را هم باید گفت که در این مدتی که ما به فدراسیون آمده ایم، تک مدال های خوبی نیز به دست آمده. اما در مجموع، نتایج این تیم راضی کننده نبوده و بنده هم در این خصوص حرفی ندارم.

بعد از من و سایر قهرمانان سابق تیم ملی، عصر طلایی جودوی ایران پایان یافت
زمانی که از دوران طلایی جودوی ایران صحبت می شود، می بینیم که در تیم ملی نفرات خاصی بودند که من هم عضو آن تیم بودم. در این تیم البته تنها من و ” محمود میران ” مدال جهانی گرفتیم و بقیه نیز در آسیا و بازی های آسیایی صاحب مدال می شدند. در این چند سال، جودوی ما با مشکلی اساسی روبرو بوده و به همین دلیل، دچار معضلات ساختاری بوده است. به این نحو که من و بقیه مدال آوران تیم ملی، با استفاده از فنون کشتی، چوخه و سایر کشتی های محلی کشورمان، به مدال های آسیایی و جهانی دست می یافتیم و به همین جهت، جودوی ما از جودوی اصیل ژاپنی دور شد. از سوی دیگر، به دلیل تغییر قوانین در جودوی جهان، دیگر جودوکاران ایران نتوانستند در سطح قاره و دنیا مدال بگیرند. در این مدت متاسفانه پشتوانه سازی خوبی در جودوی کشور نشد و با پایان دوران قهرمانی من و سایر مدال آوران، عصر طلایی جودوی ایران هم خاتمه یافت.

از جودوی روز دنیا عقب هستیم
ابتدا باید بگویم جودو ورزشی سخت است و مثل خیلی از ورزش ها نیست که در کوتاه مدت جواب بدهد. ضمن این که ورزشی رکوردی هم نیست. از سوی دیگر، باید بگویم ما در این مدت در بحث نتیجه گیری نیز موفقیت هایی داشته ایم. جودوی ایران در طی سال های 2008 تا 2012 در آسیا مدال طلا کسب نکرد و آخرین نشان طلا را خود من به دست آوردم. اما در مدت حضور ما در فدراسیون، 2 طلای آسیا برای جودوی کشورمان حاصل شده. اما این مطلوب ما نیست. چون واقعا خودمان هم می دانیم جودوی ما از قافله جودوی جهان عقب مانده است و به همنی دلیل، یکی از بهترین راه های جبران این عقب ماندگی، سرمایه گذاری بر روی نوجوانان و جوانان و در یک کلام، پشتوانه سازی است.

به راهی که آغاز کرده ایم ایمان داریم
متاسفانه در کشور ما میزان عملکرد یک فدراسیون را با نتایج می سنجند و کمتر شده اقدامات پایه ای و آینده نگرانه را ببینند و در مورد آن قضاوت کنند. با این حال، ما به این مسائل فکر نمی کنیم و به راهی که آغاز کرده ایم، ایمان داریم.
رنسانس در جودوی ایران باید اتفاق می افتاد.
معتقدم این رنسانس باید در جودوی ما اتفاق می افتاد که البته در این بین، حصول نتیجه نیز زمان بر است. از سوی دیگر، شما این را هم ببینید که میزان سرمایه گذاری و بودجه ما در مقایسه با کشورهای آسیایی، بسیار پایین است. در این میان، کره و ژاپن را باید فاکتور گرفت. چرا که آنها شرایط خاصی دارند که رسیدن به آنها کار راحتی نیست.

همه سرمایه گذاری پول نیست
منظور من از سرمایه گذاری، تنها پول نیست. همان طور که گفتم اگر کره و ژاپن را فاکتور بگیریم، ما در مقایسه با کشورهایی مثل: ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان که سرمایه گذاری عظیمی در جودو کرده اند نیز عقب هستیم. مثلا در این کشورها و در طول سال، چندین مسابقه برگزار می شود و یا این که جودوکاران این کشورها، در تمامی رقابت های قاره ای و جهانی حضور پیدا می کنند. چند سال است در این 3 کشور، رقابت های گرند پریکس یا جایزه بزرگ برگزار می شود. اما ما هنوز برای اعزام تیم به مسابقات مختلف از جمله تورنمنت های اروپایی با مشکلاتی نظیر: ویزا و یا کمبود بودجه روبرو هستیم. ما به خاطر حضور بانوان و برگزاری همزمان مسابقات آنها با آقایان، نمی توانیم میزبان رویدادهای بین المللی باشیم. حتی تلاش کردیم رقابت های خانم ها در کشورهای همسایه و نزدیک ایران برگزار شود، اما فدراسیون جهانی با آن موافقت نکرد. ما می دانیم برگزاری رویدادی بین المللی به رشد کشور میزبان بسیار کمک می کند، اما واقعا با محدودیت های مختلف روبرو هستیم.

حاشیه ها بلای جان جودو بوده اند
در کشور ما به غیر از فوتبال که طرفداران زیادی دارد و البته کشتی که ورزش اول کشور است، در سایر رشته های مدال آور، حضور نوجوانان و جوانان بیشتر شده. اما در جودو این گونه نیست. زمانی که من خودم جودو کار می کردم، استقبال نوجوانان و جوانان از این ورزش زیاد بود، اما در این 5 – 6 سال، علاوه بر کیفیت نتایج، کمیت در جودو را نیز از دست داده ایم. از سوی دیگر، در این چند سال، حواشی زیادی دور و بر جودوی کشور بوده که این ورزش و برنامه هایش را تحت الشعاع قرار داده است. در مجموع، همان طور که گفتم ما کارهای زیربنایی فراوانی را در جودو آغاز کرده ایم که در سال های آینده، اثرات اقدامات مان را خواهید دید.

خودم هم در بروز حواشی مقصر بوده ام!
برخی دوستان نمی خواهند من در جودو باشم و به همین جهت، بیشترین هجمه ها را برعلیه من روا داشته اند. اما به لطف خدا این حواشی و تخریب ها روی من تاثیری نداشته است. در اینجا باید به یک نکته مهم نیز اشاره کنم و آن این که در بروز این حوادث، خود من هم مقصر بوده ام. چرا که هر جا که لازم بوده، به جودوی کشورم خدمت و به خیلی ها لطف کرده ام. اما در این بین، کسانی بوده و هستند که دشمن من شده اند.

razmnews-7120

من حتی حریف تمرینی جودوکاران هم هستم
ببینید وقتی آدم صادقانه کار می کند، هجمه ها برعلیه اش روانه می شود. من با ملی پوشان تمرین می کنم و به قول معروف حتی از آنها کتک هم می خورم. توجه داشته باشید تیم هایی مثل: ازبکستان، قزاقستان و مغولستان، از روانشناس، فیزیوتراپ، ماساژور و پزشک تغذیه برخوردارند. اما ما به خاطر محدودیت منابع مالی، از این امتیازات بی بهره هستیم. در این بین، خودم شخصا همه این کارها را انجام می دهم. چون عاشق جودو و مملکتم هستم.

کسانی که کمربندها گرفتند و از رانت ها استفاده کردند
برخی ها بی جهت در جودوی ایران بزرگ شده اند که این فاجعه است. این قبیل افراد در برخی مواقع، پست هایی گرفته اند که در حد و اندازه های آن نبوده اند. اینها از رانت ها استفاده کردند و کمربندها گرفتند و به مسئولیت هایی رسیدند که حقیقتا باید بگویم جنبه آن را نداشتند.

با برخی دلسوزان جودو هم برخورد خوبی نشد
قبول دارم گاهی با کسانی که برای جودو زحمت کشیدند هم برخورد خوبی صورت نگرفت. در دوره های قبل، می بینیم شکایت ها و برخوردهای حذفی با منتقدان دلسوز انجام می شد. اما در مجموع، آنهایی که استحقاق پست های مدیریتی و اجرایی را نداشتند، به مقاصد خود می رسیدند که البته بعد از این که مسئولیت خود را از دست دادند، شروع به حاشیه سازی کردند.

ما حتی با منتقدان هم برخورد حذفی نداریم
از لحاظ فنی، هر کسی که اهل فن باشد می تواند انتقاد کند. به نظرم، انتقاد با تخریب مغرضانه فرق دارد. من هر زمان که انتقاد می کردم، راهکار هم می دادم. الان در فدراسیون، تمامی روسای کمیته ها خیلی راحت انتقاداتشان را مطرح می کنند و ما هیچ گونه برخوردی با آنها نداریم. چون فنی صحبت می کنند.

در کنار جوانان از پیشکسوتان هم استفاده می کنیم
باید قبول کنیم که از تجربیات افراد پیشکسوت نیز می بایست استفاده کنیم. در هر مجموعه از جمله فدراسیون جودو، نیروهای جوانی هستند که در کنار آنها باید افراد باتجربه قرار بگیرند. مدیریت کنونی فدراسیون، جوان است، اما در کنار این تیم مدیریتی نیز آدم های باتجربه و پیشکسوت حضور دارند. فدراسیون جودو تنها فدراسیونی است که از حضور دو رئیس قبلی در هیات رئیسه خود بهره می برد. همچنین در تیم های ملی جوانان و بزرگسالان، میران و ” مسعود حاجی آخوندزاده ” را داریم که از قهرمانان سال های نه چندان دور تیم ملی هستند. پس ما تلفیق نیروهای جوان و افراد پیشکسوت را توامان با هم داریم.

هیچ مربی در تیم ملی حاشیه امنیت ندارد
عدم پشتوانه سازی که می گویم تنها در مورد ورزشکاران نیست. در این سال ها در عرصه مربیگری نیز پشتوانه سازی صورت نگرفته. با کمال احترام برای تمامی مربیان عزیز جودوی ایران، باید بگویم ما مربیانی نداشته ایم که از بین آنها بتوانیم چند گزینه را انتخاب و به عنوان کادر فنی تیم های ملی معرفی کنیم. چون رقابتی بین مربیان وجود نداشته است. البته به یک نکته مهم نیز باید توجه داشت و آن این که به دلیل اعزام برخی مربیان همیشگی در تمامی سفرهای برون مرزی تیم های ملی رده های سنی مختلف، سایر مربیان سرخورده شده اند. اما ما الان حاشیه امنیت را از دور و بر مربیان تیم ملی برداشته ایم و هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که برای همیشه در تیم ملی حضور خواهد داشت.

تیم بزرگسالان را به حال خود رها نکرده ایم
ما در شورای فنی فدراسیون که متشکل از 10 – 11 صاحبنظر و پیشکسوت جودوی کشور است، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر، برای تیم های نوجوانان و جوانان برنامه ریزی کنیم. اما این بدان معنا نیست که تیم بزرگسالان را به حال خود رها کنیم.

مربی خارجی می‌خواهیم، اما نمی‌توانیم تیم ملی را تعطیل کنیم
ما با فدراسیون جهانی مکاتبه کرده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم یک مربی رزومه دار به ما معرفی کنند. البته در این قضیه، چشم به حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز داریم. در مجموع، کار استخدام مربی‌خارجی، زمان خاص خودش را می‌طلبد. با این حال، اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، باید با همین مربیان داخلی کارمان را ادامه دهیم. چرا بیشتر از این نمی توانیم تیم بزرگسالان را معطل نگه داریم. چون مسابقات قهرمانی آسیا اردیبهشت سال آینده برگزار می شود. ضمن این که رقابت های کسب سهمیه المپیک نیز شروع شده است.

مربیان کره‌شمالی در کارهای پایه خوب کار می‌کنند
ارزان بودن مربیان کره‌شمالی را قبول دارم، اما توجه داشته باشید چون جودوی کره‌شمالی به جودوی‌ژاپن نزدیک است، از آنها مجددا دعوت به همکاری کردیم. ضمن اینکه آنها در بخش پایه خوب کار می‌کنند.

برای تیم‌های لیگی شرط و شروط گذاشته‌ایم
بحث قراردادها یکی از مسائلی است که در لیگ با آن مواجه هستیم. ما امسال شرایط شرکت تیم ها در لیگ را تغییر دادیم و برای تیم های متقاضی شرط و شروط گذاشتیم. در سال های گذشته، تیم ها ثبت نام می کردند و در روز قرعه کشی نیز حضور می یافتند، اما یک هفته مانده به آغاز لیگ، انصراف می دادند. اما امسال شرایط عوض شده است. تیم هایی که ثبت نام کرده اند، باید بخشی از قرارداد بازیکنان و مربیان خود را بپردازند و بعد در قرعه کشی شرکت کنند.

در لیگ جودو کف قرارداد مشخص کرده‌ایم
ما کف قرارداد مقرر کرده‌ایم که البته به خاطر کمی مبلغ آن، نمی‌توانم رقم‌های موجود را اعلام کنم، اما فکر می‌کنم حداقل با این کار، تیم‌ها و باشگاه‌ها ملزم به انجام تعهدات خود هستند. ضمن اینکه انگیزه ورزشکاران برای حضور در لیگ افزایش می‌یابد.

مطالبات جودوکاران را پیگیری می کنم
تا آنجا که من مطلع هستم، تمامی جودوکاران عضو تیم‌های لیگی، پول‌های خود را گرفته‌اند. البته شاید هم برخی هنوز طلب خود را نگرفته‌اند که اگر این طور باشد، شخصا پیگیری می‌کنم.

برخورد خوبی با برخی تیم‌های لیگی نشده
با اینکه جودو سابقه طولانی تری نسبت به خیلی از رشته‌ها دارد و طبیعتا از لیگ قدیمی‌تری نیز برخوردار است، اما می‌بینیم در این رقابت‌ها، برخورد خوبی با بسیاری از تیم‌ها نشده و به همین جهت، آنها بعد از یکی – دو سال تیمداری، به قول معروف عطای کار را به لقایش بخشیده‌اند و رفته‌اند.

لیگ جودو خیلی جای کار دارد
معتقدم لیگ ما جای پیشرفت بیشتر از اینها را هم دارد و باید در کار بچه ها نیز تاثیرگذار باشد. انشاءالله از امسال، نتایج مثبت لیگ در تیم های ملی عیان می شود.

MartialArts-razmnews453

در مورد اعزام خانم‌ها با محدودیت روبرو هستیم
فدراسیون حامی و مشوق بانوان بوده، هست و خواهد بود. اما ما با یک مشکل بزرگ روبرو هستیم. خانم‌های جودوکار ایران تنها در محدوده قاره آسیا آن هم در رقابت‌های قهرمانی قاره، مسابقات نوجوانان و جوانان و بازی‌های آسیایی می‌توانند شرکت کنند. ما حتی به تورنمنت‌های آسیایی نیز نمی‌توانیم تیم اعزام کنیم، چون فدراسیون‌جهانی اجازه شرکت بانوان با پوشش را نمی‌دهد. الان در کل دنیا، فقط ایران است که خانم‌هایش با حجاب‌اسلامی وارد تاتامی می‌شوند. پس این مساله باعث محدودیت اعزام بانوان به رقابت های بین المللی می‌شود، اما همان چند رویداد بین المللی را هم غنیمت می‌دانیم و در آن شرکت می‌کنیم. مثلا اواسط آذرماه جاری، مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا را در پیش داریم که قطعا تیم بانوان کشورمان در این پیکارها حضور خواهد یافت. ضمن این که در زمینه مسابقات داخلی از جمله لیگ نیز به فعالیت هایمان ادامه می دهیم. اما در مجموع، معتقدم اگر خانم ها در طول سال اعزام های متعددی نداشته باشند، کیفیت کارشان پایین می آید. ولی کاری از دست ما برنمی آید. چون این نظر فدراسیون جهانی است.

اکثر هیات‌ها به دلیل مشکلات مالی وضعیت خوبی ندارند
متاسفانه به خاطر مشکلات مالی، اکثر هیات‌ها وضعیت خوبی ندارند. فدراسیون به دلیل محدودیت منابع مالی نمی‌تواند به آنها سرویس‌دهی کند. ضمن اینکه هیات‌ها از سوی ادارات کل تربیت‌بدنی استان‌ها نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. هرچند برخی استان‌ها، اسپانسر جذب کرده‌اند و برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.

از هیات های استان ها هر 6 ماه گزارش عملکرد می‌خواهیم
هیات های استان ها باید هر 6 ماه یک بار، گزارش عملکرد خود را به فدراسیون اعلام کنند. همچنین ما نحوه و میزان حضور آنها در برنامه های جودو را رصد می کنیم. مثلا برای ما مهم است که یک استان در مسابقات کشوری حضور مداوم داشته باشد. با این حال، باید یک واقعیت را هم در نظر داشت و آن این که واقعا به آنها چه داده ایم و حالا چه می خواهیم.

به کاتا اعتقاد دارم، اما
کاتا هم بخشی از جودوی ماست. اما متاسفانه، توقع و یا بدعتی در اعزام تیم های کاتا اتفاق افتاده که باعث برخی انتظارات شده است. ما یک دوره تیم کاتا را با بودجه فدراسیون به مسابقات جهانی اعزام کردیم. از آن به بعد این توقع ایجاد شد که در تمامی برنامه های برون مرزی تیم کاتا، باید هزینه ها را بپردازیم.

وزارت ورزش هم با هزینه کردن برای کاتا چندان موافق نیست
برای کاتا، ردیف بودجه مشخصی در فدراسیون وجود ندارد. حتی شورای برون مرزی وزارت ورزش نیز می گوید می توانید برای این تیم هزینه نکنید. ضمنا در این چند سال، اکثر اعزام های کاتا و یا کوراش یا با هزینه شخصی بوده یا توسط اسپانسرها انجام شده است.

تا خرداد 95 فرصت کسب سهمیه المپیک داریم
بحث کسب سهمیه در جودو با سایر رشته‌ها تفاوت دارد. از خرداد امسال تا خرداد سال 95 این فرصت را داریم که در مسابقاتی که برای کسب سهمیه المیپک امتیاز دارند، شرکت کنیم. در پایان نیز جودوکارانی که در بین 22 نفر برتر رنکینگ فدراسیون جهانی قرار بگیرند، سهمیه حضور در المپیک را به دست می آورند.

کشورهایی که بر روی جودو سرمایه گذاری کرده اند، سهمیه المپیک بیشتری می گیرند
باید توجه داشت که از سال 2008 نحوه کسب سهمیه تغییر کرده است. در این میان، کشورهایی که سرمایه گذاری خوبی بر روی جودو انجام داده اند، موفق به گرفتن سهمیه می شوند.

به مدال آوری در المپیک امیدواریم
اتفاقا بنده معتقدم ورود به المپیک یک افتخار است، اما به کسب مدال هم می بایست توجه داشته باشیم. ما حتی برای المپیک 2016 نیز امیدوار به کسب مدال هستیم. اما متاسفانه خود باوری لازم را نداریم.

نتایج کار ما در آینده عیان خواهد شد
از روزی که به فدراسیون آمدیم، یک رنسانس ایجاد کردیم. کار ریشه ای و پشتوانه سازی، جدا از نتیجه گیری است. مطمئن باشید ماحصل برنامه های ما در چند سال آینده مشخص خواهد شد. همچنین ما با صغر سنی و دوپینگ به شدت مقابله کرده ایم و حتی می توانم بگویم این دو پدیده زشت را در بسیاری موارد ریشه کن کرده ایم.

سیاست را دوست دارم، اما همیشه چهره‌ای ورزشی‌ام
من سیاست را دوست دارم. البته معتقدم کسی که وارد جودو می شود، قبل از هر چیز، سیاست را یاد می گیرد. بنده برای آینده برنامه هایی دارم که به موقع، آنها را اعلام می کنم. با این حال، دوست دارم هرجا که هستم، برای جامعه موثر و مفید باشم. این را هم بنویسید که آرش میراسماعیلی هرجا باشد، ورزشی است و دوست دارد ورزشی هم باقی بماند.

 

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید