www.khabarrazmavar.ir

توصیه های کارشناسان و اهالی فنی تکواندو در آستانه آغاز المپیک ریو

شناسه خبر : ۰۰:۱۲ 1395/05/11

شروط موفقیت: کسب آمادگی روحی و ذهنی همراه با آمادگی جسمانی

بدون تردید بازیهای المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان است که به محلی برای گردهمایی و مشارکت تماشاگران، ورزشکاران، مربیان، سرپرستان ، خبرنگاران و عکاسان اکثر رسانه های جمعی جهان تبدیل شده و گزارش های تصویری و صوتی این رویداد بزرگ، توسط تعداد قابل توجهی شبکه رادیویی و تلویزیونی به صورت زنده یا تولیدی پخش می شود.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی، پروسه بسیار سخت و طاقت فرسایی را برای این رویداد بزرگ پشت سر گذاشته اند تا در این میدان با رقبای خود به بهترین شکل ممکن روبرو شوند و طبیعتا سعی خواهند کرد با آمادگی کامل در این بازیها حضور پیدا کنند، ضمن اینکه عملکرد هر دوره نیز در مقایسه با نتایج دوره قبل قرار خواهد گرفت..

در خصوص تکواندو، کارشناسان، پیشکسوتان، اساتید و همچنین مربیان اسبق تیم های ملی کشورمان، باتوجه به مسئولیت سنگین اخلاقی و فنی خود همواره در تلاش بوده اند تا با انتقال تجربیات و توصیه های ارزنده خویش در آستانه المپیک، سهمی کوچک در پیروزی و موفقیت تیم ملی تکواندو داشته باشند.

در آستانه آغاز این رقابت ها، با مریم آذرمهر، حسن ملکی، غلامحسن ذوالقدری، سید نعمت خلیفه و نادر خدامرادی، کارشناسان تکواندوی کشور که در ادوار مختلف مسئولیت سرمربیگری تیم های ملی را بر عهده داشته اند همراه شدیم تا دیدگاه ها و توصیه هایشان را برای بهترین عملکرد تیم ملی تکواندو در المپیک 2016 برزیل جویا شویم:

sit

بازیکنان باید با تعهد به خود وتمرکز بالا وارد مسابقات شوند

مریم آذرمهر، مربی اسبق تیم ملی تکواندو بانوان که به عنوان مربی سارا خوش جمال فکری در المپیک 2008 پکن حضور داشت، در توصیه به تکواندوکاران المپیکی به خبرنگار رزم آور گفت: مسابقات المپیک میدان بزرگی است که در واقع آوردگاه بهترین بازیکنان تلقی می شود. در واقع این بازیکنان بهترین نماینده های قاره ها وکشورهایشان هستند؛ بنابراین قطعا از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی وروحی وذهنی برجسته بوده وصد البته با آمادگی لازم پا به عرصه مهم بازیهای المپیک خواهند گذاشت. اگرچه ورزشکاران و بازیکنان تیم ملی تکواندو ایران با توجه به تلاش کادر فنی و سرپرستی و همچنین مهمتر از همه، خود بازیکنان در حد بالای آمادگی جسمانی و ذهنی قرار دارند، اما به هرحال بحث روانی و جو مسابقات در المپیک مطرح خواهد بود که بایستی بیشتر به این مهم پرداخته شود.

آذرمهر تاکید کرد: در این مسابقات هیچ چیز قابل پیش بینی نخواهد بود تنها مسئله مهم، مسلط شدن به جو حاکم بر مسابقات است. بازیکنان باید با تعهد به خود و تمرکز بالا و مهم تر از همه با روحیه خودباوری وارد مسابقات شوند و یقینا اگر بازیکنی بتواند با تمرکز و ذهن بالای خود از اشتباهات حریف خود استفاده کند، میتواند پیروز و برنده مسابقه باشد. امیدوار هستم با بکارگیری تمام توان ذهنی و جسمی بازیکنان برای ایران عزیز افتخار آفرین باشیم.

بازیکنان نباید از طرف کادرفنی و سرپرستی تیم تحت فشار باشند

در ادامه این گزارش، حسن ملکی سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو توصیه های خود برای عملکرد شایسته تیم ملی را اینگونه بیان می نماید: در آستانه المپیک ابتدا باید شرایطی مناسب به وجود بیاید که بازیکنان به اعتماد به نفس لازم و خودباوری کامل رسیده باشند وآنچه را که در تمرینات کسب کرده اند در زمین مسابقه بدون استرس وآسوده خاطر اجرا کنند. در واقع تنها فکر آنها انجام یک مسابقه خوب وایده آل باشد بصورتیکه وقتی از زمین مسابقات خارج میشوند جدای از هر نتیجه ای که کسب خواهد شد از عملکرد خودشان راضی و خوشنود باشند. بازیکنان نباید به هیچ وجه از طرف کادر سرپرستی و یا کادر فنی تحت فشار باشند و اینگونه نباشد که قبل از مسابقات با بازیکنان در مورد برد یا باخت مسابقه صحبت شود. اینچنین که اگر مسابقه را ببرید چه شرایطی در انتظارشان خواهد بود یا اینکه اگر ببازید چه عواقبی را در پی خواهد داشت. لذا بازیکنان باید با ذهنی آماده ومصمم وبا انگیزه در این میدان بزرگ ظاهر شوند.

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو تاکید کرد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر گرفته شود دیدن فیلم مسابقات حریفان و آنالیز کردن شرایط بازیکنان است. همچنین برنامه ریزی های انجام شده به نحوی باشد تا بازیکنان فرصت کافی برای تجدید قوا ورسیدن به شرایط ایده آل جسمی و روحی خودرا داشته باشند ودر نهایت برای ایرانیان افتخار آفرین باشند.

olympic-2016-rio- (10)[1]

کسب نتیجه در المپیک به ثانیه های آخر بستگی دارد

غلامحسن ذوالقدری، سرمربی اسبق و مدیر فعلی سازمان تیم های ملی تکواندو، راهکارهای لازم برای بهترین عملکرد ممکن تیم ملی تکواندو در ریو را اینگونه بیان نمود: مسابقات المپیک یکی از بزرگترین ره آوردهای دنیا می باشد و همه قهرمانهای بنام دنیا به سختی وبا تلاش بیش از پیش به المپیک راه پیدا میکنند و به طبع رقابت ها سخت تر از رقابت های آسیایی یا دیگر رقابت ها است. ورزشکاران ما نیز زحمات بسیاری کشیده اند و با تلاش های مستمر و پشتکار و پشت سر گذاشتن شرایط سخت، سهمیه المپیک را کسب کرده اند. این قهرمانان باید بپذیرند با بهترینهای دنیا باید به رقابت بپردازند؛ بنابراین ثانیه ها در المپیک باید برای ورزشکاران مهم باشد. به این ترتیب ورزشکاران باید بتوانند با روحیه و آمادگی بالای ذهنی به تمرینات بپردازند وبه هیچ عنوان از تمرین کردن خسته نشوند؛ به واقع زمانیکه ورزشکاران در تمرین خسته شوند و به اصطلاح تمرین را رها سازند، نتیجه این عمل در طول رقابت های المپیک متبلور خواهد شد. بازیکن در مسابقات د راوج خستگی ثانیه ها را از دست خواهد داد و به اصطلاح بازی را رها میکند ودر نهایت از دور مسابقات حذف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: کسب نتیجه در المپیک به ثانیه های آخر بستگی دارد، چون رقابت های المپیک به حدی نزدیک خواهد بود که بازیکن باید تا آخرین نفس بجنگد تا به پیروزی دست یابد. بنابراین بازیکنان باید با آمادگی ذهنی و این باور به زمین مسابقات وارد شوند که در ثانیه ها و لحظه های آخر شکست یا پیروزی بدست خواهد آمد. لذا ورزشکاران باید در تمرینات ممارست را درلحظه آخر و ثانیه های آخر به کار ببندند و با آمادگی روحی وذهنی بالایی که از قبل در تمرینات به دست آورده اند، با روحیه پیروزی وبرد به زمین مسابقات وارد شوند وبا این اطمینان با پیروزی هم از زمین مسابقات خارج شوند.

ذوالقدری تاکید کرد: پیش بینی در مورد المپیک و عملکرد بازیکنان بسیار سخت است زیرا لحظه ها و ثانیه ها می تواند حاکم بر نتایج حاصل باشد؛ بنابراین باید تلاش کنیم بر ثانیه ها فائق شویم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بدست آوریم. ۱۶نفری که در هر وزن به المپیک راه پیدا کرده اند، از بهترینهای تکواندو جهان هستند و قطعا رقابت های سختی رادر پیش روی خواهیم داشت. از طرفی بازیکنان کشورمان، اولین بار است که مسابقات المپیک را تجربه می کنند ولی سرشار از انرژی و خودباوری و انگیزه هستند. امیدوار هستیم که بتوانند مثل گذشته برای کشورمان افتخار آفرین باشند .

بازیکنان باید به خودباوری و تقویت اعتماد به نفس بپردازند

در ادامه گزارش رزم آور با موضوع توصیه اهالی فنی تکواندو به چهار المپین کشورمان در ریودوژانیرو، با نظرات مرتضی کریمی سرمربی و مربی اسبق تیم ملی تکواندو همراه می شویم. کریمی می گوید: بازیکنان و کادر فنی تیم ملی تکواندو ایران برای به دست آوردن سهمیه المپیک در این ماراتون ۲ساله زحمات بسیار زیادی را متحمل شده اند و شناخت بسیار خوبی را از حریفان خود پیداکرده اند، اما نکته ای بسیار مهم و حائز اهمیت وجود دارد. کادر فنی و بازیکنان بایستی بیشتر به خودباوری و تقویت اعتماد به نفس خود بپردازند به این دلیل که سیستم قرارگیری در بازیهای المپیک ونوع نگرش به این بازیها کلا با تمامی بازیها و رقابت های حال حاضر متفاوت است.

olympic-2016-rio- (15)[1]

بازیکنان حریفان را در ذهن خود بزرگ جلوه ندهند

مربی اسبق تیم ملی افزود: بازیکنان و کادر فنی تیم ملی تکواندو با برنامه ای مشخص ومنظم این ماراتون دوساله را طی کرده اند و موفق به راهیابی به المپیک شده اندو در حال حاضر به خودباوری لازم نیز رسیده اند؛ تنها باید مقداری از لحاظ روانی وذهنی خود را مسلط بر جو مسابقات کنند وبه اصطلاح حریفان را در ذهن خود بزرگ جلوه ندهند. متاسفانه در جامعه ورزشی جو سنگینی در وزن منهای ۸۰کیلو گرم و مهدی خدابخش به وجود آمده است که این امکان وجود دارد قرعه به تیم ملی آذربایجان و میلاد بیگی بیفتد که این عامل خواه ناخواه از لحاظ روانی یک مقدار این بازیکن را تضعیف خواهد کرد.

کریمی تاکید کرد: اگرچه میلاد بیگی بازیکن بزرگی است ولی به اعتقاد من خدابخش از توان فنی وذهنی بالاتری برخوردار بوده و با انگیزه و خودباوری لازم، بر حریفان خود به پیروزی خواهد رسید. بنابراین بازیکنان ما باید آنقدر از لحاظ روانی و ذهنی به آمادگی بالایی برسند که تابع جو حاکم بر مسابقات وحریفان خود نشوند و براحتی با این قضیه کنار بیایند تا در نهایت شاهد پیروزی و موفقیت وکسب مدال و افتخارآفرینی برای ایران عزیز باشیم.

بازیکنان تمام داشته هایشان را در روز مسابقه بکار گیرند

در بخش دیگری این گزارش، سید نعمت خلیفه سرمربی تیم ملی اعزامی به مسابقات آسیایی اخیر یا به نوعی تیم ملی ب و سرمربی تیم تکواندوی دانشگاه آزاد می گوید: کادر فنی و سرپرست تیم ملی تکواندو قطعا تمام جوانب این مسابقه بزرگ و مهم رادرنظر خواهد گرفت ولی به واقع، المپیک میدان بزرگی است و البته بازیکنان ما از لحاظ فنی بسیار باتجربه هستند. فکر میکنم عامل بسیار مهمی که در حال حاضر باید به آن توجه کرد شرایط ذهنی و آمادگی روحی و روانی بازیکنان است چراکه مسلما هر بازیکنی از لحاظ روانی آماده تر باشد قطعا میتواند براحتی سوار بر جو حاکم وشرایط مسابقات شود وبه اصطلاح میتواند پیروز و موفق مسابقات باشد.

خلیفه تاکید کرد: توصیه من این است که بازیکنان تیم ملی به شرایط روانی وذهنی خود غلبه کنند وتمام داشته هایشان رادر روز مسابقه بکارگیرند. کادر فنی تیم ملی تکواندو باید به تقویت تمرکز بازیکنان بپردازند و اینکه روز مسابقه تابع جو مسابقه نشوند و همچنین عملکردشان را وابسته به شرایط جو ندانند. در این صورت مطمئنا تیم ملی تکواندو به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

kimia-taekwondo-olympic2016 (13)

مراقب بیش تمرینی و یا به اصطلاح تمرین زدگی ورزشکاران خود باشند

در بخش پایانی این گزارش، با توصیه های نادر خدامرادی، سرمربی و قهرمان اسبق تیم ملی وهمچنین دارنده نخستین مدال تکواندو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همراه می شویم. وی به رزم آور گفت: در آوردگاه بزرگی همچون المپیک ۲۰۱۶ریو یکی از نکات مهم این است که هنگامیکه  ۱۰روز به شروع مسابقات مانده، از حجم وشدت تمرین بکاهند وبیشتر به جنبه های روحی وروانی بازیکنان بپردازند. از سوی دیگر مراقب بیش تمرینی و یا به اصطلاح تمرین زدگی ورزشکاران خود باشند. نکته بعدی اینکه مربیان ورزشکاران را ترغیب و تشویق به کتابخوانی نمایند. کتابخوانی در افزایش تمرکز و آرامش بازیکنان بسیار مفید وموثر می باشد.

وی افزود: یکی دیگر از نکات مهم در افزایش عملکرد بهتر تیم ملی، بازبینی فیلم های مسابقات مهم قبلی بازیکنان وتوجه به نقاط ضعف و قوت آنان و آگاهی دادن به بازیکنان می باشد. گرم کردن بدن یکی از نکات مهم در مسابقات می باشد واین مهم حتما باید زیر نظر مربی تیم انجام پذیرد.

خدامرادی تاکید کرد: یکی از مواردی که در المپیک های پیشین به بازیکنان لطمه وارد نمود، تنها بودن بازیکن در شب مسابقه بوده است. بازیکن در این شرایط با هنر خردمندی اش نتوانسته است ذهن ودرون خود را مدیریت کند و خواب کافی داشته باشد. بنابراین مربیان وکادر فنی و سرپرستان تیم ملی تکواندو بایستی مراقب خلوت بازیکنان خود باشند.

نتیجه

از مجموع دیدگاه ها و توصیه های مهم مطرح شده در خصوص بهترین عملکرد تیم ملی تکواندو در آستانه فرارسیدن بازیهای المپیک می توان به این نتیجه رسید که علاوه بر اصول مهم آمادگی جسمانی، مقوله بسیار مهم کسب آمادگی روحی وذهنی بازیکنان مطرح است. برای بهترین عملکرد تیم ملی تکواندو باید برنامه ریزی لازم براساس شناخت روی ویژگیهای مهارتی، روحی و روانی بازیکنان انجام پذیرد زیرا بازیکنان تیم اعزامی تکواندو ایران دارای تفاوت های فردی و ویژگیهای اخلاقی متفاوتی با یکدیگر هستند. در این خصوص کادر فنی و سرپرستان تیم ملی تکواندو نقش اساسی را در تقویت و بازسازی ذهن و روح وروان می توانند ایفا کنند. بی تردید در میدان بزرگی مانند المپیک، بازیکنان هر چقدر به خودباوری و اعتماد به نفس لازم برسند، قطعا بر شرایط و اتفاقات غیر قابل پیش بینی مسابقات مسلط خواهند شد ودر روز مسابقه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

با آرزوی موفقیت برای بازیکنان و مربیان تیم ملی تکواندو ایران در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ریو.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید