www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۶:۵۰ 1394/07/05

تحلیلی بر ووشو جام پارس؛ حضور پرتعداد تیم‌ها و نقطه ضعفی که باید برطرف شود/ در حسرت سالن

رقابتهای بین المللی جام پارس درحالی هفته گذشته به میزبانی تهران برگزار شد که حضور تیم‌هایی از ۱۷ کشور نقطه عطفی در عرصه برگزاری این دست رقابتها در داخل ایران بود. پنجمین دوره رقابتهای بین المللی ووشو جام پارس شنبه و یکشنبه هفته گذشته در تهران برگزار شد و تیم پارس جنوبی با کسب بیشترین […]

رقابتهای بین المللی جام پارس درحالی هفته گذشته به میزبانی تهران برگزار شد که حضور تیم‌هایی از ۱۷ کشور نقطه عطفی در عرصه برگزاری این دست رقابتها در داخل ایران بود.

پنجمین دوره رقابتهای بین المللی ووشو جام پارس شنبه و یکشنبه هفته گذشته در تهران برگزار شد و تیم پارس جنوبی با کسب بیشترین مدال عنوان قهرمانی را کسب کرد. این رقابتها با حضور ۱۸ تیم از ۱۷ کشور در سطح فنی مطلوبی برگزار شد که می توان از آن به عنوان یک تورنمنت مناسب برای ملی پوشان کشورمان که آماده حضور در رقابتهای جهانی می‌شوند تعبیر کرد.

در این مسابقات نفرات ملی پوش کشورمان در اکثر اوزان به صورت جدی محک خوردند. این موضوع به حضور تیم های خوبی از کشورهای روسیه ، هند ، آمریکا ،سوئد ، گرجستان و … بازمی گردد. فاصله زمانی مناسب تا رقابتهای قهرمانی جهان باعث شد تا اکثر کشورهای شرکت کننده با نفرات اصلی خود برای حضور در یک دیدار تدارکاتی راهی تهران شوند.

در حالی که رشته های دیگر به زحمت توان جذب چند کشور را برای برگزاری تورنمنت های خود دارند و چند سالی است که با حضور کشورهای چون پاکستان ، افغانستان و … رقابتهای خود را برگزار می کنند تا جایی که امتیاز المپیکی آن از سوی فدراسیون جهانی صلب می شود ، حضور ووشوکاران ۱۷ کشور بدون شک یک موفقیت بزرگ برای ووشو ایران است.

از سوی دیگر ووشو از جمله معدود رشته هایی است که در سطح جهان تقریبا فاقد یک تورنمنت سطح بالا و معتبر است و از این بابت نه تنها ایران که کشورهای مختلف برای برگزاری یک دیدار تدارکاتی سخت در تنگنا هستند. که از این عامل می توان به عنوان یکی دیگر از دلایل استقبال کشورهای صاحب نام ووشو جهان از جام پارس یاد کرد.

ووشو

این دوره از مسابقات در کنار حضور پررنگ تیم های خارجی به لحاظ کیفیت هم در سطح فنی مطلوبی برگزار شد. برنامه ریزی ، اجرا ، سالن برگزاری ، سازماندهی رقابتها و …. در حدی بود که رضایت تیم های خارجی شرکت کننده را در پی داشت.

البته استقبال اندک علاقمند پرشمار ووشو را باید یکی از نقاظ ضعف این مسابقات عنوان کرد. دوری سالن آزادی نسبت به مرکز شهر باعث شد تا دوستداران ووشو نتوانند این رقابتها را از نزدیک تماشا کنند. شاید اگر یکی از سالن‌های مرکز شهر برای چنین مسابقاتی انتخاب می شد ، رقابتها در سالنی خالی برگزار نمی شد.

نکته دیگری که اهمیت برگزاری جام پارس را دوچندان می کند نگاه فدراسیون جهانی است. فدراسیون جهانی به رهبری”یوزای چنگ” که یکی از مردان صاحب قدرت در کمیته بین المللی  المپیک می باشد سخت در تلاش است تا این رشته را به المپیک نزدیک کند.

هدف متولیان جهانی ووشو المپیک ۲۰۲۴ می باشد و اگر چنین امری محقق شود که رسیدن به آن دور از دسترس نیست بدون شک جام پارس با این شیوه و نحوه برگزاری مناسب می تواند به عنوان یکی از مسیرهای کسب سهمیه یا امتیاز باشد.

اغلب فدراسیون های بین المللی برای کسب سهمیه المپیک ، کسب امتیاز در مسابقات دوره ای را در برنامه های اصلی خود قرار داده اند که به همین منظور اقدام به برگزاری رقابتهای مختلف کرده و با منظور کردن امتیازات خاص در راه حضور بهترین های رشته خود در رویداد بزرگی چون المپیک گام برمی دارند. به همین دلیل است که تداوم برگزاری جام پارس در سالهای آینده با انتخاب زمان مناسب ، رفع برخی نقاط ضعف و جذب کشورهای صاحب نام می تواند فدراسیون جهانی را بیش از گذشته به این رقابتها متمایل کند.

در پایان باید عنوان داشت که ورزش های رزمی ایران به یک سالن مناسب برای برگزاری چنین رقابتهایی سخت نیازمند است. امید است مسئولین ورزش کشور با نیازسنجی در این بخش نسب به ساخت سالنی در اندازه های جهانی برای برگزاری رقابتهای مختلف رزمی اقدام کنند.

محمد بیرامی

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.