www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۳:۳۸ 1396/05/06

یکه تازی کاراته ایران در لهستان با چاشنی چند سوال!

کسب پنج مدال از پنج سهمیه در بازیهای ورلد گیمز، پس از کسب عنوان قهرمانی آسیا نشان از تداوم روند رو به رشد کاراته ایران است که می تواند مایه امیدواری متولیان ورزش کشور در آوردگاه جهانی المپیک توکیو و پیش از آن، بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا باشد.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، بازیهای جهانی کاراته موسوم به ورلد گیمز به مدت دو روز به میزبانی وروسلاو لهستان، با حضور ۹۶ کاراته کا از ۳۹ کشور جهان، در دو بخش کاتا و کومیته انفرادی برگزار شد و کاراته کشورمان با پنج شرکت کننده، به یک مدال طلا و چهار نقره دست یافت.
امیر مهدی زاده نخستین نماینده ایران در ورلد گیمز بود پس از شکست غافلگیر کننده در کام نخست برابر “داگلاس” برزیلی، در ادامه به ترتیب مقابل حریفانی از فرانسه، لهستان و اسپانیا را شکست داد و راهی فینال شد.
مهدی زاده در این مرحله، با شکست۴ بر ۲ برابر “فرضعلی اف” از آذربایجان، صاحب مدال نقره ورلد گیمز شد.
اما علی اصغر آسیابری نماینده وزن منهای ۷۵ کیلوگرم کاراته ایران، به ترتیب مقابل کاراته کاهایی از فیجی و …، مصر و آمریکا به برتری رسید و در مسابقه نهایی این وزن برای کسب نشان طلا برابر ” هورونا” از اوکراین ، نایب قهرمان اروپا، ۴ بر ۲ متوقف شد و صاحب گردن آویز نقره ورلد گیمز شد.

کسب طلای کاپیتان پس از ۳۶ سال

ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کشورمان، نماینده وزن منهای ۸۴ کیلوگرم ایران در این رقابت ها بود که به ترتیب با غلبه بر حریفانی از گرجستان، ترکیه، نیوزیلند و لهستان راهی فینال شد.
کاپیتان در فینال با پیروزی ارزشمند ۲ بر ۱ برابر حریف سرشناس ژاپنی خود “آراگا ” ضمن بریدن نوار پیروزیهای این کاراته کا ژاپنی برابر خود، کاراته ایران را پس از ۳۶ سال به نخستین مدال طلای بازیهای جهانی کاراته رساند و عنوان ارزشمند قهرمانی را در کارنامه خود ثبت کرد.
سجاد گنج زاده نماینده ایران در وزن به اضافه ۸۴ کیلوگرم و دارنده مدال طلای جهان، در این رقابت ها بود که در گام نخست با تساوی چهار بر چهار برابر ” کاگاوا” از ژاپن با رای داوران بازنده شد و در گام بعدی به ترتیب برابر نمایندگانی از شیلی، آلمان رفت و مراکش به برتری رسید و راهی فینال شد.
سجاد در فینال برابر “کاگاوا” قرار گرفت و با شکست برابر حریف سرسخت ژاپنی خود به مدال نقره بازیهای جهانی بسنده کرد.
حمیده عباسعلی کاراته کا سنگین وزن کشورمان تنها نماینده بانوان ایران در این بازیها بود.
این کاراته کای وزن به اضافه ۶۸ کیلوگرم، مقابل اسلواکی، برزیل و فرانسه موفق به کسب پیروزی و راهی فینال شد.
نماینده کشورمان در فینال با تساوی ۰-۰ برابر “ایومی” صاحب عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۶، در هانتی بازنده شد و به مدال نقره بازیهای جهانی بسنده کرد.

کسب پنج مدال در رقابت های ورلد گیمز آنهم پس از کسب عنوان قهرمانی قاره کهن در قزاقستان و اختصاص دادن لقب امپراطور جدید آسیا توسط فدراسیون جهانی کاراته به ایران، به طور حتم نگاه جهانیان را به کاراته کشورمان بیش از پیش معطوف و البته وظیفه ی مسولان کاراته ایران را سنگین تر از قبل خواهد کرد.
این که نمایندگان کشورمان در عین شایستگی توانستند ۵ مدال ارزشمند را کسب کنند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما نکته قابل تامل از دست دادن ۴ فرصت کسب مدال طلا از ۵ فینال است!
سوال اینجاست که آیا به لحاظ فنی نتوانستیم بر حریفان غلبه کنیم و یا به دلیل افت توان بدنی نتیجه را واگذار کردیم و خستگی بر نمایندگانمان غلبه کرد و یا در تقابل اندیشه های کادر فنی، کفه ترازو به سمت رقبا سنگینی کرد؟
نکته قابل تامل دیگر حضور تنها نماینده شایسته بانوانمان بدون حضور مربی بود. جایی که حمیده عباسعلی موفق به کسب مدال نقره شد آن هم بدون مربی!
عدم اعزام مربی عباسعلی، تا چه حد تاثیر خود را در بازی فینال نشان داد و اگر مربی وی اعزام می شد آیا شاهد نتیجه بهتر و کسب مدال طلا نبودیم؟
بحث دیگری که توجه بیشتر مسئولین فدراسیون کاراته را در مسابقات آینده می طلبد اعزام کسانی است که حضور و جایگاهشان در تیم تعریف شده و مطابق با پروتکل مسابقات است.
به عنوان مثال در خبرها اینطور عنوان شد که مسعود رهنما، با توجیه عضویت در کمیته فنی فدراسیون جهانی، به همراه تیم ملی اعزام شده است.
خروجی این حضور و دستاورد اعزام وی چه بود؟ آیا فدراسیون جهانی کاراته در حاشیه این مسابقات جلسه ویژه ای را برگزار و دعوتنامه ای را خاص حضور رهنما ارسال کرده بود؟
و البته حضور برخی نفرات دیگر که دلیل اعزام آنها حداقل برای ما تا به این لحظه مشخص نشده است.
با توجه به‌ المپیکی شدن رشته کاراته و سه سال زمان باقی مانده تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو توجه و سرمایه گذاری و پشتوانه سازی در مدت باقی مانده تا آوردگاه جهانی المپیک، مسئله ای جدی و بسیار مهم است که توجه و برنامه ریزی دقیق و نگاه ویژه مسئولین کاراته را می طلبد.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید