www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۷:۲۸ 1397/09/10

کمیته بین المللی المپیک «سامبو» را به رسمیت شناخت

تهران- ایرنا- «سامبو» ورزش رزمی و ملی روسیه که سال پیش رو هشتادمین سالروز تولدش را جشن می گیرد، از سوی کمیته بین المللی المپیک (IOC) به طور موقت به رسمیت شناخته شد تا این ورزش نخستین گام خود را برای وارد شدن به بازی های المپیک محکم بردارد.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور، «واسیلی شستاکوف» رئیس فدراسیون بین المللی سامبو در مصاحبه با خبرگزاری تاس اظهار داشت: امروز رویای تمام سامبو کاران جهان به واقعیت بدل شد و این ورزش به طور موقت چراغ سبز کمیته بین المللی المپیک را دریافت کرد.
براساس گزارش ها، این تصمیم که در جلسه کمیته اجرایی المپیک در توکیو گرفته شد، به سامبو اجازه می دهد تا در آینده ای نزدیک به برنامه بازی های المپیکی اضافه شده و به طور سالانه از این نهاد بودجه ای دریافت کند.
سامبو که مخفف عبارت روسی (samozashchita bez oruzhiya) و به معنای «دفاع شخصی بدون اسلحه» است، یکی از هنرهای رزمی است که در دوران شوروی سابق ابداع و به عنوان دفاع شخصی در ارتش سرخ آموزش داده می شد؛ علاوه بر این، سامبو در قرن بیستم به عنوان یک ورزش نزد جوانان شناخته شد و توسعه پیدا کرد و در شوروی سابق بخشی از برنامه ورزش ملی را به خود اختصاص می داد.
کمیته ورزش اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۳۸، سامبو را به عنوان ورزش رزمی به رسمیت شناخت و بدین ترتیب این سال به سالروز تولد آن تبدیل شد.
بسیاری از مبارزان برجسته هنرهای رزمی ترکیبی روسیه، کار خود را با سامبو آغاز کرده اند که از جمله مشهور ترین آنها می توان به «حبیب نورماگومدوف» و «فدو املیانِکو» اشاره کرد.
نورماگوکدوف در جریان آماده سازی پیش از سومین مبارزه خود مقابل «تیاگو تاوارس» برزیلی در قالب رقابت های «یو اف سی» در سائوپائولو برزیل، در مراسم وزن کشی با تی شرتی وارد شد که روی آن، این شعار نوشته شده بود؛ «اگر سامبو آسان بود، اسم آن را جو جیتسو می گذاشتند»؛ شعاری که موجی از خشم را از سوی هواداران محلی به همراه داشت.
تلاش ها برای به رسمیت شناخته شدن سامبو از سوی کمیته بین المللی المپیک در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و پس از گذشت تقریبا ۹ سال حالا چراغ سبز موقت برای آن صادر شده است.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید