www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۰:۱۳ 1398/03/26

کاراته ایران باثبات‌ترین تیم در دنیا/ مصائب شیرین سرمربی

سرمربی تیم ملی کاراته ایران در حالی برنامه های خود برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا را اعلام کرده که در میان مدعیان جهانی با ثبات ترین تیم در یک سال اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور، ازبکستان در تاشکند کمتر از یک ماه دیگر میزبان شانزدهمین دوره رقابتهای قهرمانی آسیاست، رقابتهایی که به دلیل تأثیر نتایج آن در کسب سهمیه المپیک از اهمیت ویژه ای نه تنها برای ایران که برای تمامی کشورهای مدعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سید شهرام هروی سرمربی موفق تیم ملی کاراته هر چند برنامه‌های خود را برای حضور در این رویداد مهم اعلام کرده ولی به نظر می‌رسد دشواریهای شیرینی پیش روی اوست. وی با ملاک قراردادن عملکرد ملی پوشان از ابتدای سال ۲۰۱۹ و امتیازاتی که آنها در شش تورنمنت لیگ جهانی بدست آورده‌اند، ترکیب تیم خود برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا انتخاب خواهد کرد.

برهمین اساس حضور مجید حسن نیا، بهمن عسگری و سجاد گنج زاده در ترکیب اصلی برای اعزام به ازبکستان قطعی است و در سه وزن هم دیدارهای انتخابی برگزار خواهد شد.

نفراتی که در اردوی تیم ملی در چندماه اخیر حضور داشته‌اند، عملکرد فوق العاده ای از خود به تصویر کشیدند که باعث شد هروی از دشواریهای پیش روی خود لذت ببرد. اینکه چند کاراته کای همطراز داشته باشی و برای انتخاب آنها هم برنامه مدونی طراحی کرده باشی نشان از همین موضوع دارد.

بهمن عسگری در شش ماه گذشته و بطور کل در سالهای اخیر در رقابتهایی که در وزن ۷۵ کیلوگرم به روی تاتامی رفت روند خوبی داشت و ثبات در کسب مدال و امتیاز او را به عنوان یکی از مدعیان جدی کسب سهمیه و حتی ایستادن روی سکوی المپیک مطرح کرده است. در همین وزن علی اصغر آسیابری هم توانایی بالای خود را به خوبی ثابت کرده و بدون شک در اردوی تیم ملی روند خوب خود را ادامه خواهد داد.

در سنگین وزن، سجاد گنج زاده و صالح اباذری هم شرایط مشابهی با عسگری دارند. هر دو پا به پای هم در مدال آوری در رویدادها پیش رفتند، ولی برتری گنج‌زاده برابر رقیب ایرانی در فینال لیگ جهانی شانگهای، کار انتخاب نفر برتر وزن ۸۴+ کیلوگرم را برای کادر فنی آسان کرد.

در واقع داشتن تیمی پرستاره همانند تیم ملی کاراته ایران یکی از خوش شانسی‌ها و به نوعی نعمتی بزرگ برای هر مربی است، نعمتی که مصائب شیرین و دردسرهای خاص خود را دارد.

در وزن ۶۷- کیلوگرم تیم‌ملی کاراته با ترافیک سنگین ستاره‌ها مواجه است. چهار کاراته کا در اردوی تیم ملی هستند که هرکدام ظرفیت و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که شاید حتی برگزاری رقابتهای انتخابی هم برای گزینش نفر اصلی نتوان گره کار را باز کرد.

از امیر مهدیزاده با توانمندی بالای فنی و کوله باری از تجربه و مدال‌های رنگارنگ آسیایی و جهانی گرفته که حالا به یک وزن بالاتر آمده تا هامون درفشی پور با آن فیزیک مناسب بدنی و ظرفیت‌های فنی و امیررضا میرزایی و سیدعلی کریمی جوان که نمایش خوبی در تورنمنت‌های قبلی داشتند، همه و همه نشان از سختی‌های پیش روی هروی و همکاران او برای یک انتخاب دارد.

در وزن ۸۴- کیلوگرم نیز شرایط مشابهی وجود دارد، ذبیح الله پورشیب هر چند نوسان اندکی در رقابتهای اخیر داشته، ولی با کوله باری از تجربه و مدال یکی از مدعیان جدی این وزن است. مهدی قراری زاده که به یکباره از این رو ّبه آن رو شده و از ابتدای سال ۲۰۱۹ عملکرد درخشانی در لیگ‌های جهانی داشته و مهدی خدابخشی که در هر شرایطی یک پتاتسیل بالا برای مدال آوری است، گزینه‌هایی است هر مربی برای انتخاب یکی از آنها با مشکل مواجه خواهد بود.

در وزن ۵۵- کیلوگرم نیز که کاراته کایی در اردوها حضور نداشت، قهرمانان کشوری و نفراتی از اردوی تیم ملی امید به رقابتهای انتخابی دعوت شدند.

نکته اصلی و مهم در این بین خوش شانسی کاراته ایران است، حضور کاراته کاهای با تجربه در کنار جوانانی با آتیه نشان از آن دارد که در صورت انتخاب هر کدام از این نفرات برای حضور در ترکیب ثابت تیم ملی، پیروز نهایی کادرفنی و در کل کاراته ایران است، چرا که تیمی پرستاره و ممتازی برای اعزام به تاشکند تدارک دیده شده و این موضوع را در درجه اول باید به مدیریت مدبرانه سید شهرام هروی نسبت داد که با کمک کادر فنی خود متشکل از سلطانی، روحانی، حسنی پور و حجتی در این سال‌ها موفق شده این تیم پرستاره را با کمترین تنش و حاشیه در مسابقات مختلف شرکت داده و بهترین عملکرد و نتایج را به ثبت برساند.

نکته مهمی که نباید نادیده گرفته شود اینکه رقابتهای قهرمانی آسیا پایان کار نیست و تا پایان سال نزدیک به ۱۰ مرحله از رقابتهای لیگ جهانی در دو سطح سری A و برتر در پیش است و مسابقات قهرمانی آسیا نیز امتیازی برابر با آنها دارد و کاراته کاها با از دست دادن تاتامی ازبکستان، این فرصت را دارند که با درخشش در رقابتهای آتی سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند.

در پایان باید اشاره کنیم که تیم ملی کاراته در سال منتهی به المپیک عملکرد بسیار خوبی در رقابتهای کسب امتیاز برای رسیدن به سهمیه‌های المپیک داشته و در واقع با ثبات ترین در میان مدعیان جهانی بوده و ادامه این روند یعنی رسیدن به اهداف ترسیم شده می‌باشد.

آخرین اخبار