www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۰۰:۰۴ 1396/05/12

قطار ووشوی ایران، در مسیر چهاردمین دوره رقابت های جهانی

این روزها، تیم ملی ووشوی ایران با برگزاری اردوهای فشرده، در تدارک حضوری شایسته در چهاردهمین آوردگاه جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، حمیدرضا قلی پور یکی از پر افتخارترین ملی پوشان رده سنگین وزن تاریخ ووشوی ایران، پس از گذراندن دوره نقاهت به اردوی تیم ملی بازگشته و اکنون باید چشم انتظار فهرست نفرات اعزامی به رقابت های جهانی باشیم تا مشخص شود آیا وی برای کسب هفتمین مدال طلای متوالی خود راهی روسیه می شود یاخیر؟
به گزارش پایگاه خبری رزم آور، چهاردهمین دوره رقابت های ووشو قهرمانی جهان ۲۰۱۷ اوایل مهرماه سالجاری به میزبانی شهر کازان روسیه برگزار می شود. تیم ملی ساندا ایران در تلاش است نه تنها از عنوان نایب قهرمانی خود در دور قبل، دفاع کند بلکه حتی بتواند فاصله مدالی خود را نسبت به چین، قهرمان سنتی ووشوی جهان به حداقل برساند.

حاصل تلاش نمایندگان ووشوی ایران در سیزدهمین دوره این رقابت ها در مجموع ساندا و تالو، کسب شش مدال طلا، سه نقره و یک برنز و ایستادن در مکان سومی جهان بود.

با وجود اینکه در پایان رقابت‌های انتخابی تیم ملی، ۱۴ ووشو کار در بخش مردان و زنان به اردوی تیم ملی راه یافته اند، اما مطابق با قوانین جهانی، عملا امکان اعزام تمامی این نفرات به رقابت های جهانی وجود نداشته و هر کشور تنها می تواند در تعداد اوزان مشخصی، نفرات اعزامی خود را معرفی نماید.

حسین اوجاقی سرمربی تیم ملی ساندا در خصوص تعداد مسافران ووشو ایران به مسابقات روسیه می‌گوید: “ما فقط در ۵ وزن می توانیم نمایندگان خود را به رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام کنیم و مجبور هستیم از بین نفرات حاضر در اردو، بهترین ها را انتخاب کنیم”.

این سهمیه در بخش بانوان کمتر است و فقط سه ووشوکار به رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام می شوند که البته الهه منصوریان دارنده مدال طلای جهان نسبت به این موضوع دیدگاه خاص خود را دارد: “تعداد سهمیه بانوان بسیار کم است. البته این شرایط برای تمامی کشورهای جهان حتی چین یکسان است، اما ایکاش حداقل تعداد سهمیه ها ۴ یا ۵ وزن بود”.

الهه منصوریان احتمال می دهد یکی از نفرات اعزامی به رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۷ باشد. چرا که نه!
وی می گوید: “با توجه به نتایجی که در دوره‌های گذشته کسب کرده ام و همچنین مبارزه هایی که در لیگ چین داشتم، کادر فنی از وضعیت آمادگی من راضی هستند و فکر می کنم که یکی از سه نفر اعزامی، من باشم”.

حذف دارنده سه مدال طلای جهان در مبارزه انتخابی

تیم ‌های ملی مردان و زنان ایران برای رقابت‌های قهرمانی جهان تاکنون دو مرحله اردو را پشت سر گذاشته اند. تیم زنان زیر نظر سرمربی چینی تمرین می کند و خواهران منصوریان ( شهربانو و الهه ) در این اردو حضور دارند، اما نکته قابل توجه در اردوی مردان حضور جوانان است.
امیر فضلی، دارنده سه مدال طلای رقابت‌های قهرمانی جهان در مسابقات انتخابی مقابل معین تقوی باخت و به مسابقات جهانی ۲۰۱۷ اعزام نمی شود، هرچند از نظر حمیدرضا قلی‌پور پر افتخار ترین ووشوکار ایران در جهان این باخت چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد:
“نمی‌توان گفت امیر فضلی یک سر و گردن از معین تقوی بالاتر است، زیرا این دو نفر سال ها است که یکدیگر را تعقیب می کنند به طور معمول در رقابت های انتخابی امتیازشان یک یک برابر می شود و امیر فضلی در مسابقه سوم کار را تمام می‌کند. وی به یک حریف دست و پا بسته نباخته است . در مسابقه اخیر معین باهوش‌تر کار کرد و نتیجه گرفت”.

اوجاقی درباره حضور جوانان در اردوی تیم ملی می گوید: بعد از حذف امیرفضلی و خداحافظی سجاد عباسی ما نفرات جوانی را در این مرحله داریم. هرچند برخی از آنها مانند عرفان آهنگریان ، معین تقوی و یوسف صبری مدال طلای جوانان جهان را کسب کرده اند، اما اولین بار است که به مسابقات قهرمانی جهان در رده بزرگسالان اعزام می شوند.

وضعیت آسیب‌دیدگی پر افتخارترین ووشو کار ایران در جهان

از نظر سرمربی تیم ملی، هرچند حمیدرضا قلی‌پور به تمرینات تیم ملی بازگشته، اما هنوز به شرایط آرمانی نرسیده است.
قلی پور در خصوص شرایط جسمانی اش می گوید: “مدت ۶ یا ۷ ما به اجبار از تمرینات دور بودم، پس از آن بدون اینکه حتی تمرین شخصی داشته باشم، مستقیم به اردوی تیم ملی بازگشتم. دراردوی اول مربیان با من راه آمدند و تا حدودی تمرینات بدنسازی را سبک تر از سایر ملی‌پوشان انجام دادم، اما تمرینات فنی را پا به پای بقیه انجام می دادم و فشار زیادی به من وارد شد. در اردوی مرحله دوم در بدنسازی هم تمریناتی سخت داشتم”.

دارنده ۶ مدال طلای رقابت‌های قهرمانی جهان که به یک وزن بالاتر آمده است در خصوص رقابت‌های انتخابی توضیح داد: “زمانی که به اردو آمدم ۱۲۰ کیلو شده بودم و امکان کم کردن ۳۰ کیلو برایم وجود نداشت. در مسابقه اول خیلی خوب نبودم چون تازه جراحی کرده بودم به علاوه اینکه تجربه مبارزه در سنگین وزن را نداشتم. در مسابقه دوم انتخابی با ۳۰ یا ۴۰ درصد آمادگی شرکت کردم. فکر می‌کنم تجربه ام باعث شد برنده شوم”.

چین، قهرمان دست نیافتنی رقابت‌های قهرمانی جهان

کشور چین مهد هنر رزمی ووشو است و همواره در دوره های مختلف در رقابت‌های قهرمانی جهان به عنوان قهرمانی دست یافته است.
الهه منصوریان که امسال در لیگ چین مبارزه کرده است، درباره فاصله زیاد این تیم با سایر تم های دنیا می گوید: “هنوز برای قهرمانی در رقابت‌های جهانی فاصله زیادی با چینی‌ها داریم. آنها اسپانسر های خوبی دارند و برای ووشو هزینه و مسابقات سنگین برگزار کرده اند. برخلاف ایران که پول زیادی در این رشته ورزشی صرف نمی‌شود، در لیگ ایران پول نیست. همین باعث می‌شود انگیزه از بین برود. ورزشکار تا یک جایی باید هزینه کند بعد از آن باید شرایط طوری باشد به درآمد برسد. در حالی که ایران به خاطر مشکل مالی بچه ها نمی توانند از پایه بالاتر بیایند”.

سرمربی تیم ملی مردان هم چین را قهرمان بلامنازع می‌داند: “ما سالهاست برای نایب قهرمانی می‌جنگیم. هیچ کس خبر ندارد که چه سختی هایی را برای کسب همین عنوان نایب قهرمانی ممتحمل می شویم. بعد از چین که با اختلاف زیادی همیشه اول است، ۵ یا ۶ تیم بعدی همه بسیار به هم نزدیک هستند و فقط یک تک مدال طلا، نقره یا برنز، جایگاه ها را تغییر می دهد”.

الهه منصوریان بعد از حضور در لیگ چین امیدوار است که اگر در فینال هم به حریف چینی بخورد قهرمان شود: “من در لیگ چین بیشتر از تعداد اعزام هایی که در طول این چند سال فعالیتم به رقابت‌های جهانی و آسیایی داشته ام با چینی ها تن به تن شدم. فکر می‌کنم دیگر دستم آمده است که چه چیزی آنها را اذیت می کند و سبک بازیشان را متوجه شده ام. باید حتی اگر در فینال هم به چین بخورم برنده شوم”.

قلی پور نیز ‌می گوید: “اگر بچه ها در فینال به چین نخورند احتمال گرفتن طلا بیشتر است. ما در ساندا شاید قهرمان شویم، اما چون امتیاز تیمی مجموع تالو و ساندا است در این بخش نمی توانیم به قهرمانی فکر کنیم”.

اختلاف زیاد ساندا و تالو در ایران

هرچند ایران در دوره‌های مختلف حضورش در رقابت‌های قهرمانی جهان در بخش ساندا بارها به عنوان قهرمانی رسیده است، اما در بخش تالو نتوانسته آنچنان که باید حرفی برای گفتن داشته باشد.
طبق پیش بینی اوجاقی شاید بتوانیم در بخش ساندا قهرمان شویم، اما این امر در خصوص تالو مصداق ندارد.

در عین حال، از نظر قلی پور فاصله بین ساندا و تالو در حال کم شدن است و تالو کاران ایران تا حدودی خود را ارتقا داده اند: “در سال های اخیر شاهد بودیم زهرا کیانی اختلاف ها را در بخش تالو کم کرده و به اولین مدال طلای جهانی دست یافته است. او یک پدیده محسوب می‌شود هرچند نباید از تالو کاران ایران انتظار معجزه داشت”.

ووشوی ایران در گذر رقابتهای قهرمانی جهان

تیم ملی ووشو ایران تاکنون در سیزده دوره رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کرده است. اولین حضور ایران در سال ۱۹۹۳ بود، اما ووشوکاران کشورمان در دومین حضور خود به مدال دست یافتند.

حسین اوجاقی اولین مدال طلای ایران در رقابتهای قهرمانی جهان را به دست آورده است.
محمدرضا جعفری اولین ووشوکار ایرانی است که سه طلای متوالی رقابتهای جهانی را نصیب ووشو ایران کرده و تاریخ ساز شده است.

جاوید دیداری در رقابتهای ۲۰۰۱ ایروان، نخستین نشان طلای ایران در بخش تالو را کسب کرد. وی در این مسابقات یک مدال برنز هم به خود اختصاص داد.

در بخش بانوان، راضیه طهماسبی با کسب مدال برنز در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ ویتنام نام خود به اولین بانوی مدال آور ثبت کرد و خدیجه آزاد پور با کسب مدال طلا در رقابتهای جهانی ۲۰۰۹ تورنتو اولین طلایی ووشوی بانوان لقب گرفت.
در بخش تالو، تیم دوئلین(مبارزه نمایشی) مردان هم با دو طلا در بخش تالو تاریخ ساز شده است.
همچنین فرشاد عربی با چهار دوره حضور و کسب شش مدال نقره و برنز بهترین تالوکار ایران در رقابتهای جهانی بوده است.

بهترین نتیجه ووشوی ایران در رقابت های قهرمانی جهان، سال ۲۰۱۳ در جاکارتا – اندونزی کسب شد و تیم ایران به ۷ مدال طلا توسط محسن محمد سیفی، امیر فضلی، حمید رضا قلی پور، الهه منصوریان، مریم هاشمی، شهربانو منصوریان و تیم دوئلین آقایان، ۴ مدال برنز توسط فرشاد عربی(۲ مدال)، هانیه رجبی و دوئلین بانوان رسید.

ووشوی ایران در دوازدهمین دوره رقابت های قهرمانی جهان هم که در کوالالامپور مالزی برگزار شد به همین نتیجه دست یافت و صاحب ۷ مدال طلا (محسن محمد سیفی، امیر فضلی، حمید رضا قلی‌پور، الهه منصوریان، مریم هاشمی، شهربانو منصوریان و تیم دوئلین آقایان) و ۴ مدال برنز (فرشاد عربی ۲ مدال، هانیه رجبی و دوئلین بانوان) شد.

چهاردهمین حضور

تکلیف نفرات اعزامی به رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۷ هنوز مشخص نشده است و سرمربیان تیم ملی به زودی فهرست نفرات منتخب خود را اعلام می‌کنند. انتظار می رود ووشوی ایران با توجه به برخورداری از ثبات مدیریت، برنامه ریزی منسجم و تزریق دانش روز جهان بر پیکره فنی خود، بتواند با کسب مدال های خوشرنگ به روند افتخارآفرینی های خود در دوره های گذشته ادامه دهد.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید