www.khabarrazmavar.ir

چالش انتخاب ناظر کمیته المپیک در تکواندو

شناسه خبر : ۱۸:۵۷ 1395/04/24

قحط الرجال ناظر، دایره بسته کمیته یا تامین رضایت فدراسیون؟

یکی از چالش های اساسی این روزهای ورزش ایران، موضوع انتخاب افراد و تفویض مسئولیت های اجرایی در ورزش به آنهاست؛ به طور مشخص در مورد ورزش های المپیکی، علاوه بر مسئولیت های رسمی داخل فدراسیون، با هدف نظارت و کارشناسی دقیق روند آماده سازی تیم ملی جهت حضور شایسته در عالیترین سطح رویداد ورزشی جهان، سالهاست تشکیلاتی با عنوان کمیته نظارت و در دوره اخیر مرکز نظارت بر تیم های ملی در کمیته ملی المپیک تشکیل شده است که گروهی از کارشناسان به عنوان ناظر کمیته، ماموریت دارند گزارش های منظمی را از روند تمرینات، شرایط اردوها، مشکلات احتمالی ملی پوشان و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری اردوها تهیه و به مرکز نظارت ارائه نمایند.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، حضور اصغر رحیمی به عنوان فردی که سالهاست با وجود مسئولیت های مختلف داخل کمیته، همچنان مسئولیت نظارت بر تکواندو را در ادوار مختلف برای خود حفظ کرده و با وجود اینکه وی به عنوان مسئول کاروان ایران در المپیک ریو نیز معرفی شده و علی القاعده حجم کاری بالا و حوزه مسئولیت گسترده ای نسبت به سایر رشته ها نیز دارد، اما با کمال تعجب در این دوره نیز در کنار ده ها مسئولیت موجود، سهم نظارت بر تکواندو را نیز برای خود همچنان محفوظ داشته است! این در حالی است که امکان همکاری با کمیته ملی المپیک در بخش نظارت بر تکواندو برای اساتید و قهرمانان متعددی از جمله هادی ساعی به عنوان پر افتخارترین المپین تاریخ ورزش ایران، می توانست وجود داشته باشد که عملا این دایره بسته همپنان بسته باقی ماند.

برای بررسی و موشکافی دقیق تر این موضوع مغفول مانده در کشور با تنی چند از پیشکسوتان و کارشناسان تکواندوی کشور همراه شدیم تا دیدگاه های آنها را در خصوص موضوع مطرح شده، جویا شویم.

ناظرین کمیته ملی المپیک، دیده بانهای تیزبین

حسن ملکی سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو، شرایط و وظایف ناظرین کمیته ملی المپیک را اینگونه بیان می نماید: ناظرین کمیته ملی المپیک در تیم های ملی طبق تعاریفی که موجود است در واقع همانند دیده بانهای تیزبینی می باشند که رابط بین کمیته ملی المپیک و فدراسیونهای رشته های مربوطه می باشند و در این راستا شرایطی را وضع کرده اند که یکی از شرایط این است که ناظران نباید در فدراسیون های مربوطه هیچ پستی داشته باشند و شرط بعدی اینکه ناظران حتما باید در سال های گذشته، عضو یا مربی تیم های ملی بوده باشند. این موضوع مهم را در نظر داشته باشیم که شرایط وضع شده برای ناظرین کمیته ملی المپیک، براساس شرایط فعلی در نظرگرفته­ی شخص خودشان می باشد. بدین صورت که اگر در آینده افرادی معترض این قضیه شوند، جواب قابل قبول و به اصطلاح جواب منطقی در قبال این افراد داشته باشند وخود را واجد شرایط معرفی کنند.

انحصار طلبی فدراسیون و سلسله مراتب تکواندوی کشور

وی ادامه داد: اصغر رحیمی، ناظر فعلی کمیته ملی المپیک بر اساس شروط ذکر شده واجد شرایط می باشد؛ چراکه در سال 1375 هنگامیکه تیم ملی تکواندو به مسابقات جهانی مصر اعزام شد، وی مسئولیت مربی بدنساز تیم ملی را برعهده داشت. در مورد شرط بعدی هم اینکه هیچگونه پست و مقامی در فدراسیون نداشته باشند نیز واجد شرایط خواهند بود، اما نکته ای ظریف و قابل تامل در مورد بر عهده گیری این مسئولیت وجود دارد و آن است که ناظرین کمیته ملی المپیک نباید رابطه تنگاتنگ ودوستانه ای با فدراسیون نشین ها داشته باشندکه البته اگر نگاه دقیقتری به این قضیه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که دراین مورد ناظر کمیته ملی المپیک اتفاقا بسیار رابطه دوستانه وتنگاتنگی با فدراسیون تکواندو و سلسه مراتب فدراسیون داشته و این مورد مطابقت قابل قبول و منطقی با شرایط وضع شده نخواهد داشت. علاوه بر مسئولیت ناظر کمیته ملی المپیک و متعاقبا شرح وظایف سنگینی که برعهده­ی اصغر رحیمی قرار گرفته است که البته احتیاج به زمان بسیار زیاد و تمرکز کافی خواهد داشت، مسئولیت سنگینتر اعزام تیم ها به المپیک نیز بر عهده ایشان قرار گرفته است که فوق العاده مسئولیت سنگین تری خواهد بود و صد البته احتیاج به نیرو و زمان کافی برای به سرانجام رساندن این مسئولیت دارد. با توجه به مسئولیت های گوناگون و البته سنگین چگونه می توان خود را در جایگاه شایسته دانست؟ در واقع اگر بخواهیم با نگاه کارشناسی به این مسئله نگاه کنیم به جرات می توان به انحصار طلبی فدراسیون و سلسله مراتب رسید چراکه مطمئنا افرادبسیار کارآمد و فنی تر و باتجربه تر هم در ورزش تکواندو کشور وجود خواهد داشت که با شرایط وضع شده می توانند به عنوان ناظر درخدمت تیم ملی وکمیته ملی المپیک باشند.

آیا اتفاق فوق العاده ای در تکواندو کشور رخ داده است؟

در ادامه بحث تغییرات در مسئولیت ها نظرات وگفتگوی قهرمان تیم ملی کشور مجید افلاکی را جویا شدیم.

مجید افلاکی قهرمان تیم ملی کشورمان و مربی اسبق تیم ملی تکواندو که در حال حاضر در رشته پاورلیفتینگ فعالیت می کند در این خصوص به این نکته مهم اشاره کرد که مسئله مهم در ورزش کشور بخصوص تکواندو فقط الزاما شخص تعیین شده در پست و مقام مورد نظر نیست؛ بلکه شاید مهمترین عامل این است که آیا با وجود اینکه شخصی چندین سال در یک مقام سنگین و پر مسئولیت قرار دارد آیا اتفاق تازه و تغییر و تحول فوق العاده ای برای تیم ملی تکواندو کشور رخ داده است یا خیر؟

وی مدعی شد: وقتی عمیقتر به این موضوع می پردازیم متوجه خواهیم شد نه تنها اتفاق تازه ای برای ورزش کشور نیفتاده است بلکه بسیاری از استعدادها وکارشناسان باتجربه ورزش تکواندو کشور از این وادی دور افتاده و تلف شده اند که صدالبته منشا این مسائل را باید در راس هرم فدراسیون تکواندو جستجو کرد؛ چراکه این روابط سالیان سال هست بین سلسله مراتب و افراد قدیمی برقرار بوده و اگر تغییراتی صورت نمی پذیرد به دلیل سودها و منفعت های دو طرفه همین روابط می باشد.

 عضو اسبق تیم ملی تکواندو در پایان به راهکار مهمی اشاره می کند: بسیار مهم است که چه شخصی برای ناظر کمیته ملی المپیک انتخاب شود چون تکواندو یکی از سه رشته اصلی در ورزش کشور است که در المپیک مدال آور خواهد بود. امیدوار هستیم با تعیین اشخاص شایسته وکارشناسان برجسته کشور به عنوان ناظر برای افتخار آفرینی کشور مثمرثمر باشیم.

رابطه دو طرفه فدراسیون تکواندو و ناظر کمیته ملی المپیک

در ادامه با نظرات بیژن خراسانی پیشکسوت و کارشناس قدیمی تکواندو همراه می شویم.

وی به رزم آور گفت: در بحث ناظرین کمیته ملی المپیک وانتصاب اصغر رحیمی باید به این نکته اشاره کرد که ایشان از سنین جوانی با آقای جمشید سهرابی تکواندو را آغاز کردند و شاگرد ارشد ایشان بودند و البته در عرصه تکواندو وسطح علمی می توان گفت در جایگاه خوب و متعادلی قراردارند ولی از لحاظ کارشناسی و فنی نمی توانند تمام عیار باشند و البته ایشان در مواردی ممکن است با مخالفت هایی روبرو شوند که البته در حیطه زندگی ما این روند وجود دارد.

 به عبارتی مسئولیت های اجرایی در فدراسیون تکواندو براساس روابط دو طرفه پایدار و استوار است که اگر این روابط بخوبی پیش رود متعاقبا سود و منفعتی هم از این روابط برای طرفین کسب خواهد شد به این ترتیب اشخاص در پست خود ماندگار خواهند بود و اتفاقا در غیر اینصورت باید تغییرات را شاهد باشیم.

خراسانی تاکید کرد: کارشناسان و افراد کارآمد بسیاری هستند که می توانستند جایگزین رحیمی باشند اما متاسفانه ما در ورزش کشور بخصوص تکواندو روحیه نقد و انتقاد نداریم. باید بتوانیم از انتقادهای سازنده برای پیشرفت تکواندو استفاده کنیم.

دخالت مستقیم روسای فدراسیون ها در انتخاب ناظرین

در ادامه این گزارش، سید حسین عباسی دبیر اسبق و ملی پوش سالهای گذشته تکواندوی ایران می گوید: کار ناظر نباید فقط در ارائه یک گزارش خلاصه شود بلکه مسئولیت کمیته ملی المپیک در تصمیم گیریهای فنی مرتبط با تیم ملی باید حضور پررنگی باشد. چنانچه در این پروسه ناظر اشکالات ویا ایرادهایی را می گیرد مسئولین نباید رنجیده خاطر شوند. در این مورد شاید کمیته ملی اجازه ورورد به مسائل فنی فدراسیونها را نداشته باشند ولی ناظرین مجاز هستند برای رفع مسائل فنی فدراسیونها برای کسب موفقیت های تیم ملی حضور داشته باشند.

وی افزود: سالهای پیش برای ناظرین کمیته ملی المپیک در تیم ملی شرایطی تعریف شده بود که به نظر منطقی بود. اینکه برای نظارت در تیم های ملی، افرادی کارآمد وفنی در همان رشته ورزشی انتخاب می شدند که سابقه مربیگری در کادر فنی تیم های ملی را دارا بوده واینکه از لحاظ مالی، ارتباطی با فدراسیون خصوصا با مدیریت فدراسیون نداشت، دراین راستا ناظرین انتخاب می شدند وبه مسئولیتشان ورود می کردند. انتخاب ناظرین معمولا با مرکز نظارت تیم های ملی است که این مرکز، پل ارتباطی کمیته ملی المپیک وفدراسیونهای ورزشی است که در واقع باید یک تفاهم کامل وهمه جانبه بین این مرکز وفدراسیون برای موفقیت تیم های ملی وجود داشته باشند ولی متاسفانه در حال حاضر روسای فدراسیون ها، مستقیما در انتخاب ناظرین دخالت میکنند.

عباسی تاکید کرد: همانطوریکه قهرمان ارزنده تکواندو کشورمان هادی ساعی در مصاحبه اخیر خود اشاره کرد، برای موضوع نظارت بر تیم های ملی تکواندو وی یکی از گزینه های اصلی بود ولی با اعمال نظر فدراسیون از انتخاب ایشان به عنوان ناظر جلوگیری به عمل آمد و ناظر قبلی انتخاب شد. از آنجایی که برخی از آقایان در فدراسیون نمی خواستند ایشان به عنوان ناظر حضور داشته باشند، تصمیم بر این گرفته می شود که رحیمی با توجه به حضور در سه المپیک به عنوان ناظر در کنار تیم ملی تکواندو انتخاب شوند و علیرغم مشغله کاری زیاد در همان سمت خودشان انجام وظیفه کنند.

Tek213

نتیجه گیری

از مجموع دیدگاه های مطرح شده در خصوص شرایط فعلی نظارت کمیته ملی المپیک بر تیم ملی تکواندو و میزان مقبولیت ناظر فعلی می توان به این نتیجه رسید که دیدگاه کلی کارشناسان تکواندو اصغر رحیمی را به عنوان یک کارشناس و فردی مناسب برای این بخش، مناسب ارزیابی می کنند، اما بحث اصلی این است که آیا با وجود مشغله های فراوان نامبرده و در اختیار داشتن این مسئولیت در سه دوره متوالی المپیک، آیا وقت آن نرسیده بود تا فرصت برای قهرمانانی چون هادی ساعی فراهم شود؟

آیا کمیته ملی المپیک که باید مرجع بالادستی فدراسیون ها باشد در این موضوع به خصوص رویکردی محافظه کارانه داشته و فرصت سوزی عدم استفاده از سایر کارشناسان زبده تکواندو را به انتقاد احتمالی فدراسیون ترجیح داده است؟ این در حالی است که اساسا ناظران کمیته باید مستقل بوده و فدراسیون ها نیز موظف به همکاری با آنها هستند.

آیا در کمیته ملی المپیک نیز جریاناتی پنهان، مسئولیت ها را برای تعداد مشخصی از افراد به صورت انحصاری و ملک پدری درآورده و یا کمیته، حقیقت و واقعیت را در مسلخ مصلحت ذبح کرده است؟

این پرونده نزد ما همچنان مفتوح باقی خواهد ماند.

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.