www.khabarrazmavar.ir

خوش جمال فکری در گفتگو با رزم آور:

شناسه خبر : ۱۰:۱۶ 1395/05/05

علیزاده از نهایت دانش فنی مربیان و توانایی خود در المپیک، استفاده می کند

با توجه به اینکه کمتر از سه هفته تا آغاز رقابت های تکواندوی بازیهای المپیک 2016 ریودوژانیرو باقی نمانده است، تیم ملی بانوان تکواندو کشور با تنها نماینده خود یعنی کیمیا علیزاده تمرینات آماده سازی خود را پشت سر می گذارد.

به طور مشخص در میادین بزرگی مانند المپیک، قهرمانان این رده علاوه بر وظیفه مهم خود به لحاظ کسب آمادگیهای جسمانی وتمرکز بر روی آمادگیهای تکنیکی وتاکتیکی، به موضوعی ظریفتر والبته مهم تر نیز باید توجه نمایند و آن آمادگی روحی وذهنی لازم است. در این خصوص شایسته است از افرادی با تجربه بالای فنی و مهم تر از آن، با تجربه حضور در میادین بین المللی به خصوص میدان بزرگی همچون المپیک در کنار تیم استفاده شود.

سارا خوش جمال فکری یکی از قهرمانان شایسته ایست که این روزها در کنار تیم ملی تکواندو بانوان حضور دارد. وی نخستین بانوی المپیکی در رشته تکواندو است که در بازی های المپیک 2008 پکن حضور داشت. خبرنگار رزم آور در خصوص آخرین وضعیت آمادگی کیمیا علیزاده، با سارا خوش جمال فکری گفت و گویی را انجام داد که در ادامه، این مصاحبه را می خوانید:

کیمیا بیشتر به نواحی سر حریفان متمرکز است

خوش جمال فکری شرایط و روند آماده سازی تمرینات تیم ملی را اینگونه بیان نمود: وضعیت آمادگی جسمانی کیمیا با توجه به بازیها و تورنمنتهایی که پیش روی داشته است وهمچنین مسابقاتی که از نزدیک دیده بودم در سطح بالایی قرار دارد و به نظر می رسد تا روز مسابقه به آمادگی کامل هم خواهد رسید. کیمیا بازیکنی با توانایی فیزیکی بسیار خوبی است. قد و قامت بسیار کشیده ومتناسبی داردکه البته ضربات اصلی کیمیا بیشتر به نواحی سر حریفان متمرکز است و این عامل یکی از فاکتورهای بسیار مهم بازیکن برای کسب امتیاز خواهد بود. البته طی صحبتهایی که با کیمیا داشتم با توجه به اینکه این بازیکن چپ پا بوده و طبیعتا بر روی پای راست تسلط کافی ندارد، مربیان وکادر فنی وکیمیا با تمرینات بسیار و پشتکار به روی پای راست هم مسلط شده است وبه اصطلاح پای راست او هم راه افتاده است به صورتیکه در تورنمنتهای اخیر، بیشترین امتیازات را از پای راست خود کسب کرده است. این عامل می تواند یکی از نقاط قوت برای بازیکن محسوب شود ودر امتیازات کسب شده کمک شایانی نماید.

استرس و هیجانات مثبت باید برای ایجاد برانگیختگی بازیکن استفاده شود

خوش جمال در ادامه بحث در مورد شرایط روحی وذهنی کیمیا افزود: کیمیا جزء بازیکنانی بسیار باانگیزه و بااراده، مصمم و با پشتکار است و اینکه از اهمیت بازیها وقرارگیری در میدان بزرگی مثل المپیک کاملا مطلع می باشد. در عین حال استرس وهیجانهای منفی را به کمک کادر فنی از خود دور کرده وبه عبارتی بسیار مسلط با این مسئله برخورد می کند. این مورد میتواند از نظر روانی وذهنی در بسیاری جهات به بازیکن کمک نماید. فاکتور بعدی در کاهش استرس وهیجانات منفی انگیزه بالای کیمیاست. این باور واطمینان خاطر در کیمیا برای دستیابی به مدال در المپیک به وجود آمده است. این نکته بسیار مهم است که در حال حاضر که نزدیک بازیهای المپیک است ناخودآگاه بازیکنان استرس دارند که البته مقداری از استرس برای بازیکنان ضروری است به این دلیل که استرس وهیجانات مثبت باید به صورتی کنترل شود که برای ایجاد برانگیختگی برای بازیکن استفاده شود ومانع از کارایی بازیکن نشود تابتواند به نحو احسن در میادین حضور یابد. البته این نوع برانگیختگی در کیمیا بطور کامل صدق میکند وامیدوار هستیم با روحیه ذهنی بالایی دراین مسابقات بزرگ حضور یابد وافتخار آفرین باشد.

Tek324234

صرفا نباید به آنالیز کردن حریفان تکیه کرد

در ادامه بحث در مورد حریفان کیمیا علیزاده ونحوه آنالیز کردن حریفان ودر نهایت شانس مدال آوری تیم ملی تکواندو بانوان خوش جمال فکری تصریح کرد: مربیان وکادر فنی تیم ملی چندین بار حریفان کیمیا را آنالیز ونحوه بکارگیری تکنیکها وامتیازگیری حریفان را بارها وبارها چک کرده اند ولی صرفا نباید به آنالیز کردن حریفان تکیه کرد چون هر بازیکنی مسلما برای پیروزی بر حریفان برنامه های غیرقابل پیش بینی شده ای را درپیش روی دارد تا به شرایط ایده آل و در نهایت به روز مسابقه در المپیک برسد.

وی افزود: بنابراین قطعا تیم های حاضر در المپیک به آنالیز حریفان خواهند پرداخت ولی نکته حائز اهمیت در تیم ملی ایران روحیه بسیارخوب وشرایط ایده آل کیمیا می باشد. چرا که از لحاظ روحی وذهنی وجسمانی در شرایط بسیارخوبی به سر می برد.

ملی پوش اسبق تکواندوی بانوان خاظرنشان کرد: در مورد مدال آوری باید به این نکته اشاره شود که شرایط مسابقات حقیقتا قابل پیش بینی نخواهد بود. در مواردی قهرمانهای بزرگ دنیا به قصد مدال آوری در این میدان حضور پیدا کرده اند ولی ممکن است با توجه به شرایط مسابقات یا اتفاقات غیرقابل پیش بینی به هیچ عنوان موفق به کسب مدال نشوند. نمی توان صرفا اگر یک قهرمان در یک دوره از المپیک مدال طلا یا نقره کسب کرد به این ادعا برسد که حتما در دوره بعدی بازیهای المپیک به مدال خواهد رسید. پروسه بسیار سخت ودشواری پیش روی ورزشکار المپیکی خواهد بود واصلا شرایط المپیک قابل پیش بینی نیست. با شناختی که ازکیمیا دارم مطمئنا تا روز مسابقه در المپیک تمام توان وتلاش خود را میکند و از تمام دانش فنی وتکنیکی کادر فنی وخود با انگیزه بالا استفاده خواهد کرد تا برای ایران مدال خوشرنگی را کسب کند. هدف این ورزشکار صرفا حضور در عرصه میدان بزرگ المپیک نیست وتنها هدفش کسب مدال وافتخار آفرینی برای ورزش کشور خواهد بود.

دوره قهرمانی در بانوان کوتاهتر از آقایان است

خوش جمال فکری در مورد دوره قهرمانی ورزش بانوان وهمچنین بازگشت دوباره اش به تیم ملی ومسئولیت ووظایفش در تیم ملی نیز یادآور شد: چندین سال است به علت ضایعه وآسیب دیدگی از ناحیه پا از میادین دور بودم. به علت آسیب دیدگی به لحاظ قهرمانی وشرکت در مسابقات محدود شدم، البته دوره قهرمانی بسیار دوره کوتاهی است و واقعا قابل پیش بینی نخواهد بود. بدین صورت که مثلا اگر در یک مسابقه شرکت کرده و پیش بینی کنیم در دوره بعدی هم حتما حضور داریم؛ بخصوص دوره قهرمانی در بانوان خیلی کوتاهتر از آقایان می باشد وشانس حضور در مسابقات به مراتب پائین تر خواهد بود. لذا دوره قهرمانی برای بانوان کمتر خواهد شد.

وی افزود: دراین دوره المپیک به درخواست مسئولین فدراسیون تکواندو برای انتقال تجربه در خدمت تیم ملی هستم. امیدوارم در این فرصت ناچیز کمک وتجربه ای رادر اختیار تیم وکیمیا بگذارم هرچند که به نظر می رسد کیمیا از لحاظ روحیه بسیار در سطح بالایی قراردارد وآماده ومصمم وپر انگیزه می باشد.بنابراین حتی  اگردر حد کلمه یا جمله ای برای تیم ملی مثمر ثمر واقع شوم در خدمت تیم و روحیه تیم انجام وظیفه خواهم کرد.

انتهای پیام

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید