www.khabarrazmavar.ir

تکواندو قهرمانی جهان؛ تکواندو قهرمانی جهان؛

شناسه خبر : ۱۲:۴۹ 1398/01/23

عسگری دهمین مربی تکواندو ایران در رقابت‌های جهانی

رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان در حالی وارد چهل و هشت سالگی خود می‌شود که تیم ملی ایران با دهمین مربی خود راهی این مسابقات خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور، تیم ملی تکواندو ایران تاکنون با ۹ مربی در ۱۸ دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان حضور داشته است. در بین این مربیان، دو مربی خارجی آن هم از کشور کره جنوبی و هشت مربی هم از کشورمان هدایت تیم ایران را بر عهده داشته اند.

تیم ملی ایران اولین بار در سال ۱۹۷۵ با هدایت «کیم گوانگ» راهی دومین دوره مسابقات جهانی در سئول شد و تنها یک برنز توسط حسین ربیع زاده کسب کرد. چهار سال بعد محمد اسماعیل آذرپاد به عنوان اولین مربی ایرانی، تیم ملی را با ترکیب عطارودی، میمندی، خدامرادی، اسبقی، ریزه وندی، زاهدی، مؤمن و سعیدی به آلمان برد و دست خالی به کشورمان بازگشت.

محمود مشهدی رجب در رقابتهای جهانی ۱۹۸۳ دانمارک هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که نادر خدامرادی با کسب مدال برنز در وزن سوم تنها مدال کشورمان را به دست آورد.

«شین چال کانگ» در رقابتهای جهانی ۱۹۸۵ سئول هدایت تیم ملی کشورمان را به عنوان دومین مربی کره‌ای برعهده گرفت و فیصل دانش و رسول متین فر دو مربی ایرانی او را همراهی کردند. در این رقابتها تیم ملی با سه مدال برنز فریبرز دانش، سید حسن زاهدی و فرزاد آذرخش در مکان چهارم ایستاد.

در رقابتهای جهانی ۱۹۹۱ یونان هدایت تیم ملی به حسن ذوالقدر سپرده شد که سیروس رضایی با کسب مدال در وزن اول تنها مدال کشورمان لقب گرفت.

این نتیجه باعث شد تا در رقابتهای ۱۹۹۵ مانیل، بعد از یک دوره غیبت در رقابتهای جهانی، بازهم «کانگ» رهبری تیم ملی را برعهده بگیرد. در این مسابقات تیم ملی کشورمان با نقره سید مهرداد رکنی و دو برنز بیژن مقانلو و فریبرز عسگری به کار خود پایان دهد.

دو سال بعد برای مسابقات جهانی ۱۹۹۷ هنگ کنگ یکبار دیگر ذوالقدر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. ذوالقدر با استفاده از مرتضی کریمی و اصغر رحیمی به عنوان دستیاران خود با دو نقره بی باک و اصلانی و برنز افلاکی عنوان چهارمی جهان را کسب کرد.

همین نتیجه باعث شد تا ذوالقدر در چهار دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان یعنی ۱۹۹۹ ادمونتون، ۲۰۰۱ جیجو ،۲۰۰۳گارمیش، ۲۰۰۵ مادرید و ۲۰۰۷ پکن هدایت تیم ملی را برعهده داشت که در تمام این پنج دوره تیم ملی کشورمان عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

نکته جالب اینکه در پنج دوره از ۶ دوره مربیگری ذوالقدر، مرتضی کریمی دستیار اول او بود ولی در رقابتهای مادرید این وظیفه به بیژن مقانلو سپرده شد. بعد از رحیمی که آن زمان برای هدایت تیم ملی کویت راهی این کشور شده بود، مهماندوست و بهرامی نژاد مربی بدنساز شدند.

بعد از رقابتهای جهانی ۲۰۰۷ چین که تیم ملی کشورمان با دو نقره غلامزاده و رستمی و تک برنز ساعی نایب قهرمان جهان شد و سپس در رقابتهای کسب سهمیه المپیک منچستر توفیقی نداشت، هدایت تیم ملی به مهماندوست سپرده شد.

مهماندوست هم با استفاده از مقانلو و افلاکی به عنوان همکاران خود و به عنوان ششمین سرمربی تیم را به رقابتهای۲۰۰۹ کپنهاگ برد و با طلای معتمد، نقره نادریان و سه برنز باقری، کرمی و تاجیک بازهم نایب قهرمانی را کسب کرد.

این مربی تحصیلکرده دو سال بعد در بیستمین دوره رقابتهای جهانی ۲۰۱۱ کره جنوبی هم هدایت تیم ملی را با همان کادر فنی برعهده داشت که با سه طلای کرمی، نصر و عبدالهی، نقره معتمد و دو برنز رجلی و باقری برای اولین بار قهرمانی را به تکواندو ایران در رقابتهای جهانی آن هم در خاک کره جنوبی هدیه کرد.

در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ پائوبلای مکزیک، مرتضی کریمی به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را در اختیار داشت. تیم ملی در این مسابقات موفق نشد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و با طلای اسبقی و دو نقره مردانی و مستعان یکباردیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

پس از آن بیژن مقانلو که چهار دوره حضور در رقابتهای جهانی را به عنوان تکواندوکار و دو دوره به عنوان مربی در کنار ذوالقدر و مهماندوست رقابتهای جهانی را تجربه کرده بود، سال ۲۰۱۵ در مسابقات جهانی روسیه به عنوان هشتمین سرمربی، هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و موفق شد با سه طلای عاشورزاده، حجی زواره و خدابخش به همراه تک برنز یعقوبی برای دومین بار عنوان قهرمانی را تصاحب کند.

بعد از حواشی المپیک ۲۰۱۶ ریو و حذف تیم ملی از رقابتهای جام جهانی، مقانلو استعفا داد تا مهدی بی باک با تجربه چهار دوره مبارزه روی «شیء هاپ چانگ» جهانی و نشستن روی صندلی مربیگری در رقابتهای ۲۰۱۵، سکان هدایت تیم ملی را در رقابتهای ۲۰۱۷« موجو» کره جنوبی برعهده داشته باشد. رقابتهایی که هر چند ایران با دو نقره هادی پور و حسینی در کنار تک برنز حجی زواره نایب قهرمان شد، ولی مشکلات فنی و حواشی آن باعث انتقاد شدید کارشناسان تکواندو شد.

اما تیمی که ماه آینده به بیست و چهارمین دوره رقابتهای جهانی اعزام می‌شود را فریبرز عسگری به عنوان سرمربی همراهی خواهد کرد. عسگری سه بار رقابتهای جهانی را تجربه کرده و یک برنز در کارنامه دارد. او تجربه مربیگری دررقابتهای جهانی را ندارد، ولی در المپیک لندن سرمربی تیم ملی کشورمان بود و با تجربه بالای خود تا اینجای کار عملکرد مناسبی داشته و امید می‌رود با تداوم این روند دست پر از میدان بزرگ و پر اهمیت منچستر به تهران بازگردد.

بیست و چهارمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان ۵۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه به میزبانی انگلستان در منچستر برگزار می‌شود.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید