www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۷:۳۵ 1394/02/05

سه سال در اردوها بودم، اما مربی دیگری را به جهانی آلمان اعزام کردند؛ بداغی: با این فدراسیون کار نمی کنم/ برخی به خاطر منافع شان فقط سکوت می کنند

مربی سابق تیم ملی کاراته بانوان گفت: سه سال در کنار ملی پوشان بودم، اما قبل از مسابقات جهانی نام من را از لیست حذف و مربی دیگری را به آلمان اعزام کردند.به گزارش خبرنگار رزم نیوز، چندی قبل اسامی سرمربیان تیم های ملی مردان و زنان کاراته کشورمان از سوی فدراسیون اعلام شد که […]

مربی سابق تیم ملی کاراته بانوان گفت: سه سال در کنار ملی پوشان بودم، اما قبل از مسابقات جهانی نام من را از لیست حذف و مربی دیگری را به آلمان اعزام کردند.به گزارش خبرنگار رزم نیوز، چندی قبل اسامی سرمربیان تیم های ملی مردان و زنان کاراته کشورمان از سوی فدراسیون اعلام شد که پس از مدتی نسبتا طولانی و بعد از گمانه زنی های فراوان، دستیاران آنها نیز معرفی و اعلام شدند. در تیم بانوان و در بیان مربیان اعلام شده، نام ” فریبا بداغی ” نیز به چشم می خورد. اما او علاقه و انگیزه ای برای همکاری با تیم ملی ندارد. چون معتقد است حرف و عمل مسئولان فدراسیون یکی نیست.

• گویا انتقادات فراوانی برعلیه فدراسیون دارید. علتش چیست؟ 
– ماه ها و بلکه سال ها رنج حضور در اردوهای تیم ملی و آموزش ملی‌پوشان را به جان خریدم تا سرانجام شاهدِ موفقیتِ نمایندگان کاراتهی کشورم در رقابت های جهانی باشم و ثمره نهالی را که با تمام وجود و احساسم پرورش داده بودم، در تاتامی‌ آلمان مشاهده کنم، اما در نهایت، اسیر طوفانِ خصومت‌های شخصی و سیاست‌های نادرستِ افرادی شدم که گویا پایبندی به تعهداتِ اخلاقی و احقاق حقوق مربیان در فرهنگِ مدیریتیِ آنها تعریف نشده است. آنها با اتخاذ تصمیمی خلق‌الساعه و عجولانه، مرا از ابتدایی‌ترین حقوقم محروم ساختند و مهمتر از آن، حرمتِ واژگانی همچون تعهد، اخلاق و اعتماد را از بین بردند.

• اما اخیرا دوباره به عنوان مربی نتیم ملی دعوت به همکاری شده اید. آیا این پیشنهاد را قبول می کنید؟
– چندی پیش از دوستانم شنیدم که فدراسیون کاراته نام بنده را به عنوان مربی تیم ملی بزرگسالان اعلام کرده است. با شنیدنِ این خبر ناخودآگاه این پرسش در ذهنم نقش بست که اگر مسئولان فدراسیون معتقدند فریبا بداغی شایسته هدایتِ تیم ملی است، پس به چه دلیل پیش از اعزام به رقابت های جهانی آلمان، نام او را از لیستِ مربیان تیم ملی خارج و ابتدایی‌ترین حقوقش را پایمال کردند. اگر کنار گذاشتنِ بداغی به این دلیل بوده که او را شایسته هدایتِ تیم های ملی نمی‌دانند، پس به چه دلیل بار دیگر تصمیم گرفتند هدایتِ ملی‌پوشان را به دست فردی بسپارند که شایسته این جایگاه نیست؟! آیا مسئولان فدراسیون، توانایی پاسخگویی به پرسش فوق و توجیه تناقض‌های موجود را دارند؟

• یعنی خبر حضور مجدد شما در تیم ملی بانوان صحت ندارد؟
– بنده هیچ مذاکره‌ای با فدراسیون کاراته در خصوص پذیرش مسئولیت مربیگری تیم ملی نداشته ام. پیش از اعلام اسامی مربیان و پس از آن، مسئولین فدراسیون و سرمربی تیم ملی، هیچ صحبتی با من در خصوص قبول این مسئولیت نداشتند و صرفاً به اعلام نام بنده به عنوان مربی تیم ملی بسنده کردند. من خاطراتِ تلخ و ناخوشایندی از همکاری با فدراسیون فعلی دارم و دیگر حاضر نیستم بدون تضمین به تیم ملی بازگردم.

• چرا نام شما را از لیست مربیان اعزامی به رقابت های جهانی آلمان حذف کردند؟
– بزرگترین انگیزه‌ای که مربیان و بازیکنان را به تلاش در عرصه قهرمانی وامی‌دارد، حضور در مسابقات جهانی و کسب افتخار برای میهن‌شان است. من نیز مدتِ سه سال در سخت‌ترین شرایط در اردوهای تیم ملی حضور یافتم و ملی‌پوشان را با همراهی همکارانم آموزش دادم تا در نهایت بتوانم به همراه این تیم در رقابت های جهانی برای کشورم افتخار کسب کنم. اما متاسفانه پیش از اعزام به مسابقات جهانی آلمان، بی‌هیچ توجیه منطقی، نام بنده را از لیست مربیان تیم ملی خارج کردند و هیچ گاه حاضر نشدند توضیحی هرچند مختصر پیرامون دلایل این تصمیم ارائه کنند.

• اما کارنامه شما در تیم ملی کاملا مشخص و البته موفق است.
– در دوران مسئولیتم در تیم های ملی، سه بار قهرمان لیگ های جهانی شدیم. در رقابت های آسیایی ازبکستان از پنج وزن، چهار فینالیست داشتیم (دو طلا و دو نقره) و در بخش کومیته تیمی نیز موفق به کسب عنوان سومی شدیم. در بازی های کشورهای اسلامی و در حضور برخی قدرت های برتر کاراته جهان همانند مصر و ترکیه، با کسب 3 مدال نقره و یک طلا، از نام و اعتبار کاراته ایران دفاع کردیم. در پیکارهای آسیایی امارات، تمامی فرصت‌های کاراته بانوان تبدیل به مدال شد، به گونه‌ای که با کسب دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز، نمایندگان کاراته آسیا را مقهور قدرت و صلابتِ بانوان مسلمان و محجبه ایرانی ساختیم. در پیکارهای قهرمانی دانشجویان جهان، کاراته دنیا در برابر عزم و اراده دختران ایرانی سر تسلیم فرود آورد. در بازی های آسیایی اینچئون و به اعترافِ همگان، کسب یک مدال طلا و دو برنز، یک موفقیت بزرگ برای کاراته بانوان حاصل شد. اما تمامی این موفقیت ها در تصمیماتِ خلق‌الساعه و عجولانه مسئولان فدراسیون نادیده گرفته شد تا جایی که پس از پایان بازی های آسیایی اینچئون و در آستانه اعزام تیم ملی به رقابت های جهانی آلمان و در حالی که هنوز مدتِ قراردادم با فدراسیون به پایان نرسیده بود، فردِ دیگری را جایگزینِ من در کادرفنی تیم ملی بزرگسالان کردند و هرگز حاضر به ارائه دلیل برای اتخاذ چنین تصمیمی نشدند.

• مثل این که پیش از این نیز چنین رفتاری با شما داشتند. مثلا قبل از اعزام تیم امید به مسابقات امیدهای جهان در اسپانیا نام شما را از فهرست مربیان اعزامی خارج کردند.
– بله، من در گذشته هم قربانی خصومت‌های شخصی شدم و اکنون دیوار بی‌اعتمادی میان بداغی و فدراسیون کاراته آنچنان بلند و غیرقابل نفوذ است که علیرغم علاقه فراوانم به ملی‌پوشان و نیز شوق سرشاری که برای خدمت به کاراته کشورم دارم، بدون دریافتِ تضمینی لازم‌الاجرا، قادر به همکاری با این فدراسیون نیستم. من و همکارانم در گذشته نیز تلاش های فراوانی در راستای آماده‌سازی تیم امید جهت اعزام به رقابت های جهانی اسپانیا داشتیم و همان گونه که اهالی کاراته کشور اطلاع دارند، از حضور و همراهی تیم امید در آن رقابت ها نیز محروم شدیم. به نظرم، فدراسیون کاراته در مقاطع زمانی مختلف، از بنده و همکارانم تنها به عنوان تمرین‌دهنده استفاده کرده و همواره در آخرین لحظات و پیش از اعزام تیم به مسابقات جهانی، نام ما را از لیستِ نفراتِ اعزامی خارج کرده است. چه تضمینی وجود دارد که این بار هم این اتفاق رخ ندهد؟ من مطمئنم اگر به پیشنهاد فدراسیون برای پذیرش مجدد پُستِ مربیگری تیم ملی پاسخ مثبت می‌دادم، باز هم پیش از اعزام تیم به رقابت های جهانیِ سال آینده در اتریش، نام من از لیست مربیان خارج و فردِ موردِ نظرِ فدراسیون جایگزین می‌شد.

• گویا به غیر از شما با سایر مربیان تیم ملی خانم ها نیز چنین رفتاری را داشتند.
– به نظرم شایسته بود مسئولان فدراسیون پیش از اعلام مجددِ نام بنده به عنوان مربی تیم ملی، در صددِ جبران ظلمی برمی‌آمدند که پیش‌تر در حق من و همکارانم روا داشتند که البته و صد البته این ظلم هرگز جبران نخواهد شد. من معتقدم حذفِ نام سمانه خوشقدم از لیست مربیان اعزامی به بازی های آسیایی اینچئون و جهانی آلمان و همین طور عدم اعزام فرخناز ارباب به رقابت های جهانی آلمان، ظلمی بزرگ بود که هرگز و با هیچ روشی جبران نخواهد شد. خوشقدم در حالی از همراهی تیم ملی در بازی های آسیایی و جهانی آلمان محروم شد که ماه ها در کنار من و موسوی برای آماده‌سازی ملی‌پوشان تلاش کرده بود. ارباب هم در شرایطی از همراهی شاگردانش در رقابت های قهرمانی جهان محروم شد که پرورش‌یافتگانِ او، بزرگترین افتخار تاریخ کاراته ایران را در تاتامی‌ برمن رقم زدند و نخستین مدال کاراته کشورمان را در بخش کاتا و در رقابت های جهانی کسب کردند.

• شما که با سرمربی تیم ملی مشکلی ندارید؟
– خانم سلیمانی از مربیان پیشکسوت و اخلاق‌مدار کاراته بانوان است و من برای او احترام فراوانی قائلم. به همین دلیل، عدم پذیرش پیشنهاد مربیگری تیم ملی از سوی بنده، به هیچ وجه مرتبط با سِمتِ ایشان در تیم ملی نیست، بلکه همان طور که پیش‌تر عنوان شد، من با این فدراسیون و سیاست های نادرستِ مسئولان آن مشکل دارم. البته این مطلب را هم هرگز فراموش نخواهم کرد که پس از تصمیم ریاستِ فدراسیون مبنی بر حذفِ نام بداغی از لیستِ اعضای کادرفنی، هیچ کس در فدراسیون، کوچک ترین تلاشی برای احقاق حقوق پایمال‌شده من صورت نداد و آنها که می‌بایست در چنین شرایطی در مقابل این تصمیم نادرست می‌ایستادند، سکوت کردند و تنها به منافع خود اندیشیدند.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید