www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۵:۴۶ 1394/02/28

سناریوی عجیب برای جودو / امیر علی اکبری، قهرمان سابق کشتی و قهرمان جدید هنرهای رزمی

پایگاه خبری رزم نیوز به عنوان نخستین سایت تخصصی ورزش های رزمی و با هدف احترام به سلایق مختلف و طیف گسترده جامعه ورزش رزمی ایران، از این پس مهمترین اخبار روزانه مربوط به رشته های مختلف رزمی را در قالب یک مجله خبری منتشر می کند: ایسنا: سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارشی به […]

پایگاه خبری رزم نیوز به عنوان نخستین سایت تخصصی ورزش های رزمی و با هدف احترام به سلایق مختلف و طیف گسترده جامعه ورزش رزمی ایران، از این پس مهمترین اخبار روزانه مربوط به رشته های مختلف رزمی را در قالب یک مجله خبری منتشر می کند:

ایسنا: سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارشی به فینال وزن 58- کیلوگرم مسابقات جهانی پرداخت و تکواندوکار بلژیکی را به دلیل باخت آبرومندانه برابر فرزان عاشورزاده تحسین کرد. سی محمد کبتی (سیمو) تکواندوکار بلژیکی در فینال با فرزان عاشورزاده روبرو شد که با نتیجه 8 بر 3 شکست خورد. نتیجه‌ای که به گفته سایت فدراسیون جهانی خوشایند مربیان بلژیکی بوده است.

در بخشی از گزارش سایت فدراسیون جهانی آمده است: کبتی توانست با شکست حریف چینی، رویای فینال را برای خودش محقق کند، اما حریف او در فینال کسی بود که می‌توان او را تنها مبارز کاملا مسلط و برتر این روزهای تکواندوی جهان دانست: سونامی ایران، فرزان عاشورزاده فلاح!

ایسنا: خسرو دلیر، کارشناس جودو راهکار برون‌رفت این رشته از وضعیت کنونی را همفکری و تعامل اهالی جودو دانست و گفت: باید دلسوزان جودوی کشور توسط فدراسیون دور هم جمع شوند تا جودو از این وضعیت نجات پیدا کند.

وی درباره ارزیابی خود از تیم ملی جودو در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: این نتایج که دیگر ارزیابی نمی‌خواهد. دیگر از این ضعیف‌تر نمی‌شد نتیجه گرفت. تیمی که همیشه در رقابت‌های قهرمانی آسیا حداقل سه یا چهار مدال می‌آورده و عنوان‌های قهرمانی و نایب قهرمانی داشته حالا به این روز افتاده است. به نظر من ما 30 سال در جودو پسرفت داشته‌ایم. حتی آن زمان هم بهتر بودیم و همیشه حداقل در آسیا به مدال می‌رسیدیم. اما الان دیگر کسب مدال در رقابت‌های آسیایی هم برایمان آرزو شده است.

فارس: مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی جودو تاکید کرد: روند جودوکاران در کویت رو به رشد بود و از نتایج راضی هستم! البته از روش گلخانه ای مورد نظر رئیس فدراسیون نیز استقبال می کند.

وی افزود: تعطیل کردن اعزام تیم ملی بزرگسالان به مسابقات دردی را دوا نمی‌کند چرا که جوانان انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهند داشت. نداشتن اردوی مشترک باعث می‌شود کار ملی‌پوشان در چنین مسابقاتی دشوار باشد. نگاه کنید 8 دقیقه مبارزه کردن مقابل نمایندگان کره و ژاپن برای من خیلی راضی کننده است. بزرگترین مشکل جودوکاران ما نداشتن خودباوری و عدم حضور در اردوهای مشترک است.

ایسنا: این خبرگزاری مصاحبه مفصلی با امیر علی اکبری، قهرمان سابق کشتی و قهرمان جدید هنرهای رزمی! انجام داده است.

در بخشی از گزارش ایسنا آمده است: علی‌اکبری قهرمان کشتی فرنگی جهان در سال ۲۰۱۰ و دارنده مدال های برنز جهان و طلای آسیا در سال ۲۰۰۹ است. او این شایستگی را داشت که مدال طلای المپیک را نیز به ویترین افتخارات خود اضافه کند و تا سال‌ها برای کشتی ایران افتخار آفرین باشد اما تقدیر سرنوشت دیگری برای او رقم زد و برای همیشه از دنیای کشتی کنار رفت. اما این پایان راه علی‌اکبری نبود. او پس از این اتفاق رو به رشته MMA یا همان هنرهای رزمی ترکیبی آورد و به علت سابقه قهرمانی جهان در کشتی خیلی زود با پیشنهاد امضای قرارداد از سوی یکی از باشگاه‌های مطرح آمریکا روبرو شده و قرارداد 5 ساله‌ای را با این باشگاه امضا کرد.

وی که علاقه ای به نبش قبر گذشته ندارد و می‌گوید”به حدی در کشتی سختی کشیدم که وقتی محروم شدم گفتم خدا را شکر دیگر راحت شدم!” اما با این وجود او همچنان نسبت به کشتی‌ تعصب دارد و با چهره‌ای برافروخته از کری خوانی های رضاکایالپ سنگین وزن کشتی ترکیه علیه ایرانی‌ها خشمگین است: ” اگر من کشتی می‌گرفتم اجازه نمی دادم او تا این حد بی ادبی کند و برای سنگین‌وزن‌های ما کری بخواند.”

وی درباره ماجرای ورود به رینگ مبارزه می گوید: پس از محرومیتی که در کشتی فرنگی برایم به وجود آمد و مجبور به کناره گیری از کشتی شدم در این فکر بودم که به فعالیتم در رشته دیگر ادامه بدهم. همان زمان چندین پیشنهاد برای فعالیت در رشته MMA (هنرهای رزمی ترکیبی) به من شد که یکی از کانادا بود و همچنین یکی از طرف یکی از دوستانم در آمریکا که خیلی در این باره مصر بود. من نیز در باره این رشته تحقیق کردم و با یک شرکت آمریکایی به نام پارادایم که بسیار معتبر است و پیشنهاد عقد قرار داد را به من داد قرار داد 5 ساله ای را به امضا رساندم. این شرکت در رشته‌هایی مانند بسکتبال و فوتبال آمریکایی نیز بصورت حرفه‌ای تیم دارد و بسیار شناخته شده است. بخاطر همین راهی یک از کمپ‌های آن‌ها در پوکت تایلند شدم تا با انجام تمرینات و متعاقب آن پیگیری کارهای مربوط به اخذ ویزا بتوانم راهی آمریکا شوم و در لیگ UFC که معتبرترین لیگ MMA در سراسر جهان است کار خود را آغاز کنم. اشکال این است که سطح مسابقه‌های MMA در کشورهایی مانند استرالیا و تایلند پایین است و وقتی ورزشکاران دیگر سابقه فعالیت من را می‌بینند جا می‌زنند و حاضر به انجام مسابقه نیستند. همه مبارزه کنندگان در تلاشند و این آرزو را دارند که به این لیگ بروند. این شرکت خیلی من را راهنمایی کرد و پیشنهاد داد که به لیگ UFC بروم. من هم با تحقیقی که انجام دادم دیدم بیشتر کسانی که در این رشته موفق شده‌اند به لیگ UFC رفته‌اند.

فارس: محمدرضا رودکی مدعی شد: سناریوی عجیبی برای نابودی جودو نوشته‌اند و حمایت‌های وزیر باعث پسرفت این رشته می‌شود!

کاپیتان سابق تیم ملی جودو پس از نتایج تیم ملی جودو در مسابقات قهرمانی آسیا با انتقاد از عملکرد ضعیف تیم ملی در کویت اظهار داشت: متأسفانه ما این روزها  به 15 سال گذشته بازگشته‌ایم. آن سال‌ها آرزوی جودوی ایران کسب یک مدال برنز بود و حالا هم رسیدن به یک برنز در مسابقات قهرمانی آسیا آرزوی ما شده است. سه سال است تیم ملی جودو راهی تورنمنت‌های مختلف می‌شود و با دستان خالی به ایران بازمی‌گردند و مسئولان فدراسیون مدام مدعی هستند که در حال پشتوانه‌ سازی هستند، اما کدام پشتوانه سازی معلوم نیست. با این همه نتایج ضعیفی که در این سه سال جودو در تمام مسابقات کسب کرده نشان داده که مدیریت در این رشته بسیار ضعیف است. سؤال من این است که دوستان با تیم قهرمان آسیا چه کردند؟ تیم جوانان،‌ نوجوانان و بزرگسالان را به چه روزی انداختند.

باشگاه خبرنگاران: مهدی بی باک، مربی تیم ملی تکواندو می گوید: در مسابقات جهانی این دوره بجای کره ای ها، رقیب اصلی مان روس ها هستند.

این قهرمان اسبق جهان به تغییر قوانین در اواسط مسابقات اشاره کرد و گفت: روز دوم مسابقات وقتی دیدند شرایط تیم ما خوب است جلسه ای برای داوران ترتیب دادند و امتیازات ضربات نزدیک را که تکواندوکاران ایران از آن به خوبی استفاده داشتند، حذف کرده و آن را خطا اعلام کردند. این موضوع جو مسابقات را برای ایران بد کرده است اما ما کار خودمان را انجام می دهیم و از دیگر فنون استفاده می کنیم، چون برایمان فرقی نمی کند.

او در پاسخ به این سوال که ایران نسبت به تغییر قوانین در اواسط مسابقات اعتراضی به فدراسیون جهانی نکرده است، تصریح کرد: اعتراض و شکایت به جایی نمی رسد به غیر از اینکه تمرکز تیم ما را بهم خواهد زد، ضمن آنکه ما به تیم های دیگر توجه نمی کنیم و کار خودمان را انجام می دهیم.

تسنیم: مسعود حاجی آخوندزاده، سرمربی پیشین تیم ملی جودو گفت: برای رسیدن به هر هدفی امکانات لازم است و در جودو نیز باید مقدمات و امکانات لازم فراهم شود. نباید از جودوی دنیا که به سرعت در حال حرکت است جا بمانیم.

تسنیم: محمود میران، سرمربی تیم جودوی جوانان کشورمان در مورد عملکرد تیم ملی بزرگسالان در رقابت‌های قهرمانی آسیا، اظهار داشت: نظر خاصی در این مورد ندارم، اما در جودو روزهای خوب و بد زیادی تجربه کرده‌ایم. ما باید ضمن حمایت از تیم‌های نوجوانان و جوانان بازیکنان بزرگسالان‌مان را نیز حفظ کنیم. تیمی که به رقابت‌های آسیای کویت اعزام شد، تیم سالخورده‌ای نیست و برای بازیکنانی مانند محجوب، قاسمی‌نژاد و یا سعید مولایی در طول چند سال اخیر سرمایه‌گذاری زیادی شده است به همین دلیل به عقیده من نباید آنها را نیز رها کرد. به عقیده من حواشی به جودو لطمه می‌زند و باید با همدلی به اوضاع سروسامان دهیم.

ایرنا- این خبرگزاری در تحلیلی در خصوص نتایج تیم ملی جودو در مسابقات آسیایی کویت، نوشت: سعید مولایی جودوکار جوان و آینده دار ایران تنها نقطه عطف تیم اعزامی کشورمان در این مسابقات بود که توانست به مدال برنز دست یابد و چنانچه کمی خوش شانس بود جواز حضور در دیدار نهایی را کسب می کرد. عجیب ترین نتیجه به دست آمده در تاتامی کویت شکست شاهکار محمد بریمانلو برابر نماینده عراق بود. باتوجه به ناکامی متعدد سبک وزن های ایران در مسابقات مختلف، مشخص نیست کادر فنی تیم ملی به چه دلیل بریمانلو را اعزام کرد تا این ناکامی بزرگ را به نام جودوی ایران بنویسد.

از سوی دیگر جواد محجوب برای چندمین بار در دو سال اخیر نشان داد که دیگر مهره کارآمدی محسوب نمی شود. وی که مدال طلای دوره قبلی را در کارنامه دارد، دوران افت خود را از بازیهای آسیایی اینچئون آغاز کرد و پس از غیبت در مسابقات داخلی و اردوهای تیم ملی دوباره ملی پوش شد و در نهایت شکست سنگینی در قهرمانی آسیا متحمل شد.

در بخش تیمی نیز ایران با دو پیروزی مقابل کویت و عربستان و قبول شکست برابر ازبکستان و کره جنوبی به عنوان پنجمی بسنده کرد و در این بخش نیز سعید مولایی تنها مهره ای بود که عملکرد مناسبی داشت.

حضور در اردوهای متعدد داخلی و خارجی، تغییر اعضای کادر فنی، اعزام به مسابقات جایزه بزرگ و بین المللی هم نتوانسته حال جودوی ایران را خوب کند و این تیم همچنان روی نوار ناکامی قدم برمی دارد.

مهر: پیام خانلرخانی، سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو گرجستان در خصوص عملکرد تیم ملی ایران در رقابتهای جهانی تکواندو در روسیه گفت: رقابتهای جهانی در بالاترین سطح فنی برگزار شد و در این بین تیم ملی ایران بهترین عملکرد را در بین همه کشورها داشته است. کادرفنی تیم ملی از سال گذشته تغییراتی را در تیم ایجاد کرد و آهسته آهسته جوانان مستعدی به ترکیب اضافه شدند که همین جوانان در این دوره مبارزات بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند.

مهر: مینو مداح، سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان گفت: کسب اولین مدال جهانی در بخش بانوان ثمره کاری تیمی است که بنده هم به عنوان یکی از اعضای این تیم موثر بودم. علیزاده قرعه بسیار سختی داشت، البته مبارزه اول به نسبت سبک بود و باعث شد برای ادامه کار به خوبی با شرایط جو سالن آشنا شود و با توجه به برنامه‌ریزی که داشتیم، در مبارزات بعدی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در مبارزه دوم نماینده کرواسی دارنده برنز المپیک پیش رو داشت که بعد از رسیدن به راند چهارم خیلی هوشیار کار کرد و با گرفتن امتیاز طلای صاحب پیروزی شد. در مبارزه سوم با همین نتیجه بر تکواندوکار آمریکایی پیروز شد به یک چهارم راه يافت.

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.