www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۷:۵۸ 1394/12/28

سرانجام زارعیان سکوت خود را شکست: خدابخش با صحبت های ضدو نقیضش، جودو را به جودوکاران بسپارد / یکسال فقط چوب لای چرخم گذاشتند

در شرایطی که کسب چند مدال خوشرنگ در مسابقات بین المللی اخیر جودو بیانگر آغاز مسیر رو به رشد در این ورزش و تثبیت دو سهمیه کسب شده در المپیک ریودوژانیرو بود و در آستانه برنامه ریزی اعزام این تیم به مسابقات آسیایی 2016، برکناری نابهنگام مجید زارعیان از سرمربیگیری تیم ملی، به نوعی مساوی […]

در شرایطی که کسب چند مدال خوشرنگ در مسابقات بین المللی اخیر جودو بیانگر آغاز مسیر رو به رشد در این ورزش و تثبیت دو سهمیه کسب شده در المپیک ریودوژانیرو بود و در آستانه برنامه ریزی اعزام این تیم به مسابقات آسیایی 2016، برکناری نابهنگام مجید زارعیان از سرمربیگیری تیم ملی، به نوعی مساوی با ایجاد شوک جدیدی بر پیگر این ورزش به شدت نزول کرده در سالیان اخیر بود.

به گزارش رزم نیوز ، اواخر سال گذشته(1393) مجید زارعیان مربی با سابقه و ملی پوش اسبق جودو که هنوز مدال آوری وی در رده سنگین وزن آسیا از خاطر نرفته است، در شرایطی مسئولیت هدایت تیم نصفه و نیمه جودو را پذیرفت که پیش از آن بیش از سه سال گزینه هایی چون میراسماعیلی و حاجی آخوندزاده عملا چیزی بر بضاعت فنی تیم ملی نیفزوده و همچنان روند نزول با سرعت فزاینده ای برای این تیم پیش می رفت.

کسب 5 مدال برنز توسط سعید مولایی و قهرمانی و نایب قهرمانی جواد محجوب در تورنمنت های مختلف که با هدایت زارعیان ظرف یکسال گذشته تاکنون رخ داد، به نوعی امیدها را در جودو زنده کرده بود که به یکباره، نظریه جدیدی از طرف رئیس غیر متخصص این فدراسیون ارائه و در نهایت مقرر شد زارعیان جای خود را به دو شاگرد سالیان گذشته خود داده و سرنوشت دو شانس المپیکی جودو، به دو مربی اختصاصی سپرده شود.

مجید زارعیان که ظرف چند روز گذشته ترجیح داده بود در مقابل تصمیمات این روزهای فدراسیون سکوت اختیار کند، سرانجام در گفت و گو با سایت تخصصی رزم آور سکوت خود را شکست. صحبت های سرمربی سابق تیم ملی جودو را در ادامه بخوانید:

با عشق به جودو و تکیه بر توانمندی هایم، سرمربیگری را پذیرفتم

سال گذشته پیش از آغاز مسابقات آسیایی بود که از طرف رستگار رییس وقت فدراسیون برای پذیرش مسئولیت سرمربیگری دعوت به همکاری شدم که در آن مقطع اعلام کردم اجازه دهید حاجی آخوندزاده که برای این تیم زحمت کشیده است، نتایج کار خود را در آسیایی ببیند و من نیز به عنوان عضو شورای فنی انجام مسئولیت نمایم که عملا در این مسابقات نتیجه ای نگرفت. در ادامه و پس از برگزاری چندین جلسه و در شرایطی که به دلیل مشکلات مالی، امکان جذب مربی خارجی نداشتند، با شرایطی سرمربیگری را قبول کردم و پس از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، از 40 جودوکار برای حضور در اردوها دعوت کردم که عملا 10-12 نفر در اردوها حضور یافتند.

من علیرغم کمبود امکانات، به صرف عشقم به جودو و تکیه بر توانایی های فنی ام مسئولیت سرمربی گری را قبول کردم و نکته مهم در این بود که با تیمی جوان عازم آسیایی شدیم.  برای اولی بار مولایی را از 73 کیلوگرم به 81- کیلو آوردم و این جودوکار در زمانی که سرمربی جوانان بودم موفق به کسب مدال شده بود و پس از آن مدالی نداشت که مجددا در رده بزرگسالان مدال آوری خود را آغاز کرد.

در مورد رودکی مرتبا چوب لای چرخم می گذاشتند

تمرینات تیم ملی چه از نظر نفرات حاضر در اردو و چه کادر فنی، پزشک و امکانات به شکلی ناقص برگزار می شد که در این بین به دفعات از رودکی برای حضور در اردوها دعوت کردم که بنا به مستندات و اخبار منتشر شده، مرتبا چوب لای چرخم می گذاشتند.

مشکلات مالی بسیار ی از اردوها و مسابقات بین المللی را لغو کرد

در بدو کار مسابقات و اردوهای بلاروس و مغولستان را در پیش داشتیم که پس یکسال، مولایی و محجوب در مغولستان به مدال رسیدند گرچه کار مولایی به دلیل حضور در یک وزن بالاتر،دشوارتر از قبل شده بود. همچنین از اردوها و مسابقات چین، کره و ژاپن، به دلیل مشکلات مالی صرفا اعزام کره انجام شد.

در جهانی قزاقستان نیز روز دوم مسابقات صرفا با مولایی به عنوان تنها جودوکار حضور پیدا کردیم که این رقابت ها نیز شرایط خاص خود را داشت. پس از تغییر در ریاست فدراسیون و حضور خدابخش به عنوان سرپرست، وی قول داد که روند کسب سهمیه و اردوهای تیم ملی روی سه جودوکار متمرکز شود.

خدابخش در حوزه فنی تیم ملی ورود کرد   

در چنین شرایطی که به عنوان سرمربی تیم ملی و متخصص جودو مشغول برنامه ریزی و تداوم روند برنامه های تیم ملی بودم، با کمال تعجب مشاهده کردم خدابخش سرپرست فدراسیون که در جودو فردی متخصص محسوب نمی شود، به حیطه فنی ورود کرده و تجزیه و تحلیل فنی می کند! با تمام این احوال به عنوان تنها مربی که با حداقل امکانات کار می کرد، احساسم بر این بود که می توان همچنان کار کرد، اما به واقع کدام مربی فنی می تواند دخالت در ارنج تیم از سوی فردی غیر متخصص را بپذیرد؟ حتی در نشستی به خدابخش گفتم اگر شما ارنج را مشخص می کنید، پس نقش سرمربی در تیم چیست؟

در هر صورت خسرو دلیر به عنوان مربی به کادر تیم ملی جودو اضافه شد و مسابقات و اردوهای فرانسه، آلمان و اتریش را پشت سر گذاشتیم که البته اندکی بعد با تغییر تصمیم خود، دلیر را از جودو به تیم کوراش منتقل کردند.

قرار نیست با ورزشکار شوخی کنم

باید این نکته را یادآور شوم که اگر یک مربی کاربلد نبودم، چگونه در رده جوانان و بزرگسالان و با نفراتی مانند مولایی و محجوب نتیجه گرفته بودم؟

زمانی که فدراسیون به جای تیم بزرگسالان، تیم جوانان را برای آسیایی ارنج می کند، آیا این دوگانگی نیست؟ با این همه دخالت ها، آیا زمانی که تازه تیم ملی در حال نتیجه گیری است، آیا درست است که بگویند بیا تیم را تحویل بده؟ قرار نیست به عنوان سرمربی، با ورزشکار شوخی کنم و در این رابطه، قانونمدار هستم. ناراحتی من از بابت ورود خدابخش به حوزه مسائل فنی تیم ملی است. مگر می شود یک تیم ملی به المپیک اعزام شود و سرمربی نداشته باشد؟!

خدابخش با وجود اینکه مدعی 30 سال فعالیت و مدیریت در ورزش است، اما آشنایی با جودو ندارد و باید از تیمی متشکل از مشاوران مطلع و فنی جودو استفاده می کرد. وی تیم ملی را به رای خود مصادره می کند، پس جایگاه سرمربی چه می شود؟ چگونه می شود آنهایی که روزی تیم ملی جودو را نابود شده می دانستند، حالا که ظرف یکسال گذشته تاکنون روند رشد جودو با قرار گرفتن دو جودوکار در رنکینگ المپیک آغاز شده است، مواضع قبلی خود را تغییر داده و در جودو طلب جایگاه و  سهم کرده اند؟

6 ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده ام

متاسفم که باید اعلام کنم افرادی دوست ندارند جودو ورزشی مدال آور باشد. فدراسیونی که قادر به پرداخت حقوق مربی و ورزشکار نیست، چگونه ادعای جذب مربی خارجی دارد؟ اینک 6 ماه است که فدراسیون به دلیل عدم پرداخت حقوقم، به من بدهکار است و اضافه کارم را دریافت نکرده ام. من با وجود مشکلات مختلف از همان روز اولی که مسئولیت را پذیرفتم، اعلام کردم روی سه سهمیه المپیکی جودو حساب کنید. این در حالی بود که حتی حریف تمرینی هم در اردوها وجود نداشت ولی در دو وزن 81 و 100 کیلوگرم واقعا زحمت کشیدیم. با وجود این همه زحمات و سوابق فنی ام، وقتی ادعا می کنند تاثیرگزار نبوده ام، واقعا متاسف و ناراحت می شوم. واقعا از نظر فنی می شود به فاصله چند ماه مانده به المپیک، با تغییر کادر فنی به موفقیت فکر کرد؟

خیلی ها به من می گفتند مسئولیت قبول نکنم ولی احساس می کردم به جودو دینی دارم که باید ادا کنم.

خدابخش جودو را جودوکاران بسپارد

در این مدت اساسا قصد مصاحبه نداشتم و قضاوت در مورد عملکردم را به متخصصان و کارشناسان می سپارم زیرا آینده همه چیز را به خوبی مشخص خواهد کرد، ضمن اینکه برای مولایی و محجوب نیز آرزوی موفقیت می کنم. برخی اظهار نظرهای غیر منصفانه باعث شد تا تصمیم به مصاحبه بگیرم و به خدابخش توصیه می کنم جودو را به اهالی فنی و جودوکاران بسپارد.

انتهای پیام

گفت و گو از: دکتر حمیدرضا حصارکی

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید