www.khabarrazmavar.ir

علل شکست تکواندو از نگاه کارشناسان گروه تکواندو ایران:

شناسه خبر : ۱۲:۵۱ 1395/06/08

رییس فدراسیون علاوه بر باخت فنی، در اخلاقیات نیز یک بازنده بزرگ لقب گرفت

آوردگاه المپیک ریو با نتایج ضعیف تیم ملی تکواندو به پایان رسیده است وکسب یک مدال برنز در بخش بانوان، با وجود ارزشمند بودن، اما هرگز نمی تواند نتیجه قابل قبولی برای تیم ملی تکواندو باشد.

این ناکامی نه تنها برای خانواده تکواندو ،بلکه برای جامعه ورزشی بسیار ناراحت کننده و درعین حال زنگ خطری است برای توجه بیشتر و نگاه عمیقتر مسئولین ورزش کشور به تکواندو که البته میطلبد علتهای این شکست را با بررسی و موشکافی دقیقتری دنبال کنیم.

بر همین اساس گروه تکواندو ایران متشکل از کارشناسان، پیشکسوتان، اساتید و بزرگان تکواندو کشور دلایل ونظرات کارشناسی خود را در مورد علتهای شکست تیم ملی تکواندو در رقابت های المپیک عنوان نمودند که در ادامه این گزارش را مطالعه خواهید کرد:

فقدان و عدم مشاهده استراتژی مشخص در بازی

حمیدرضا حصارکی کارشناس تکواندو و دکترای مدیریت ورزشی سطح فنی بازیکنان تیم ملی ایران در بازیهای المپیک را اینگونه بیان کرد: در نخستین بازی المپیک شاهد حضور فرزان عاشورزاده و مبارزه بسیار ضعیف و باخت عجیب وی مقابل حریف گمنام مراکشی بودیم؛ حذف خدابخش و مردانی نیز دقیقا به شکلی مشابه وبا همان کیفیت بازی و نمایش فنی در شیاپ چیانگ رقم خورد، دقیقا بیانگر ضعف بارز عملکرد ملی پوشان و کادر فنی بود.

وی افزود: با در نظر گرفتن سطح مسابقات وشرایط خاص بازی های المپیک، تغییر این الگوی شکل گرفته را غیر ممکن دانسته و تنها می توانستیم به اتفاقات ماورای طبیعی و حوادث خاص در جریان مسابقه امیدوار باشیم تا شاید کفه ترازو به سمت ما سنگینی کند. نکته دیگر  اینکه باخت این نفرات در مقابل مهره های گمنام و به مراتب سطح پایین رقم خورد و هرگز در مقابل یک قهرمان جهان یا المپیک چنین باختی حاصل نشد تا حداقل تسلی برای خودمان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استرس مشهوددر چهره کادر فنی، عدم آمادگی روحی روانی کادر مربیان و بازیکنان جهت قرارگرفتن و لمس فضای المپیک و در نهایت فقدان و عدم مشاهده استراتژی مشخص در بازی و نبود تنوع تکنیکی و محدود شدن ضربات تکواندو کاران در استفاده از پای جلو و نهایتا ضربه پا به سر دولیو چاگی یا ضربه کف پا به هوگوی حریف و غفلت از تکنیکهای موثر پای عقب، ضربات ترکیبی و چرخشی و عدم استفاده موثر و بجا از ضربات دست، مهمترین موارد بارز در ضعف تکنیکی و تاکتیکی مربیان و ملی پوشان بود.

خروجی خاصی از تمرینات فنی اردوها حاصل نشد

حصارکی تاکید کرد: نمایش فنی تکواندو کاران نشان داد خروجی خاصی از تمرینات فنی اردوها حاصل نشده وحتی به روی آمادگی روحی روانی آنها نیز کار خاصی را شاهد نبوده ایم ،که البته اگر هم بوده ،نشانه ای از آن را در المپیک ندیدیم.

این کارشناس تکواندو در پاسخ به مورد خطاب کلمه مزدور به رضا مهماندوست و میلاد بیگی در ادامه گفت: متاسفانه علاوه بر باخت فنی حاصل شده، شاهد حمله عجیب رییس فدراسیون به رضا مهماندوست و میلاد بیگی و تاکید چندباره ایشان نسبت به این موضوع بودیم تا جایی که این چهره های محبوب، علنا مزدور خطاب شده و تلویحا خائن به وطن. این توهین آشکار رییس فدراسیون، البته از سوی کارشناسان، رسانه ها، اهالی تکواندو و خود مهماندوست بی پاسخ نماند تا پولادگر وتیم مورد علاقه اش ،علاوه بر باخت فنی، در رعایت اخلاق ورزشی نیز یک بازنده بزرگ لقب بگیرند.

نگاه و مدیریت دیکتاتوری در ورزش تکواندو

در ادامه این بحث، عمده ترین دلایل شکست تیم ملی از نگاه کارشناسان گروه تکواندو ایران مشکلات ریشه ای در مدیریت عنوان شد که بصورت خلاصه توسط دکتر لقمان کشاورز در چند گزینه مهم به شرح ذیل دسته بندی می شود:

نگاه و مدیریت دیکتاتوری در ورزش تکواندو وحذف سرمایه های تکواندو

حاکمیت مدیریت سنتی در تکواندو

عدم شرایط و ضوابط انتخاب علمی مربیان تیمهای ملی تکواندو

طولانی شدن دوره مدیریت در فدراسیون وعدم ورود افکار و دانش نو به فدراسیون

ضعف شدید در سازمان تیم های ملی و مدیر فنی تیم ملی

یکی دیگر از عوامل شکست ازنگاه کارشناسان گروه تکواندو مسئله مهم آمادگی روحی وروانی بازیکنان تیم ملی بود که این مهم نیز در چند مورد عنوان شد

عدم آمادگی روحی ورزشکاران ومربیان برای حضور در المپیک

دادن القاب پوشالی مانند سونامی ونابودگر به ورزشکاران

القای متفاوت بودن بازیهای المپیک از سایر رقابت های تکواندو

عدم استفاده از تجارب المپین ها و روانشناسان ورزشی توانمند برای آمادگی روحی ورزشکاران

فرسودگی روحی به دلیل حضور در مسابقات متعدد وعدم داشتن استراتژی مناسب برای غلبه بر مشکل

استرس بیش از حد بازیکنان وکادر فنی تیم تکواندو

نتیجه گیری

در پایان و نتیجه گیری بحث علتهای ضعف وشکست تیم ملی تکواندو که می توان علت عمده این ضعف را در مدیریت فدراسیون دانست، اینک که چنین شکستی حاصل شده است و امکان بازگشت به عقب نیز وجود ندارد، باید بادرس گرفتن از گذشته ، اشتباهات انجام شده را تصحیح کرد.

استعفاء،برکناری، انتصاب افرادجدید، ایجاد تغییرات اساسی در ساختار وحتی اصلاح خطاها در همین ساختار فعلی،بدیهی ترین تصمیماتی است که می تواند در سطح کلان آغاز شود، اما در هر  شرایطی باید بپذیریم پس از عذرخواهی رسمی فدراسیون، پیش فرض هر اقدامی ایجاد همدلی وآشتی ملی با اساتید و پیشکسوتان واهالی رسانه وکارشناسان و منتقدان است تا بتوان به احیای تکواندو امیدوار بود.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید