www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۱:۵۵ 1394/03/05

رمزگشایی تغییر قوانین در مسابقات جهانی؛ “ضربه پای میمون”، ضد تکواندو

در جریان مسابقات جهانی اخیر تکواندو که به میزبانی شهر چلیابینسک روسیه، در خبرها و به نقل از کادر فنی تیم ملی تکواندو عنوان شد فدراسیون جهانی WTF در جریان رقابت ها، قوانین را تغییر داده است و با توجه به اینکه یکی از شگردهای تکواندوکاران ایران نزدیک شدن به حریف و کسب امتیاز با […]

در جریان مسابقات جهانی اخیر تکواندو که به میزبانی شهر چلیابینسک روسیه، در خبرها و به نقل از کادر فنی تیم ملی تکواندو عنوان شد فدراسیون جهانی WTF در جریان رقابت ها، قوانین را تغییر داده است و با توجه به اینکه یکی از شگردهای تکواندوکاران ایران نزدیک شدن به حریف و کسب امتیاز با پا از نزدیکترین فاصله ممکن است، تغییر انجام شده در قوانین عملا به ضرر ایران بوده و دیگر استفاده از چنین شگردی مجاز شناخته نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری رزم نیوز ، تغییر قوانین در جریان برگزاری مسابقات جهانی تکواندو اساسا موضوعی منطقی و متعارف نیست، اما اینکه چرا و به دلایلی فدراسیون جهانی ناگزیر به اعمال قانون جدید و لغو قانون قبلی می شود، حتما به دلایل خاص خود باز می گردد. در این خصوص سایت تخصصی MasTKD از سایت های معتبر و تخصصی تکواندوی جهان پرده از راز ممنوعیت امتیازگیری در هنگام نزدیک شدن به حریف برداشت.

در گزارش این سایت آمده است: در جریان مسابقات جهانی 2015 روسیه، تکنیک “ضربه پای میمون” بسیار مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل است WTF اقدامات جدی در مقابل استفاده مکرر از تکنیک های نامتعارفی از جمله “ضربه پای میمون” که به آسانی منجر به کسب امتیاز می شوند انجام داد؛ تکنیک هایی که کاری را انجام نمی دهند ولی به روی تکواندو سایه می اندازند.

در حالی که فدراسیون جهانی تکواندو تلاش می کند تکواندویی جذاب تر و قابل عرضه تر با هدف جلب توجه عموم و رسانه های جهانی را به نمایش بگذارد، شاهد دگرگونی بسیار عجیب و غریب در تکنیک های پا هستیم که بسیار از تماشایی و جذاب بودن، به دور هستند. تکنیک هایی مانند: ضربه پای میمون، ضربه پای عقرب و ضربه پای تیغ دار، تنها باعث بدشکلی تکواندو می شوند.

تکمیل قوانین جهت استفاده از سیستم ثبت امتیازات از طریق هوگوهای الکترونیکی کمک کرد تا از فردیت و حق کشی داوران جلوگیری شود، به هر حال همانطور که در هر جامعه ای دیده می شود، “هر قانونی یک محل گریز هم دارد”.

پس از کسب مدال طلا توسط مبارز ایرانی در روز نخست مسابقات جهانی که به شکلی مکرر از این تکنیک مرسوم استفاده می کرد، مناقشات در این خصوص آغاز شد. اگرچه ایران تنها کشوری نبود که از این تکنیک استفاده می کرد، این واقعیت که استفاده مکرر از تکنیک ضربه پای میمون باعث رسیدن به نتیجه نهایی می شود، در واقع استفاده از تکنیکی غیر عادی در حرکتی دایره ای به سمت داخل بود که از تیغه درونی پا استفاده می کرد. با استفاده از حسگرهای پا، تکواندوکاران می توانند به سادگی با هوگوهای الکترونیکی تماس برقرار نمایند ولی در اصل یک تکنیک واقعی تکواندو را به شکل کامل، اجرا نکنند.

به دلیل حساسیت شرایط و پس از شکایت های مکرر توسط اعضای مختلف فدراسیون های ملی عضو، کمیته فنی WTF این موضوع را مورد بحث قرار داد و تصمیم گرفت ورزشکارانی که به کرات از این تکنیک استفاده می نمایند را محروم کند. در ادامه کمیته فنی WTF همه مربیان کشورهای حاضر در مسابقات را به نشستی دعوت کرد در حالیکه پیش از این، مربیان به ندرت می توانستند نظرات خود را در خصوص چنین موقعیت جدی با مقامات WTFدر میان بگذارند.

2015-05-16_109737x_Patada-de-mono_

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.