www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۸:۱۹ 1396/05/17

دنیای MMA و لزوم قوانین محکم برای نوجوانان

امروزه تب و تاب MMA بین علاقه مندان به ورزش های رزمی در بسیاری از کشورهای دنیا بالا گرفته و کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست. با وجود اینکه MMA در ایران حتی دارای فدراسیون مستقل نیست ولی این از عطش علاقه مندان به این رشته رزمی ذره ای کم نکرده و از طرفی دیدن فیلم مبارزات فایترهای سطح اول دنیا چون کانر مک گرگور و فایترهای ایرانی همانند امیر علی اکبری و رضا مددی تا حدودی باعث تشدید این مسئله نیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، اگر نگاهی صادقانه به MMA داشته باشیم این رشته رزمی هم دارای ظرافت است و هم خشونت ولی نکته مهم این است که در سازمان های معتبر جهانی از هر جهتی بسیار قانونمند و محکم است. فایتران حاضر در سطوح بالای MMA به خوبی قوانین این مسابقات را می دانند و با علم به آن خود را برای مبارزاتی سخت آماده می کنند ولی با این وجود هر از گاهی دچار آسیب دیدگی های شدید نیز می شوند حال فرض کنید دو نوجوانان وارد قفس می شوند آن وقت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا اصلا این نوجوان مهارتی در MMA دارد یا صرف اینکه مثلا تکواندو کار بوده یا اینکه از کودکی کیک بوکسینگ کار کرده کافیست؟ آیا این نوجوان اصلا به میل و علاقه خود وارد قفس شده یا به اجبار خانواده؟ آیا شرایط و قوانین مسابقات حرفه ای باید بر این مبارزه حکم فرما باشد یا شرایطی خاص این سن و سال؟ و آیا و آیاهای دیگر.

در سالیان اخیر به دلیل پول ساز بودن مسابقات MMA و متاسفانه ورود دلال ها به آن شاهد حوادث ناخوشایندی بودیم. نداشتن اطلاعات کافی خانواده ها درباره این ورزش از طرفی و اصرار آنها بر حضور فرزندانشان در کیج مسابقات برون مرزی گاها باعث بروز اتفاقاتی ناخوشایند شده است. ویدیوی مبارزه تینا و آرینا مافی دو دختر نوجوان ایرانی که در قفس مسابقات ARM FC ارمنستان به آن شکل ناخوشایند از حریفانشان شکست خوردند را بسیاری خوب به یاد دارند که چقدر روح مردم را جریحه دار کرد. اما برای جلوگیری از تکرار حوادثی این چنینی و البته اطمینان خاطر از حضور فرزندانمان در دنیای رزمی چند مورد را باید در نظر داشت:

۱-خانواده باید به علاقه و استعداد فرزندانشان احترام گذاشته و به آنها اجازه دهند تا در هر رشته ورزشی که فرزندانشان می خواهند فعالیت کنند و هرگز آنها را به دلیل اینکه به ورزشی چون MMA علاقه دارند وارد این ورزش نکنند.

۲-کسب افتخار و مقام های ورزشی برای خانواده هر ورزشکار شیرین و دلچسب است ولی این موضوع نباید باعث شود تا خانواده ها در فکر یافتن یک راه به اصطلاح میانبر باشند تا نام فرزندانشان را یک شبه بر سر زبان ها بیاندازند چرا که در این راه می تواند انتخاب های اشتباهی رخ دهد که عواقب ناگوار و خطرناکی در پی داشته باشد.

۳-هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) یک رشته رزمی بسیار متفاوت از سایر ورزشهای رزمی است لذا خانواده ها باید بدانند که مثلا قهرمانی فرزندشان در تکواندو،کاراته و یا هر رشته رزمی ضامن پیروزی و موفقیت فرزندشان در MMA نخواهد بود.

۴-دلال ها،سودجویان و رابط های آنها چه در ایران و چه در خارج از کشور همواره در کمین خانواده های ناآگاه و فرزندانشان هستند، آنها چیزی جز پول نمی شناسند و با وعده های پوچ و واهی به دنبال پولسازی برای خود و مجموعه خودشان و رونق بازار سیاهشان هستند پس خانواده ها نباید فریب این وعده ها را بخورند و فرزند عزیزشان را قربانی اهداف شوم آنها کنند.

۵-و از همه مهم تر تدوین قوانین محکم درباره مسابقات MMA و حضور نوجوانان در این مسابقات امری ضروری و الزام آور باید باشد. چیزی که در دنیا مرسوم است این است که افراد زیر ۱۲ سال به هیچ وجه حق حضور در مسابقات MMA را ندارند ولی در برخی مسابقات شاهد مبارزات زیر سن اعلامی نیز بوده ایم آن هم بدون کلاه و ضربه گیر و ساق بند و با قوانین مسابقات حرفه ای همانند مسابقاتی که رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن برگزار کرد و اعتراضات گسترده ای هم در پی داشت.

مسابقاتی که رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن برگزار کرد!

پس باید برای حمایت از نوجوانان باید قوانین محکم و عقلانی وضع شود تا جلوی صدمات جسمی و روحی که ممکن است به آنان وارد شود گرفته شود چرا که علاقه و استعداد یک نوجوان را به طور کامل کور و ستاره ای را که می توانست روزی درخشش جهانی داشته باشد را خاموش کند.

از طرفی دیگر وزارت ورزش و جوانان نیز باید در این مسئله وارد شود و گام محکمی در این راه بردارد چون وزارت ورزش هم معاونت ورزش قهرمانی و هم حرفه ای را دارد. در بخش ورزش قهرمانی سالیان سال است که فدراسیون ها تیم های ملی را اعزام می کنند و افتخارات متعددی را نیز در این راه کسب کرده اند اما در بخش حرفه ای هنوز آنطور که شایسته است اقدامی صورت نگرفته و همین امر در وقوع چنین شرایطی بی تاثیر نبوده است. اگر در این رابطه در شرایط کنونی یک دستورالعمل مشخصی به فدراسیون ها همانند فدراسیون ورزش های رزمی که ورزش هایی همچون هنرهای رزمی ترکیبی نیز زیر نظر این فدراسیون فعالیت می کنند ابلاغ شود، می تواند این اتفاقات و سوءاستفاده ها را به حداقل برساند. با رایزنی های هوشمندانه و ایجاد همکاری با چند سازمان معتبر و قانونمند اعزام ها می تواند به مسابقاتی با نظارت و مجوز وزارت ورزش و فدراسیون انجام بگیرد که این امر می تواند گام خوبی از سمت مسئولین برای حمایت از ورزشکاران علاقه مند به MMA خصوصا نوجوانان و جوانان باشد.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار