www.khabarrazmavar.ir

ژاپن قهرمان بی رقیب رقابت های جهانی 2017

شناسه خبر : ۱۴:۰۳ 1396/06/12

جودوی ایران با ملایی جان تازه گرفت/ درخشان رکورد زد

جودوی ایران در رقابت های قهرمانی جهان بوداپست بعد از ۱۰ سال توانست در جدول توزیع مدال خودی نشان دهد و سعید ملایی با کسب مدال برنز، نام خود را در تاریخ این رشته ورزشی ثبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، پرونده سی و یکمین دوره رقابت‌های جودو قهرمانی جهان در بخش انفرادی با قهرمانی ژاپن به پایان رسید.

این مسابقات با حضور ۷۳۱ جودوکار از ۱۲۶ کشور جهان در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و حاصل تلاش ۴ نماینده ایران کسب یک مدال برنز بود، مدالی که باعث شد طلسم ۱۰ ساله بی مدالی ایران در مسابقات جهانی شکسته شود و این برنز برای جودوی ایران تا حدی ارزش داشت که حذف دیگر نمایندگان کشورمان از دور رقابت ها بی اهمیت به نظر بیاید.

در تاریخ جودوی ایران پیش از ملایی تنها ۲ ورزشکار توانسته بودند به مدال برسند و حاصل تلاش سه مدال آور ایران یعنی میران، میراسماعیلی و ملایی ۶ مدال طلا و برنز جهان است ، مدال هایی که همه آنها در زمان ریاست محمد درخشان به دست آمده است.

در جدول توزیع مدال ها تاکنون ژاپنی ها با کسب ۷ طلا ، ۴ نقره و یک برنز قهرمانی خود را مسجل کرده اند، فرانسه با ۲ مدال طلا و یک برنز در جایگاه دوم رده بندی قرار گرفت و مغولستان هم با یک مدال طلا ، یک نقره و ۴ برنز در پله سوم جدول توزیع مدال جای دارد.

دو پیروزی ارزشمند رشنونژاد در اولین تجربه جهانی

محمد رشنونژاد در وزن ۶۰- کیلوگرم، اولین نماینده کشورمان بود که در روز نخست پیکارهای قهرمانی جهان به میدان رفت و توانست با کسب دو پیروزی متوالی عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد.

رشنونژاد در اولین تجربه حضور خود در مسابقات جهانی پس از برد مقابل «ویجی کومار» از هند و «ماریمون تورس» از کوبا به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد، اما در این مرحله برابر «عصمتوف» از قزاقستان باخت و از گردونه رقابت ها حذف شد.

بریمانلو: عذرخواهی می کنم که نتوانستم مدال بگیرم

محمدمحمدی بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم در روز سوم رقابت های قهرمانی جهان بوداپست روی تاتامی رفت، وی بعد از یک دور استراحت “ندیم اکرم” از پاکستان را مغلوب کرد و به دور بعدی رقابت‌ها راه یافت.

بریمانلو در دومین مباررزه خود به مصاف نماینده کره جنوبی رفت و با شکست مقابل این جودوکار از دور رقابت‌ها حذف شد.

وی از اینکه نتوانست در این مسابقات به مدال برسد اظهار تاسف کرد و گفت: ” متاسفم بابت اینکه نتوانستم مدال بگیرم ، من همه تلاشم را کردم اما مسابقات جهانی جودو سختی های خاص خودش را دارد.”

بریمانلو افزود: ” فقط یک جودوکار می تواند حس کند که روی تاتامی جهانی چه می گذرد، من هم می توانستم برنده باشم اما جودو ورزشی لحظه ای است و در یک آن ورق برمی گردد، بازی از دستم رفت و نتوانستم مدال بگیرم از همه عذرخواهی می کنم.”

بریمانلو یکی از جوانان خوش آتیه جودوی ایران است که همچون رشنونژاد اولین تجربه جهانی خود را پشت سر گذاشت و به خاطر مبارزه های پایاپایش با حریف می توان به این ورزشکار امیدوار بود که در رقابت های پیش رو دست پر به کشور بازگردد.

ملایی تاریخ ساز شد

جودوی ایران آخرین بار سال ۲۰۰۷ که با مدال آرش میراسماعیلی در جدول توزیع مدال ها قرار گرفته بود و با مدال برنز ارزشمند ملایی بعد از ۱۰ سال دوباره در جدول توزیع مدال قرار گرفت.

پیش از این محمود میران در رقابت های ۲۰۰۱ مونیخ یک مدال برنز گرفت، در همین سال آرش میراسماعیلی به مدال طلا دست یافت.

میراسماعیلی در رقابت های قهرمانی جهان سال ۲۰۰۳ در اوزاکای ژاپن مدال طلای خود را تکرار کرد. بعد از آن هم در رقابتهای ۲۰۰۵ قاهره و ۲۰۰۷ ریو به مدال برنز رسید.

ملایی سومین جودوکار تاریخ ورزش ایران است که به مدال برنز رسید.

سرگروه تیم ملی ایران در وزن ۸۱- کیلوگرم در روز چهارم رقابت های قهرمانی جهان به روی تاتامی رفت.

وی ابتدا نمایندگانی از قزاقستان و یونان را شکست داد. سپس به مصاف نماینده مصر رفت و با شکست سومین حریف خود به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت.

ملایی در یک چهارم نهایی “فرانک دی ویت” هلندی را شکست داد اما در نیمه نهایی مقابل جودوکار ایتالیا شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.

جودوکار وزن ۸۱- کیلوگرم ایران برای رسیدن به مدال برنز به مصاف نماینده میزبان رفت و وی را از پیش رو برداشت تا نام خود را در بین فهرست مدال آوران جهانی ایران ثبت کند.

ملایی: مدالم هدیه ناقابلی بود به مناسبت عید قربان

سعید ملایی بعد از کسب مدال برنز گفت: “خداراشاکرم که بعد از ۱۰ سال توانستم طلسم بی مدالی جودو را در رقابت های جهانی بشکنم و در روز عید قربان هدیه ناقابلی بود که توانستم به ملت شریف ایران و خانواده بزرگ جودو و زحمت کشان این رشته تقدیم کنم.”

هر چند طلسم شکنی ملایی در رقابت های قهرمانی جهان افتخار بزرگی محسوب می شود اما سرنوشت تکراری این جودوکار در رقابت های بین المللی و پیش رفتن تا مسابقه پای فینال و قبول شکست در این مرحله و کسب مدال برنز تکراری، جای تامل دارد و انتظار می رود مسئولان فدراسیون و کادر فنی روی نقطه ضعف ملایی بیشتر کار کنند تا شاهد مدال های خوش رنگ تری از این ملی پوش باشیم.

سرمربی تیم ملی جوانان: هنوز به آینده جودو امید هست

بعد از کسب مدال ملایی در رقابت های جهانی، خانواده بزرگ جودو از جمله مسعود حاجی آخوندزاده ، جواد محجوب، آرش میراسماعیلی و… با انتشار پیام هایی این موفقیت بزرگ را تبریک گفتند اما واکنش احمد کاظمی ، سرمربی تیم ملی جوانان به این مدال قابل توجه است.

وی در این باره گفت: با مدال برنز ملایی ثابت شد که می شود در رقابت های جهانی هم مدال گرفت، پس هنوز جودوکار با غیرت و متعصب و فنی داریم، پس هنوز به آینده جودو امیدی هست، باید تلاش کرد، همدل بود و باید برای جودو و ورزش ایران دلسوزی کرد.

کاظمی تاکید کرد: نباید همدیگر را تخریب کنیم، باید قدر کسانی را که بی ادعا زحمت می کشند بدانیم، آنها را تشویق کنیم، اگر قلبمان با عشقمان یعنی ورزش جودو است پس بهتر است که با یکدیگر مهربان باشیم تا نتیجه بگیرد.

باخت صفویه مقابل قهرمان دور قبل

رامین صفویه جودوکار وزن ۱۰۰- کیلوگرم ایران به عنوان آخرین نماینده کشورمان در دور نخست به مصاف «ریونو ساکا» از ژاپن رفت و مقابل این حریف قدر خود که مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ دارد و برای دفاع از عنوان قهرمانی سال ۲۰۱۵ خود به این دوره از رقابت های جهانی آمده بود، باخت.

تیم ملی جودو ایران به سبب قانون جدید فدراسیون جهانی که کشورها باید با ترکیب کامل در بخش مردان و زنان شرکت کنند، از حضور در رقابت های تیمی هم بازماند تا با تک مدال سعید ملایی به کشور بازگردد.

محمد منصوری که بعد از برکناری مجید زارعیان، مدت زیادی نیست مسئولیت سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان بر عهده گرفته است، به همراه محمدرضا رودکی به عنوان سرپرست، تیم اعزامی ایران به رقابت های بوداپست را همراهی کردند.

البته نظر سرمربی تیم ملی پیش از اعزام این بود که موفقیت در رقابت های جهانی هدف اصلی کادر فنی نیست و نگاه آنها به درخشش در مسابقات آسیایی است.

نکته قابل توجه این است که مدال برنز ملایی باعث شد تا نام منصوری هم به عنوان سومین مربی که طعم مدال جهانی را می کشند ثبت شود.

پیش از این علیرضا امینی در مسابقات ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ مسئولیت سرمربیگری تیم ملی را بر عهده داشت و محمدرضا حاج یوسف زاده هم در رقابتهای ۲۰۰۷ ریو سرمربی تیم ملی بود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.