www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۳:۵۳ 1395/10/13

برای امیر علی اکبری / سایتاما قدم اول بود + فیلم

روزی که مصاحبه رزم آور با امیرعلی اکبری منتشر شد و همه از دورخیز او برای قهرمانی در تورنمنت مدرن شده پراید (با نام جدید رایزین) خبردار شدند ، شاهد واکنش هایی متفاوت و بعضا تاسف آور بودیم.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، علی اکبری چند ماه پیش درست قبل از نبرد با نماینده برزیل اعلام کرد که انگیزه و تلاش فوق العاده ای برای قهرمانی دارد. آن دسته واکنش های منفی و تاسف آور به کنار اما آن روز ها ما و خیلی از طرفداران MMA بر این باور بودیم که حضور نماینده تازه کار کشورمان در جمع ۸ نفر برتر یک پیروزی تمام عیارخواهد بود. حتی بعضی از ما هم علی رقم همه اعتقادی که به امیر داشتیم ، ته دلمان نگران بودیم که نکند تجربه تلخ چندسال پیش حسین اجاقی در قفس مجددا تکرار شود. تمامی این دل نگرانی ها به خاطر ابعاد وسیع و سطح فنی بالای مسابقات رایزین (پراید سابق) بود از طرفی دیگر نیز کم تجربگی نماینده کشورمان در مسابقات ترکیبی را در ذهن داشتیم.

حال که مسابقات به طور کامل به اتمام رسیده و نتایج مشخص شده ، گویا این عده کارشناس و عالم که در فضای مجازی مبارزات علی اکبری و مسائل ریز و درشت را به استفاده از فرمول های بنی اسرائیلی به چالش می کشند و هر کدام بنا بر اطلاعات ناچیز خود نسخه ای برای مبارز جوانمان می پیچند، به طور کل فراموش کردند که حضور در ۸ نفر برتر یک هدف بالا و برتر بود. این عده که به واسطه حضور چند دقیقه ای در مسابقات منطقه ای و …. در هر زمینه ای اظهار نظر می کنند و از نحوه مشت زدن های کین ولاسکوئز گرفته  تا رنگ پوست جان جونز و گارد پایین نیک دیاز و … خلاصه به همه چیز ایراد می گیرند طوری قضاوت می کنند که امثال گرگ جکسون کارکشته هم از پس آن بر نمی آید.

طرفداران و منتقدان باید بدانند که علی اکبری برای اولین بار توانست نام کشورمان ایران را به سطح اول MMA دنیا برساند و برای نخستین بار در تاریخ هنرهای رزمی – ترکیبی کشور پا به فینالی چنین حساس رسید.

آن عده که مبارزه فینال را نقد می کنند باید در جریان باشند که ام ام ای ورزشی است که در آن ورزشکاران به طور معمول بین یک تا سه مبارزه انجام می دهند اما نماینده کشورمان علی رقم اینکه تازه پا به این گود گذاشته ظرف مدت دو روز ، سه مبارزه سنگین و نفسگیر بیست و چنددقیقه ای را سپری کرد و خم به ابرو نیاورد.

هرچند که کارنامه امیر در این تورنمنت کارنامه ای درخشان و فوق العاده است اما ذکر چند نکته (نه از دید نقد منفی بلکه مشورت هایی کوتاه و گذرا) خالی از لطف نیست.

قدرت بدنی بالا و سخت کوشی مبارز ایرانی زمانی بیشتر به چشم می آید که متوجه شدیم به خاطر زمان کم حضور علی اکبری در MMA ، هیچ نوع تلاشی برای استفاده از فنون پا و همچنین فنون جوجیتسو از خود نشان نداد و مطمئن باشید اگر کمی تمرینات بیشتری را در بی جی جی سپری می کرد ، مبارزه دوم و سوم خود را بسیار آسانتر به پایان  می رساند. اما در عوض مجبور بود برای جبران این خلاء زور بیشتری را صرف کنترل در خاک کند و همین مساله قوای او را برای نبرد فینال کاست.

MMA مدرن ، مبارزینی را می طلبد که در تمامی رشته ها دستی بر آتش دارد و این نقص علی اکبری نه از روی کم کاری بلکه به خاطر تجربه کم و تازه وارد بودن او به این رشته است و به عقیده بنده و اکثر کارشناسان ، آینده او بسیار بسیار درخشان خواهد بود.

نکته بعدی استفاده امیر از بوکس و فنون مشت زنی در فینال بود. او درست در زمانی سعی کرد که آموخته های استکی (مربی نام آشنای بوکس) را به معرض نمایش بگذارد که فینال حساسی پیش رو بود و حریف نیز یک مبارز کارکشته و گرگ باران دیده ای به نام میرکو فیلیپوویچ (معروف به کروکاپ) بود و از کوچکترین فرصت برای ناک اوت امیر استفاده کرد. شاید اگر نماینده جوان کشورمان در این مبارزه نیز سیستم سه مبارزه قبلی را پیش می گرفت و با کشتی زمان را می خرید ، ناک اوت نمی شد.

در پایان مجددا معتقدیم نتایج به دست آمده یک پیروزی تمام عیار نه تنها برای علی اکبری بلکه برای ام ام ای کشورمان است و دیگر ایران در هنرهای رزمی ترکیبی گم نام نیست. حال بهترین اتفاقی که می تواند حادث شود ، درس گرفتن امیر و مربیانش از اتفاقات سایتاما است. اگر علی اکبری هدفی به نام یو اف سی را در ذهن خود می پروراند باید در ابتدا برنامه ریزی کامل و جامعی برای تمرین در کیک بوکسینگ و جوجیتسو (علی الخصوص جوجیتسوی برزیلی) ترتیب دهد و در راه تکامل قدم بردارد.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار