www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۸:۲۹ 1395/02/03

آیین نامه رزمی / راهنمای باشگاه‌ها و هنرجويان هنرهای رزمی (1)

متاسفانه امروزه بیشتر به جنبه های تکنیکی در سر کلاسهای رزمی توجه شده و موارد اصلی که به نوعی فرهنگ هر هنر رزمی می باشند بی توجهی می گردد. هنرهای رزمی همانطور که از اسمش بر میاید هنر نبرد است و در نبرد و علوم نظامی، نظم و مقررات حرف اول را می زند ( […]

متاسفانه امروزه بیشتر به جنبه های تکنیکی در سر کلاسهای رزمی توجه شده و موارد اصلی که به نوعی فرهنگ هر هنر رزمی می باشند بی توجهی می گردد. هنرهای رزمی همانطور که از اسمش بر میاید هنر نبرد است و در نبرد و علوم نظامی، نظم و مقررات حرف اول را می زند ( حتی در جنگهای نامنظم). هنر هم که فرهنگ و قواعد خاص خود را دارد.

✍قسمت اول…

با توجه باینکه همواره سعی نموده بودم برای خودم چهارچوبی با توجه به مطالعاتم در زمینه هنرهای رزمی تعریف نمایم و اینکه با مرور زمان احساس می کردم اصول مهمی که باید در کلاسهای رزمی رعایت گردند در حال کمرنگ شدن هستند، لذا این متن را چند سال پیش از منابعی که بدست آورده بودم تهیه کردم و مواردی را هم که خودم تجربی با آنها برخورد داشتم به آن اضافه نمودم و به دوستان هم باشگاهیم ارایه دادم، اگرچه از طرف اساتید وقت، این کارم جدی گرفته نشد. این متن و نوشته ها می توانند برای هر کلاس رزمی مورد استفاده قرار بگیرند و به نوعی آیین نامه رفتاری در کلاسهای رزمی تلقی گردند.

پیشنهاد می نمایم که اساتید محترم نیز چنین آیین نامه ای را برای هنرجویان خود تهیه نموده و به صورت جزوه در اختیار آنها قرار دهند و حتی با تمهیدی در فواصل زمانی مختلف به نوعی آن را یادآوری نمایند.

مقدمه

اولين نگراني و به عبارتي اولين و با اولويتترين مورد براي يك هنرجوي رزمي “سلامتي” ميباشد. روشهاي صحيح و غيرصحيح زيادي براي تمرين و آموزش وجود دارند. هدف اصلي در هر هنر رزمی اصیلی آموزش صحيح و سالم هنرجويان است.

يادگيري هنرهای رزمی در كنار افزايش تعادل، هماهنگي، انعطافپذيري و كنترل، شما را در جهت كسب اعتماد به نفس و انضباط شخصي پرورش ميدهد.  راهنمايي تدريجي هنرجويان با افزايش كارايي و توانايي فيزيكي و عروقي، كشش و قدرت عضلات، نرمش، افزايش اعتماد به نفس، انضباط فكري، تكنيكهاي دفاعشخصي و موارد ديگر صورت ميگيرد.

مهمترين چيزي كه بايد بخاطر بسپاريد هدفتان است. چيزهايي را كه براي پرورش و بهبود آنها آمدهايد را بخاطر بياوريد. فراموش نكنيد كه حضور مداوم و تمرينات خارج از كلاس براي پيشرفت و رسيدن شما به اهداف كوتاه و بلندمدتتان بسيار مهم است.

تعظيم/ادای احترام

  • تعظيم واضح‌ترين روشي است كه مي‌توانيم احترام خود را به وسیله آن نشان دهيم. تعظيم‌كردن در هنرهای رزمی همان دست‌دادن در خارج از محيط كلاس و اداي احترام است. فراموش نكنيد كه اين كار هيچ ارتباطي با پرستش يا مذهب ندارد و مقوله‌اي جدا از آنها مي‌باشد. به‌عنوان يك هنرجوي رزمي، شما بارها در طي تمرينات در كلاس تعظيم خواهيد نمود پس به همين خاطر بايد بدانيد چه‌وقت و چطور تعظيم كنيد.
  • زمانيكه وارد محل تمرين شده و يا از آن خارج مي‌شويد بر مبنای آنچه که در هنر رزمی شما مرسوم بوده و به شما آموزش داده شده‌است تعظيم كنيد.
  • زمانيكه براي اولين‌بار يك مربي را مي‌بينيد، همراه با سلام با احترام به او تعظيم كنيد. زمانيكه از محل تمرين خارج مي‌شويد(با اجازه استاد)، به استاد و كلاس تعظيم نماييد.
  • تعظيم چه در داخل و چه در خارج از محل تمرين، نمايانگر احترام است.
  • تعظيمات براي كمربندهاي مشكي و براساس سطح آنها (دان) انجام مي‌شود. زمانيكه در محل تمرين هستيد به هنگام اجراي اين تعظيمات رسمي، حتي اگر داخل كلاس نباشيد، شما هم همراه كلاس تعظيم كنيد. اگر لباس فرم تنتان نيست بصورت ايستاده تعظيم كنيد.
  • به‌خاطر داشته باشيد هر زماني‌كه استاد و مربي مطلبي را به شما مي‌گويد به وي تعظيم كنيد(ايستاده).هر تعظيمي معناي مهمي را با خود دارد(احترام به استاد). معمولا، اين تعظيم قبل از اجراي فرم‌ها يا کاتاها ، اجراي تكنيك‌ها و تمرين مبارزه انجام مي‌شود.
  • نحوه تعظيم بصورت ايستاده بدين‌شكل است كه از كمر و با زاويه 45 درجه به‌جلو خم‌مي‌شويد.(‌البته ممکن است در تمامی هنرهای رزمی چنین نباشد) چشمانتان بايد پايين بوده اما بايد بتوانيد كساني را كه به آنها تعظيم مي‌كنيد ببينيد. اگر لباس فرم در تنتان باشد، همانطور كه به‌شما در كلاس آموزش داده مي‌شود تعظيم كنيد، اما اگر لباس فرم در تنتان نيست در هنگام تعظيم دستانتان را در دو طرف بدنتان( صاف و چسبيده به پاها) نگاه داريد.

ادامه دارد…

تهيه و تنظيم: مسعود حايري خیاوی

Tel-razmavar1

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید