www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۷:۰۲ 1394/06/01

آیا مربی اوکراینی، بوکس ما را از غرق شدن نجات خواهد داد؟/ وینکوف: ورزشکار بدون ایمان بازنده است

ولادیمر وینکوف 47ساله اوکراینی چند ماهی است با هدف رساندن کشتی بوکس ایران به ساحل امن المپیک ریو2016، سکان هدایت تیم ملی بوکس را به دست گرفته است. وی از 8 سالگی بوکس را در شوروی سابق آغازکرده و از سال 2000بعنوان مربی و کمک مربی تیم ملی بوکس اوکراین، در المپیک های پکن و […]

ولادیمر وینکوف 47ساله اوکراینی چند ماهی است با هدف رساندن کشتی بوکس ایران به ساحل امن المپیک ریو2016، سکان هدایت تیم ملی بوکس را به دست گرفته است. وی از 8 سالگی بوکس را در شوروی سابق آغازکرده و از سال 2000بعنوان مربی و کمک مربی تیم ملی بوکس اوکراین، در المپیک های پکن و لندن نیز حضور داشته، هچنین وی به عنوان مشاور و مربی، حضور در تیمهای بوکس روسیه، قزاقستان و کوبا را نیز در کارنامه خود دارد اما تیم ملی ایران اولین تیمی است که وی با تمام تجربیاتش، سرمربی آن شده است.

به گزارش پایگاه خبری رزم نیوز، دوشنبه دوم شهریورماه، تیم ملی بوکس ایران به همراه 10بوکسور، 3مربی،1سرپرست عازم مسابقات آسیایی بانکوک می شود. این رقابت ها از چهارم شهریور آغاز می شود. در حالی که تنها 4روز با آغاز این رقابت ها فاصله داریم وجود حواشی بسیار در رابطه با تیم ملی بوکس و کادر فنی آن باعث شد تا در آخرین روز مرداد ماه ولادیمر وینکوف سرمربی تیم بوکس، علیرضا استکی کمک مربی تیم وهادی مرتضایی مترجم تیم میهمان پایگاه خبری رزم نیوز شوند تا پاسخ برخی از مجهولات مطرح شده را بدهند.

چه چیزی باعث شد پیشنهاد ایران را بعنوان سرمربی تیم ملی بپذیرید؟

– اولاً ایران تنها کشوری نبود که از من دعوت به همکاری کرد،3کشور دیگر هم همین پیشنهاد را برای من داشتند اما با کمی بررسی و با در نظر گرفتن تجربیاتم و اهدافم در بوکس، ایران را انتخاب کردم. البته این مسئله که بوکسورهای ایران علیرغم نگاهی حرفه ای که به این ورزش دارند، تنها بعنوان یک منبع در آمد به آن نگاه نمی کنند در این تصمیم گیری بی اثرنبود. دوماً من ایران را انتخاب کردم تا به خودم ثابت کنم که می توانم از پایه، یک تیم حرفه ای و مطرح در عرصه جهانی بسازم.

این پیشنهاد از سوی چه کسی به شما شد و با چه افرادی مذاکره کردید؟

– شخص خاصی به من پیشنهاد نداد و من در مذاکرات حضور نداشتم، در واقع فدراسیون بوکس ایران و فدراسیون بوکس اوکراین با هم مذاکره کردند و برخلاف برخی شایعات من با توصیه شخصی به ایران نیامدم.

ولایمر: به عقیده من بوکس ذاتاً یک ورزش مردانه است و آن را برای زنان مناسب نمی دانم،من دو دختر 9و7 ساله دارم که بدون من رشدکردند، چون از زمان تولد و رشد آنها من بطور دایم در خدمت تیم ملی بوکس و المپیک اوکراین بودم. اگر روزی آنها بخواهند وارد این ورزش بشوند من مانع آنها نمی شوم اما از الان طوری تربیتشان کردم که تمایل و علاقه به آن نداشته باشند.

RAZMNEWS_BOXING1

در میان جامعه بوکس و منتقدان گفته می شود که حضور کمک مربی شما بیشتر از خود شما به چشم می آید، چرا؟

– دلیلش این است، برخلاف ظاهر امر که همه فکر می کنند سرمربی باید همیشه حضور داشته باشد و همه مسئولیت ها را بر عهده سرمربی می بینند، در حالی که خیلی وقتها سرمربی تمرینات را برنامه ریزی می کند اما اجرا و نظارت آن برعهده کمک مربی وکادر فنی است و ضرورت ایجاب می کند فعالیت و حضور کمک مربی بیشتر باشد و اساساً مسئولیت کمک مربی و اساس وجود وی، انجام همین کارها است. ارتباط و تماس کمک مربی عموما با ورزشکاران بیشتر است بخصوص زمانی که سرمربی از کشور دیگری باشد وکمک مربی از همان کشور باشد، این ارتباط بیشتر هم می شود.

شرایط بوکس ایران و اوکراین را با هم مقایسه کنید؟

– تا قبل از کسب مدال المپیک پکن، ماهم در اوکراین شرایط مشابهی با ایران داشتیم و تا قبل از آن کسی به بوکس توجهی که در حال حاضر میشود را نداشت. دیده نشدن بوکسورها و اهمیت ندادن به آنها و نداشتن اسپانسر باعث شد تا در دو دوره المپیک قبل از پکن، تیم ما با روحیه بدی حاضر شود و نتیجه بدی بگیرد، ما در شرایطی بودیم که گاهی سه ورزش کار در وزن های متفاوت با کفش و دستکش مشترک در رقابت ها شرکت می کردند. اما کسب مدال المپیک پکن، سکوی پرش ما بود تا جایی که الان مربی بوکس 4000 تا4500دلار و بوکسور بیشتر از این رقم ها حقوق دریافت می کنند. در ایران هم تا زمانی که در مسابقات قهرمانی مدال نیاوریم، بوکس و بوکسورها در رسانه ها دیده نخواهند شد و کسی نه دوست دارد راجع به بوکس حرفی بزند و بشنود و نه بر روی آن سرمایه گذاری کند.

نظر شما راجع به حاشیه های مسابقات دو روزه انتخابی تیم ملی بوکس چیست؟

– متاسفانه در زمان رقابت های انتخابی من در اردو حاضر نبودم، زمانی که من این مسئولیت را  پذیرفتم، ابتدا 3ماه بصورت آزمایشی به ایران آمدم و در زمان برگزاری اردوی مشترک ایران و اوکراین به دلیل اینکه از سمت قبلی خود در فدراسیون بوکس اوکراین استعفا نداده بودم، برای انجام کارهای اداری در اوکراین ماندم ولی فیلم های برخی از مسابقات را دیده ام و با توجه به این نکته که داورهای ایرانی دارای سواد و درک صحیحی از بوکس هستند و حضور نمایندگان کمیته فنی و مسئولان فدراسیون در محل برگزاری مسابقات انتخابی، من اعتقادی به حق کشی ندارم و احساس می کنم بهترین ها از دل اردونشینان بوکس برای مسابقات انتخاب شده اند. اگر انتخاب ورزشکاران به عهده سرمربی و یا کمک مربی باشد، علاقه قلبی و شخصی ممکن است باعث این مسئله شود که افراد مشخصی انتخاب شوند اما در مسابقات انتخابی با توجه به اینکه داوران و ناظران نگاهشان فقط فنی و کارشناسانه است، یقیناً بهترین ها انتخاب خواهند شد.

بوکس ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

– در ایران مردم بوکس را می فهمند، برخلاف انتظارم در تمام سطوح، با بوکسوری که فاقد تجربه و شناخت باشد مواجه نشدم. هرکدام از بوکسورها را شخصی منحصر به فرد دیدم که فقط نیاز به پرورش بیشتر دارد، البته یک خصلت مشترک در همه این بوکسورها وجود دارد و آن هم غیرت و وطن پرستی آنهاست. بعد از گذشت 4ماه از پیوستنم به این تیم، با نگاه تلفیقی حاصل از تجربیاتم در کشورهای مختلف قصد پرورش استعدادهای این بوکسورها دارم.

سرمربی تیم ملی بوکس ایران: الان موضوع تمرکز ما برروی مسابقات بانکوک نیست، چون با زمان کم و مشکلات مالی زیاد مواجه بودیم و هستیم. با توجه به فهم ودرک حرفه ای بوکسورها و ایمان آنها، برنامه وتلاش مابرای مسابقات جهانی و کسب رنکینگ و سهمیه المپیک است.

RAZMNEWS_BOXING3

برخی از بوکسورها معتقدند که روش تمرینات شما قدیمی است،پاسخ شما به این انتقاد چیست؟

– بیاییم با آمار و ارقام به این موضوع پاسخ دهیم، آنهایی که روش من را قدیمی می دانند و شاخصه ها و شناسه ها این روش را نادیده می گیرند، چرا تا امروز قهرمان بسیار شاخصی تربیت نکرده اند، در صورتی که من شاگردانی را با همین روش تربیت کرده ام که صاحب نام و افتخار هستند. من از هر تمرینی که می دهم نکته ای جدید می آموزم و تکرار مکررات نمی کنم و هیچ گاه درجا نزده ام. اگر همه چیز در ایران خوب بوده پس بر اساس چه نیازی من را برای این پست انتخاب کرده اند. در روزهای اول نسبت به تمرینات هوازی در تشت آب شکایت داشتند و به آن می خندیدند در صورتی که این روش، روشی است که پدر لامانچیکو، قهرمان اوکراینی 2 دوره المپیک به او آموخت وخیلی از روسها و قزاق ها این تمرین را هر روزه انجام می دهند. اتفاقاً من در سفر اخیرم به اوکراین وقتی این موضوع را به ایشان گفتم که نظر برخی از مربیان ایرانی این است که این روش منسوخ شده است، ایشان گفتند هر وقت آنها هم قهرمان 2دوره المپیک تربیت کردند بیایند و این روش را نقد کنند.

برخی از خانواده بوکس معتقد هستند شما به حرف گروه خاصی عمل می کنید؟

– من وظیفه ام پرورش بوکسور و گرفتن نتیجه است و حرف کسی را گوش نمی دهم، برروی اصول خودم ایستاده ام حتی اگر قرار باشد مجانی کاری را انجام بدهم، تیم و نتیجه کار آن برای من مهم است، مگر اینکه فدراسیون ایران نخواهد به این همکاری ادامه بدهد که در آن صورت صمیمانه دست دوستان را می فشارم.

نقطه ضعف بوکس ایران را در چه چیزی می بینید؟

– مردم در ایران بوکس را نمی بینند، در تلویزیون ایران مسابقات بوکس و کلاً بوکسورها را نشان نمی دهند ،راجع به آن حرف نمی زنند. مطمئنا  با در نظر گرفتن استعدادهای فراوانی که وجود دارد، اگر توجه بیشتری به این رشته ورزشی بشود و بوکسورها بدانند دیده می شوند، انگیزه آنها بالاترمی رود و تلاش بیشتری هم برای موفقیت می کنند.

RAZMNEWS_BOXING2

حرف آخر؟

– ما هر آنچه را در توان داریم در این مسابقات به کار می بریم، ورزشکار بدون ایمان بازنده است و با ایمان برنده خواهد شد.

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید