www.khabarrazmavar.ir

مراقب نشستن و ایستادن باشید

شناسه خبر : 9918 ۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۰

چه کنیم «آرتروز زودرس» نگیریم / قانون طلایی که باید بدانید

ما در فعالیت‌هایمان چه در دوران کودکی، میانسالی و بزرگسالی، یک قانون طلایی داریم تا دچار «آرتروز زودرس» نشویم.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور و به نقل از خبرگزاری تسنیم، جواد صراف زاده – دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص تعریف ناهنجاری‌های ستون مهره ای اظهار داشت: ناهنجاری به معنای تغییر شکل از حالت ایده ال یا طبیعی می تواند تعریف شود. ستون مهره ای به عنوان یک ساختار اصلی در بدن, شکل اصلی بدن را حفظ می‌کند و هرگونه تغییری که آن را از حالت ایده آل خارج کند ناهنجاری ستون مهره ای تلقی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سئوال که این ناهنجاری چگونه و چرا به وجود می‌آید، بیان داشت: بعضی مواقع یکسری بیماری‌ها هستند که در اختیار فرد نیست مثل بیماری‌های عفونی، التهابی و یا سل، ولی بسیاری از این مشکلات که نه در کشور ما بلکه در تمام دنیا با آن مواجه هستند بحث وضعیت کاری و شغلی است. تغییر الگوی بیماریها از بیمارهای عفونی و واگیردار به سمت بیماریها یا بهتر بگویم ضایعات سیستم اسکلتی عضلانی یا همان سیستم حرکتی که در واقع درگیری و آسیب عضلات و مفاصل و استخوانها است، بسیار جدی باید تلقی شود، به خصوص در کودکان و سنین نوجوانی که بحث استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل تلفن همراه یا تبلت و استفاده نادرست و غلط از آنها به تدریج می‌تواند افراد را در بزرگسالی دچار آسیب کند و اگر به این کودکان و افراد آموزش خوبی داده شود می‌تواند از تبعات بعدی جلوگیری کند.

دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: عادت‌های غلط می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و از آن جایی که تکنولوژی در زندگی همه جا باز کرده و یک نوجوان اصلاً نمی‌تواند قبول کند که از رایانه استفاده نکند و یا یک تبلت نداشته باشد ولی آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده مناسب از آنها است.

وی گفت: ما در فعالیت‌هایمان چه در دوران کودکی، میانسالی و بزرگسالی، یک قانون طلایی داریم که هیچ وقت نباید در یک وضعیت طولانی قرار بگیریم حتی اگر در وضعیت صحیح باشیم. باقی ماندن در یک وضعیت کاری طولانی مثل نشستن و ایستادن، باعث تخریب مفاصل و آسیب به آنها و در نهایت «آرتروز زودرس» مفاصل می‌شود.

صراف زاده، کاهش وزن، عدم قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت در زمان طولانی، حفظ گودی های کمری، پشتی و گردنی در حالت طبیعی و راحت در هنگام نشستن و حفظ زاویه ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه ستون مهره ای نسبت به استخوان ران روی صندلی را از جمله مهمترین راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به دردهای ستون مهره ای کمری و یا آرتروز زودرس ستون مهره ای در هنگام فعالیت‌های نشستنی برشمرد و تاکید کرد: یکی از بهترین راههای پیشگیری از آرتروز زودرس یا و درمانهای آرتروز، تقویت عضلات مجاور مفاصل اسیب دیده است. به این منظور گرفتن مشاوره از یک فیزیوتراپیست با دیدگاه پیشگیری و یا انجام تمرینات درمانی زیر نظر فیزیوتراپیست می‌تواند بسیار سودمند و در بسیاری از موارد ضروری باشد.

نظرها:

شما هم در گفتگو شرکت کنید:

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

راه‌هایی برای افزایش لذت ورزش
راه‌هایی برای افزایش لذت ورزش
بسیاری از افراد نیاز دارند که ورزش را در برنامه روزانه خود لحاظ کنند اما علاقه و انگیزه‌ای برای ورزش کردن ندارند ، زیرا از ورزش لذت نمی برند.