www.khabarrazmavar.ir

شناسه خبر : ۱۸:۰۵ 1397/11/15

معضل پناهندگی جودوکاران یا ابزار انتخاباتی کاندیداها؟

حضور جودوکاران ایرانی در دو سال اخیر در کشورهای خارجی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است ، اما انتظار می رود کاندیداهای انتخابات فدراسیون جودو از این اتفاق به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده نکنند.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور، اوضاع و احوال جودو ایران در روزهای باقی مانده تا انتخابات ریاست فدراسیون تا حدی بحرانی است که این مجال را به رسانه ها و رزمی نویسان طرفدار کاندیداهای خاص داده است تا هر روز تسویه حساب های شخصی خود را در معرض عموم قرار دهند.

بحث پناهندگی، ورزشکاران ایران در کشورهای مختلف از سال های دور ورزش کشورمان وجود داشته است ، گاهی اوقات ورزشکارانی بوده‌اند که بدون کسب افتخار مهمی دست به مهاجرت زده‌اند و برخی هم عنوان دارهایی بودند که به تمام داشته‌های خود پشت پا زدند و از کشور خارج شدند، نمونه های بسیاری از آن را در رشته های کشتی و تکواندو ، کاراته، قایقرانی و … داشته ایم.

در اینکه پدیده مهاجرت به چهره ورزش کشور لطمه وارد می کند، هیچ تردیدی نیست اما نکته اصلی اینجاست که اصلا اتفاقی جدید نیست و باید هشیار بود که از این موضوع چقدر در تبلیغات پیش انتخابات کاندیداها برای ریاست فدراسیون از آن سوء استفاده می شود ؟ آیا دغدغه اصلی افزایش تعداد پناهندگان است که باید برایش چاره اندیشی کرد یا صرفا وسیله ای است پرقدرت برای استفاده تبلیغاتی و در خاک نشاندن حریف؟ اینجاست که فرق میان دلسوز و دوست و دشمن واقعی جودو کشور تا حدود زیادی نادیده گرفته می شود.

اوضاع فعلی جودو باعث شده است تا ذره بین رسانه ها روی جودوکاران معطوف شود و حتی اگر از رشته های دیگر همزمان با پدیده مهاجرت مواجه باشیم ، صرفا روی جودوکاران زوم می شود!

این بار بحث حضور آرش آقایی در ترکیب تیم ملی آذربایجان داغ است، او هرچند پیش از این سابقه گرفتن مدال برنز رقابت های قهرمانی آسیا را در کارنامه خود دارد اما جودوکار صاحب نامی به شمار نمی رود که رفتنش تیم ملی کشور را فلج کند!

پیش از این شایان نصیرپور یکی از جودوکارانی بود که راهی ترکیه شد ، نصیرپور هر چند شروع خوبی در جودو داشت و مدتی را کاپیتان تیم ملی جوانان شد اما او هم زمانی رفت که دیگر شایان گذشته نبود!

محمد رشنونژاد هم که همراه تیم ملی ایران برای حضور در مسابقه به هلند رفت اما همان جا ماندگار شد تا دیگر جودوکار پروازی باشد.

آرش آقایی در  وزن ۸۱- کیلوگرم رقابت های بین المللی پرتغال که با حضور ۲۳۲ جودوکار از ۳۵ کشور برگزار شد برای تیم آذربایجان به میدان رفت و در دور نخست مقابل رقیبی از کشور میزبان به برتری دست یافت اما در دور دوم مقابل حریف ژاپنی باخت و بدون دریافت مدال از دور مسابقات حذف شد.

اما نکته جالب توجه بیانیه فدراسیون جودو درخصوص این ورزشکار است که اعلام کرده آقایی پس از مدال برنز آسیایی در سال ۹۵ فقط چند ماه در اردوی تیم ملی شرکت کرده و سپس به بهانه مشغله کاری اردو را ترک کرده است و پس از آن هم فقط یک بار به همراه تیم استانی خود در رقابت های گرنداسلم ابوظبی حاضر شده است.

فدراسیون جودو قصد داشت با این بیانیه اثبات کند که آقایی هیچ ارتباطی نه با تیم ملی دارد و نه با تیم آذربایجان! تا شاید قدری از فشار رسانه ها روی این قضیه بکاهد اما موفق نشد!

آقایی با ابراز تعجب به این اطلاعیه، اینطور واکنش نشان داد: “چطور ممکن است من به مسابقات مهم گرانداسلم ابوظبی و مسابقات و اردوی ازبکستان با نام تیم ملی اعزام شوم، ا‌ما آقایان بگویند که آقایی با تیم استانی به این مسابقات رفته است! اصلا چطور چنین چیزی ممکن است؟ من تعجب می کنم”

آقایی به خبرنگار فارس گفته که پناهنده نشده است و فقط به عنوان یک لژیونر برای تیم ملی آذربایجان به میدان می رود: من چهار ماه است که در کشور جمهوری آذربایجان هستم و به عضویت تیم ملی جودوی این کشور نیز در آمده‌ام، ا‌ما این‌ که گفته می‌شو‌د پناهنده شده‌ام اصلا صحت ندارد. می‌خواستم بر‌ا‌ی جودوی ایران مبارزه کنم اما آقایان گفتند تو را نمی‌خواهیم و ما به دنبال جوان‌گرایی هستیم. فدراسیون آذربایجان برای جذب من به فدراسیون جودو مدت‌ها قبل نامه‌ای ارسال کرده بود، اما من دوست داشتم برای تیم ملی کشورم فعالیت کنم. متاسفانه وقتی دیدم که آقایان دیگر نمی خواهند من باشم، ناچار شدم که چنین تصمیمی بگیرم. به هر حال با توجه به اینکه فدراسیون در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقطع دیگر من را نمی‌خواست من هم بر‌ا‌ی این‌که بتوانم به آرزویم برسم ناچار شدم به کشور آذربایجان بروم!

شاید خود آرش آقایی هم قبل از رفتنش تصور نمی کرد حضورش در تیم ملی آذربایجان این همه سرو صدا پیدا کند!

هدف از نوشتن این گزارش به هیچ وجه عادی نشان دادن وضعیت فعلی جودو نیست و ما هم معتقد هستیم باید مسئولان فدراسیون جودو هر چه سریعتر برای مقابله با معضل پناهندگی چاره ای بیندیشند اما اینکه از پناهندگی جودوکاران ایرانی در کشورهای خارجی به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده شود، صحیح نیست.

محمد رشنونژاد یکی دیگر از پناهندگان جودوی کشور که حدود یک است به هلند رفته، به تازگی در قالبت تیم ملی هلند در رقابت های اوپن بلژیک شرکت کرد و روی سکوی سومی ایستاد تا اولین مدالش را برای هلندی ها به ارمغان آورد.

به نظر می رسد رشنونژاد از حضورش در هلند فعلا رضایت کامل دارد و دلش برای وطن تنگ نشده است!

برخی از رسانه های طرفدار کاندیدای خاص پرونده ناصر ناصری پور ( دوست صمیمی محمد رشنونژاد) و ملی پوش سابق تیم ملی را که حدود یک سال پیش لباس جودویش را به آتش کشیده بود هم دوباره باز کرده اند تا در کنار جودوکاران پناهنده ابزار محکمی باشد برای به خاک نشاندن حریف!

انتهای پیام/

آخرین اخبار

علائم سکته مغزی + فیلم
علائم سکته مغزی + فیلم
• مورمور شدن ناگهانی • از دست دادن آنی و موقت تمرکز و هوشیاری • بروز آنی و گذرای سرگیجه • سردرد ناگهانی شدید • احساس طعم عجیب و غیرعادی در دهان • عصبانیت بی دلیل و یا واکنش نشان دادن عجیب به بروز مواردی کوچک • احساس بوی عجیب و غیرعادی در مشام • تغییر در بینایی، بروز دوبینی یا تاری دید