www.khabarrazmavar.ir

بهترین روسای کمیته المپیک ورزشی نبودند

شناسه خبر : ۱۴:۳۷ 1396/10/28

علی نژاد: ورزشی ها هم سیاسی کاری کردند پس به آمدن چهره سیاسی ایراد نگیریم

شاید نتیجه انتخابات کمیته ملی المپیک بیش از هرکس کام مهدی علی نژاد را تلخ کرد. کسی که پیش بینی می شد صندلی دبیرکلی را از آن خود کند اما روز مجمع همه چیز تغییر کرد و شهنازی در سمتش ماند.

به گزارش پایگاه خبری رزم آور ، با این حال او که جزو معدود روسای فدراسیون است که در مجموعه اش محبوبیت ویژه ای دارد و تقریبا بدون منتقد کار کرده، تمام اتفاقات را فراموش کرده و تنها به ووشو فکر می کند.

گفت و گوی مفصل «روزنامه گل» با دکتر علی نژاد را که ناکام ترین چهره انتخابات کمیته المپیک بود، بخوانید.

انتخابات کمیته ملی المپیک را چطور دیدید؟

ما انتخاباتی را داشتیم که به جز بحث رییس که اجماعی در آن وجود داشت، در سایر پست ها رقابت جدی بود و حتی در سه بخش دبیری، نایب رییسی و هیات اجرایی انتخابات به دور کشید. حتی در خزانه داری هم رقابت نزدیک بود اما در دور اول تمام شد. این فضا در ورزش کشور که آزادانه رقابت کردند جالب بود.

با این حال رقابت دبیرکلی شوکه کننده بود و در حالی که اکثریت شما را برنده می دانستند اتفاق دیگری افتاد.

ارزیابی های افراد مستقل این بود که نتیجه به گونه دیگری رقم خواهد خورد اما من فکر می کنم شرایط و برخی فضاسازی ها که در دو،سه روز منتهی به انتخابات صورت گرفت و تخریب شخصیتی که درباره من انجام شد، تاثیرگذار بود. از طرفی روز انتخابات هم تعدادی به کمیته آمده بودند و موضوعاتی درباره آقای شهنازی به وجود آمد که به من نسبت داده شد. این کار درستی نبود که دیگران را تخریب و به بداخلاقی متهم کنیم و به این شکل مظوم نمایی شود. این اتفاقات روی ذهن برخی از اعضا تاثیر گذاشت، در حالی که واقعیت این است که ما رقابت سالمی داشتیم و من هیچ وقت به خودم اجازه نمی دادم که هیچ حرکتی را درباره هیچ کاندیدایی انجام بدهم. هیچ وقت در زندگی ام چنین رفتاری نداشتم و محور کارم اخلاق مداری بوده. این تهمت ها واقعیت نداشت و به نظر می رسد مظلوم نمایی جواب می دهد.

به نظر شما ریشه این اتفاقات کجاست؟

نمی دانم. هیچ حدسی هم نمی توانم بزنم.

جدای از آن بچه های ووشو خیلی نگران بودند که شما برای دبیرکلی انتخاب شوید.

من فکر می کنم این روزها بچه های ووشو خوشحال ترین افراد از نتیجه انتخابات هستند (خنده). چون اگر انتخاب می شدم طبق قانون باید از فدراسیون استعفا می دادم.

چه شد از خزانه داری کناره گیری کردید؟

من از ابتدا هم بنا نداشتم بمانم. ثبت نام کردنم به این دلیل بود که برخی از دوستان گفتند ممکن است موضوعاتی پیش بیاید و نمی دانیم چه کسانی نامزد می شوند پس برای خزانه داری ثبت نام کن و من هم ثبت نام کردم. از طرفی هم آقای سعیدی و هم خانم نوری گزینه های خوب و صاحب صلاحیت بودند و من نیازی ندیدم در رقابت بمانم. همچنین چون خزانه داری هم شغل است من باید فدراسیون را رها می کردم و نمی خواستم برای خزانه داری فدراسیون را ترک کنم.

ابتدای صحبت تان به اجماع نظر درباره انتخاب رییس پرداختید. فکر می کنید انتخاب رییس از پیش تعیین شده تصمیم خوبی است؟

انتخابات کمیته المپیک به طور مثال با مجلس یا ریاست جمهوری و حتی فدراسیون ها یک تفاوت عمده دارد و فقط کسانی می توانند کاندیدا شوند که عضو مجمع باشند. آقای صالحی امیری هم وزیر این مملکت بوده، سرپرست وزارت ورزش بوده و مشاور رییس جمهور بوده. بنابراین وزن ایشان با سایر اعضای مجمع تفاوت جدی دارد و طبیعی است که در این شرایط آدم عاقل وارد رقابت نمی شود نه اینکه به کسی دستور داده شود. اشکالی هم ندارد، این تدبیر و تصمیم اعضای مجمع بود. مجمع در کمیته المپیک عصاره ورزش کشور است و تصمیم شان قابل احترام است.

اما به هر حال یک شخص سیاسی در راس کمیته المپیک گرفت.

رییس جمهور آذربایجان هم یک آدم سیاسی است اما رییس کمیته ملی المپیک شان است. در بسیاری از کشورها نخست وزیرها، شاهزادگان و روسای جمهور رییس کمیته ملی المپیک می شوند و چیز غیرطبیعی نیست. آن دبیرکل است که کار اجرایی را برعهده دارد و معمولا متخصص ورزش هستند. کار رییس بیشتر مناسبات بیرونی است و هرچه وزن رییس بیشتر باشد به واسطه جایگاه حقوقی که دارد در تعاملات داخلی و خارجی می تواند شرایط بهتری را فراهم کند.

پس با این شرایط موافق هستید؟

کاملا موافقم. شما اگر به گذشته نگاهی بیندازید، می بینید بهترین روسای کمیته ملی المپیک آدم ورزشی نبودند. مثلا مهندس هاشمی طبا که امروز به عنوان یک چهره ورزشی شناخته می شود، وقتی رییس کمیته المپیک شد اصلا چهره ورزشی نبود. آقایان محلوجی، کلانتری و علی آبادی هم همینطور.

پس تکلیف تفکیک سیاست از ورزش چه می شود؟

جدا بودن ورزش از سیاست به این معنی نیست که سیاسیون در ورزش نباشند.به معنای این است که ورزش خودش را قاطی باندها و دسته های سیاسی نکند. وگرنه می شود یک آدم ورزشی بالای سر کمیته ملی المپیک باشد بعد دم انتخابات برود مسوولیت ستاد یک کاندیدای انتخابات را بگیرد. این می شود دخالت ورزش در سیاست.اتفاقی که افتاده…

در انتخابات سه رییس فدراسیون رزمی حضور داشتند که هیچ کدام رای لازم را نیاوردند.

ما هادی ساعی را در هیات اجرایی داریم و نگرانی نداریم. ایشان نماینده بچه های رزمی است. البته مهم نیست دوستان هیات اجرایی از کدام فدراسیون آمده اند. همه آنها نماینده مجموعه ورزش ایران هستند و ما اطمینان داریم آنها به ورزش های رزمی که در میادین بین المللی مدال آور هستند حتما توجه خواهند کرد و  کمیته المپیک حتی نسبت به این ورزش ها رویکرد بهتری خواهد داشت.

شما در کدام پست از فرد انتخاب شده خوشحال تر هستید؟

من برای ریاست که خیلی خوشحالم. قبلا هم گفته ام که حضور ایشان به نفع ورزش ایران خواهد بود. در ارکان دیگر هم همه دوستان و همکاران خیلی خوب ما هستند که تجربه خوبی دارند. حضور خانم طاهریان به عنوان یکی از باتجربه ترین مدیران ورزش بانوان کشور خیلی موثر خواهد بود. ایشان یک جورهایی مادر مدیریت ورزش بانوان ایران محسوب می شود. در مجموع ترکیب هیات اجرایی، خزانه دار، نواب رییس و رییس را خیلی خوب می بینم و به آینده این کمیته امیدوارم.

درباره دبیرکلی که خودتان شوکه شدید و صحبت نکردید…

(خنده) صحبت که کردم اتفاقا. شوکه نبودم و مصاحبه کردم (خنده). وقتی مجمع تمام شد درباره همه چیز صحبت کردم. چیز عجیبی برایم نبود. چون در انتخابات آدم باید ظرفیت برد و باخت داشته باشد. آدم های حرفه ای ظرفیت هر دو را دارند.

شما داشتید ؟

من سعی کردم، داشته باشم.

در حال حاضر دل و دماغ کار در فدراسیون ووشو را دارید ؟

من حتی انگیزه هایم خیلی بیشتر هم شده. چون در این دو،سه هفته منتهی به انتخابات فشار زیادی از سوی تمام خانواده ووشو متحمل شدم و همه می گفتند از کاندیداتوری دبیر کلی انصراف بده. این فشار از نظر روانی دغدغه جدی برایم ایجاد کرده بود. احساس خوب این خانواده به مسوول و خدمتگزارشان که ۱۱ سال در خدمت شان بوده و نمی توانند جدایی اش را تحمل کنند به من انگیزه مضاعف می دهد و باید بیشتر برای شان تلاش کنم. با رای خوبی که مجمع به من داد در حالی که من ۲۶ رای آوردم و دبیرکلی که چهارسال کار کرد هم ۲۶ رای آورد نشان می دهد جامعه ورزش هم این اقبال رو نسبت به عملکردی که در ووشو داشتیم، داشته. من سعی می کنم با تلاش بیشتر کار کنم و در این مدت ۱۴،۱۵ ماهه ای که از دوره ریاستم باقی مانده کارهای بهتری انجام بدهم. از کسانی که به من رای دادند تشکر می کنم و متاسفم که نتوانستم در کمیته المپیک خدمت کنم. به آقای شهنازی هم تبریک می گویم و برای ایشان و کل مجموعه کمیته ملی المپیک آرزوی توفیق دارم.

در دوره بعدی انتخابات کمیته شرکت می کنید؟

فکر کردن و تصمیم گیری درباره این موضوع خیلی زود است. بستگی به عملکرد این دوره کمیته المپیک و به طور مشخص دبیرکل دارد و البته کسانی که کاندیدا می شوند. من هیچ وقت برای قبول مسوولیت پیش قدم نیستم و این بار هم به دعوت برخی اعضای مجمع که افراد موثری هستند به انتخابات ورود کردم. جدای از هرچیز باید دید من آن زمان عضو مجمع باشم یا نه. کار دوره جدید از اول بهمن آغاز می شود لذا هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و من امروز فقط به ووشو فکر می کنم نه چیز دیگری.

آخرین اخبار

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان معرفی شد
پس از بازگشت تیم ملی تکواندو بانوان در رقابت های بین المللی صربستان و ارزیابی عمکلرد ملی پوشان در این رویداد تدارکاتی، ترکیب این تیم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا معرفی شد.